Street Art Oslo: Løkka-Lykke 2021

Hei dere!

Vi i Street Art Oslo jobber med å produsere gatekunst, med mål om å kunne presentere bredden som er i dette kunstfeltet. Jeg tenkte derfor jeg ville benytte meg av muligheten her på Kunstveggen til å kunne fortelle litt om de ulike kunstnerne vi har jobbet med i årets Løkka-lykke gatekunstfest:)

Jeg begynner med årets siste Løkka-lykke produksjon først:

Dette veggmaleriet er skapt av graffitikunstnerne Heia & Knut. I dette kunstverket er det mange referanser og mye historie, både om Løkka, og ikke minst om Oslo rike graffiti-kultur. Du finner det i Thorvald Meyers gate 83.

Oslo har fra 80-tallet hatt en sterk graffiti-kultur, men kriminaliseringen av de som brukte spraybokser og håndhevelsen av null-toleranse for ikke-sanksjonert kunst, har gjort at svært mange ikke kjenner til vår egen bys graffiti- og gatekunstkultur.

Et spesielt element ved dette kunstverket, er denne throw-upen av Heia, som først ble malt i 1997 (!). Vi ønsket å vise respekt for en viktig del av moderne norsk graffiti-kultur og historie. Og det var en svært minnerik opplevelse å få høre hans refleksjoner rundt hvordan det var å være tilbake nå, 24 år senere. Heia inviterte Knut til å lage en skisse for hele kunstverket, som inkorporerte Heia sin opprinnelige throw-up, og sammen har disse to lagd noe helt unikt.

I kveld vil jeg og min kollega snakke om blant annet dette kunstverket, og om graffiti- og gatekunst i Oslo, live på InterFm 105,8, som del av Street Art Oslo + Tenthaus Art Collective sitt prosjekt All City Radio.

Du kan høre det både via FM-radio go internett, tune in kl 20 http://www.interfm.no

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

10 Likes

Neste kunstner ut, er Xenz. Graeme Brusby er utdannet ved Edinburgh College of Art og har jobbet som kunstner i over 20 år. Han startet med graffiti som 14-åring, med malerier på vegger i rivningsklare lagerhus i Hull i England. Etterhvert har han utviklet en helt særegen og eksperimentell stil, der han bruker sprayboksene for å male landskap bebodd av fugler og sommerfugler. Han har vært bosatt i Bristol der han malte med crewet TCF, og kunstnere som Banksy og Inkie, nå bor han i Roma.

På Løkka, lagde han veggmaleriet “Perpetual Dawn”, inspirert av fargespillet høsthimmelen viste da han var her. Det er malt på en vegg i en smal passasje, over Rebell på Løkka, vis-a-vis Metodistkirken.

Xenz hadde nylig en utstilling ved Nelly Duff i London, og jeg vil anbefale dere å ta en titt:

Xenz var også her i fjor sommer, og lagde kunstverk på Rodeløkka og i Sandvika. Her kan dere blant annet se en liten film som vi produserte i forbindelse med et av disse prosjektene, “The Secret Garden”:

Dette prosjektet var også en medvirkende årsak til at vi ønsket å arbeide med Løkka-lykke gatekunstfest. Rodeløkka kolonihager har blitt viktig for oss, og jeg skal fortelle litt mer om Rodeløkka når jeg deler med dere et nytt kunstverk som ble produsert der i sommer. Men det blir altså i en senere post;)

:slight_smile:

Adresse: Thorvald Meyers gate 56

3 Likes

Denne kunstneren trenger vel kanskje ingen nærmere introduksjon her på Kunstveggen;) Men neste kunstner og kunstverk jeg vil fortelle om fra årets Løkka-lykke gatekunstfest, er altså AFK.

AFK kom til Oslo uka etter at hovedproduksjonen var over, og på denne 17 meter høye gavlveggen, førte han opp sitt verk. Plasseringen av kunstverket er i en ganske rolig gate i et boligstrøk, og akkurat her ønsket vi at AFK skulle få male dette motivet. (Og noen vil kanskje kjenne igjen jenta, fra et annet av AFKs maleri?)

Vi har siden juni gjennomført guidede gatekunstvandringer på Løkka for å formidle kunstverkene som har blitt satt opp i forbindelse med Løkka-lykke, og denne veggen oppfordrer til ulike tema, fordi det er mange måter å oppleve dette kunstverket på.

For det første, så er det krevende teknisk stykke arbeid å male et slikt motiv på en vegg som dette. Beliggenheten medførte blant annet at det ikke kunne benyttes noen prosjektor for å skisse opp motivet. I og med at bakgrunnen ikke skulle fylles siden veggen var nylig restaurert, innebar det også at det var lite rom for feil:)

For å kunne male et så stort motiv, tok AFK i bruk blant annet store koster og balkongblomsterkasser for å påføre malingen.

Kunstverkets plassering er også viktig, det er midt i et strøk hvor det er flere barneskoler og barnehager, og vi ønsket at så mange barn som mulig skulle få se henne. For hun står der så selvsagt og rak i ryggen, og tar plass.

Vi ønsker gjennom arbeidet vårt med Løkka-lykke å legge til rette for at kunst er noe som alle får oppleve. Det er mange terskler som kan være til hinder for at folk får oppleve kunst, sosial tilhørighet er en av dem, penger en annen, og barn har ingen mulighet til å påvirke disse faktorene når de vokser opp.

Sist men ikke minst, så kan kunstverket oppleves som at jenta symboliserer menneskers rett til å uttrykke seg selv. Under henne, er en konstruksjon som representerer maktstrukturene som er til hinder for dette, i ferd med å gå i oppløsning.

Kunstverket kan ses i Sverdrupsgate 23. Og hvis noen har lyst til å være med på gatekunstvandring, så kan dere booke dere plass her:

Håper vi ses:)

5 Likes