Stavanger er forsøplet av gatekunst

Har gått en diskusjon angående gatekunst i stavanger.

Opprinelig artikkel:

Sak i Stavanger Aftenblad:

http://www.aftenbladet.no/kultur/Stavanger-er-forsoplet-av-gatekunst-533669b.html

Svar fra Martyn Reed:

http://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/Nuart-festivalen-A-bli-kritisert-av-konservatismens-krefter-var-ganske-overraskende-531827b.html

1 Like

Har full forståelse for at kommersiell gatekunst undergraver de konservative kunsthistorikernes utdannelse og skaper misunnelse av å bli unnlat i et større prosjekter relatert til «kunst». De har lite å bidra med og synes at Nuart har fått for mye «makt» i det offentlige rom av hvilken type kunst som skal vises fram. På den andre siden, har NuArt klart å skapt et enormt engasjement rundt gatekunst og åpnet opp mange dører for artister som et galleri eller museum aldri kunne klart… Det viktige spørsmålet er jo som Nuart selv tar opp i år; selvkritikk og refleksjon av hvilken retning gatekunst er på vei… Som tidligere nevnt på forumet, er vell toppunkt/gatekunstens død… tsja… varierende kvaliteter og generalisering er uting når man setter all gatekunst i en bås… :robot:

2 Likes

Forsøpler gatekunst? Jeg er uenig, det beriker. Og blir en lei, kan en bare male over.

Reklame forsøpler derimot bybildet.

1 Like

Reed snakker seg helt bort fra det som er kjernen, men en god retoriker det er han. Reed har selv stått i spissen for en kommersialisering av gatekunsten, en kunstform som er ment for gaten, ikke for papirtrykk. Denne kommersialiseringen har gitt oss en overflod av gatekunstnere og en medfølgende overflod av dårlig gatekunst. Det er klart det kan virke overveldene og unødvendig å møte på dette overalt, spesielt for sidrumpa kuratorer med “a BA in Fine Arts from Central Saint Martin’s College of Art and Design and an MA in Curatorial Studies from Bard College” :grinning:

5 Likes

Overflod av gatekunstnere? :thinking:
…medfølgende overflod av dårlig gatekunst :thinking:

Oslo kan gjerne adoptere et par stk…

Jeg reiste til Stavanger sist helg og fikk med meg denne saken. Det første som møter deg på Sola Lufthavn er flytårnet og det fikk etil lite ansiktsløft for noen år tilbake. Stavanger begynner å bli kjent for sin gatekunst og det er klart det beriker byen. Jeg var å gikk en tur med mine foreldre og vi kikker over gaten der har et gammelt hus fått en ansiktsoppløftning av franske Ella & Pitr. Det får diskusjon i gang om gatekunst forsøpling byen. Mine foreldre var helt klar på at det var heller det motsatte at det beriker byen og det gjør det. Litt lengre borte i gaten treffer vi på dette verket. Google Internal Server Error dekket over fire hus, klart det beriker byen.

1 Like

Man bør jo kanskje ta utgangspunkt i at Stavanger i seg selv ikke er all verdens å se på.

1 Like

Som flere har poengtert tidligere så er street art ofte laget for å være midlertidig, og når fallferdig hus/kvartal i tillegg får et strøk med midlertidig behandling, så tar det ikke lang tid før det ser verre ut enn før.
Greit at det blir gjort som en slags utstilling i NuArt festivalen, men noe av det ser jo ikke bra ut lenger.
For NuArt-festivalens del så burde noe av dette vært fjernet/malt over og jeg lurer på om det er i det hele tatt tenkt over hvordan dette tar seg ut om noen år? Har de en plan eller lemper de dette over på huseier?
I så fall kan de forvente mer negativ kritikk etter hvert som mer av tidligere arbeider forfaller.

Det er veggeiers eiendom og han/hun kan gjøre hva man selv ønsker med kunsten etter at det er malt ferdig.

“Gatekunstnere” eller “kunstnere som presenterer kunsten sin via gatemiljøer” er vel kanskje det store spørsmålet…? Det blir flere og flere i siste kategori. Mange kunstnere som aldri har malt en ulovlig piece på gata, men som ser potensialet i gratis annonsering via lovlige gatevegger, slik at man får gratis markedsføring via Instagram og andre sosiale media. Deretter gir man ut trykk av gatepiecen og oppnår stor kommersiell suksess, uten nødvendigvis å kvalifisere som “ekte og god gammeldags gatekunstner.”

1 Like