Street Art Oslo: Løkka-Lykke 2021

Hei dere!

Vi i Street Art Oslo jobber med å produsere gatekunst, med mål om å kunne presentere bredden som er i dette kunstfeltet. Jeg tenkte derfor jeg ville benytte meg av muligheten her på Kunstveggen til å kunne fortelle litt om de ulike kunstnerne vi har jobbet med i årets Løkka-lykke gatekunstfest:)

Jeg begynner med årets siste Løkka-lykke produksjon først:

Dette veggmaleriet er skapt av graffitikunstnerne Heia & Knut. I dette kunstverket er det mange referanser og mye historie, både om Løkka, og ikke minst om Oslo rike graffiti-kultur. Du finner det i Thorvald Meyers gate 83.

Oslo har fra 80-tallet hatt en sterk graffiti-kultur, men kriminaliseringen av de som brukte spraybokser og håndhevelsen av null-toleranse for ikke-sanksjonert kunst, har gjort at svært mange ikke kjenner til vår egen bys graffiti- og gatekunstkultur.

Et spesielt element ved dette kunstverket, er denne throw-upen av Heia, som først ble malt i 1997 (!). Vi ønsket å vise respekt for en viktig del av moderne norsk graffiti-kultur og historie. Og det var en svært minnerik opplevelse å få høre hans refleksjoner rundt hvordan det var å være tilbake nå, 24 år senere. Heia inviterte Knut til å lage en skisse for hele kunstverket, som inkorporerte Heia sin opprinnelige throw-up, og sammen har disse to lagd noe helt unikt.

I kveld vil jeg og min kollega snakke om blant annet dette kunstverket, og om graffiti- og gatekunst i Oslo, live på InterFm 105,8, som del av Street Art Oslo + Tenthaus Art Collective sitt prosjekt All City Radio.

Du kan høre det både via FM-radio go internett, tune in kl 20 http://www.interfm.no

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

11 Likes

Neste kunstner ut, er Xenz. Graeme Brusby er utdannet ved Edinburgh College of Art og har jobbet som kunstner i over 20 år. Han startet med graffiti som 14-åring, med malerier på vegger i rivningsklare lagerhus i Hull i England. Etterhvert har han utviklet en helt særegen og eksperimentell stil, der han bruker sprayboksene for å male landskap bebodd av fugler og sommerfugler. Han har vært bosatt i Bristol der han malte med crewet TCF, og kunstnere som Banksy og Inkie, nå bor han i Roma.

På Løkka, lagde han veggmaleriet “Perpetual Dawn”, inspirert av fargespillet høsthimmelen viste da han var her. Det er malt på en vegg i en smal passasje, over Rebell på Løkka, vis-a-vis Metodistkirken.

Xenz hadde nylig en utstilling ved Nelly Duff i London, og jeg vil anbefale dere å ta en titt:

Xenz var også her i fjor sommer, og lagde kunstverk på Rodeløkka og i Sandvika. Her kan dere blant annet se en liten film som vi produserte i forbindelse med et av disse prosjektene, “The Secret Garden”:

Dette prosjektet var også en medvirkende årsak til at vi ønsket å arbeide med Løkka-lykke gatekunstfest. Rodeløkka kolonihager har blitt viktig for oss, og jeg skal fortelle litt mer om Rodeløkka når jeg deler med dere et nytt kunstverk som ble produsert der i sommer. Men det blir altså i en senere post;)

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

:slight_smile:

Adresse: Thorvald Meyers gate 56

4 Likes

Denne kunstneren trenger vel kanskje ingen nærmere introduksjon her på Kunstveggen;) Men neste kunstner og kunstverk jeg vil fortelle om fra årets Løkka-lykke gatekunstfest, er altså AFK.

AFK kom til Oslo uka etter at hovedproduksjonen var over, og på denne 17 meter høye gavlveggen, førte han opp sitt verk. Plasseringen av kunstverket er i en ganske rolig gate i et boligstrøk, og akkurat her ønsket vi at AFK skulle få male dette motivet. (Og noen vil kanskje kjenne igjen jenta, fra et annet av AFKs maleri?)

Vi har siden juni gjennomført guidede gatekunstvandringer på Løkka for å formidle kunstverkene som har blitt satt opp i forbindelse med Løkka-lykke, og denne veggen oppfordrer til ulike tema, fordi det er mange måter å oppleve dette kunstverket på.

For det første, så er det krevende teknisk stykke arbeid å male et slikt motiv på en vegg som dette. Beliggenheten medførte blant annet at det ikke kunne benyttes noen prosjektor for å skisse opp motivet. I og med at bakgrunnen ikke skulle fylles siden veggen var nylig restaurert, innebar det også at det var lite rom for feil:)

For å kunne male et så stort motiv, tok AFK i bruk blant annet store koster og balkongblomsterkasser for å påføre malingen.

Kunstverkets plassering er også viktig, det er midt i et strøk hvor det er flere barneskoler og barnehager, og vi ønsket at så mange barn som mulig skulle få se henne. For hun står der så selvsagt og rak i ryggen, og tar plass.

Vi ønsker gjennom arbeidet vårt med Løkka-lykke å legge til rette for at kunst er noe som alle får oppleve. Det er mange terskler som kan være til hinder for at folk får oppleve kunst, sosial tilhørighet er en av dem, penger en annen, og barn har ingen mulighet til å påvirke disse faktorene når de vokser opp.

Sist men ikke minst, så kan kunstverket oppleves som at jenta symboliserer menneskers rett til å uttrykke seg selv. Under henne, er en konstruksjon som representerer maktstrukturene som er til hinder for dette, i ferd med å gå i oppløsning.

Kunstverket kan ses i Sverdrupsgate 23. Og hvis noen har lyst til å være med på gatekunstvandring, så kan dere booke dere plass her:

Håper vi ses:)

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

12 Likes

Øystein Dypedal er neste Løkka-lykke kunstner jeg vil fortelle om:) Han har over flere år installert og fotografert miniatyrfigurer i ulike omgivelser. Etter at han har montert dem rundt omkring i bybildet, blir de så etterlatt der av kunstneren. Hva som skjer med dem etterpå, vet han ikke. Det eneste som gjenstår med tiden, er bildene han tar.

Dypedal legger gjerne ut bilder av figurene han lager på sosiale medier, og publikum er raskt ute med å forsøke finne disse. Under Løkka-lykke, installerte Dypedal for første gang et utvalg paste-up av noen av disse scenene. Det var særlig to ting vi ønsket å oppnå med dette: at publikum skulle få et lite hint om at det var et kunstverk i nærheten når de så en paste-up, og at opplevelsen av å oppdage et lite kunstverk skulle få være tilgjengelig for publikum litt lenger:)

Figurene er jo så små, og utsatt for både vær og vind - og, ikke minst publikum som kanskje ville ha med seg en liten suvenir hjem. Hvilket jo åpner opp for refleksjoner rundt hva man tenker er gatekunst. Når jeg går gatekunstvandringer og forteller om kunsten til Øystein, pleier jeg å spørre deltakerne om de tenker at miniatyr-skulpturene fortsatt er gatekunst dersom folk fjerner skulpturene fra gata, og tar de med seg hjem.

Hva tenker dere?

Under finner dere link til et av Øysteins motiver fra Løkka-lykke, som vi har for salg på hans vegne hos Street Art Oslo. Det kan bestilles fra våre nettsider, og hvis dere er i Oslo, kan dere også se det hos oss på Grünerløkka:) Vi har åpent galleri førstkommende lørdag 11/12 fra klokka 12-16, med kunst fra Øystein Dypedal, samt Øivin Horvei a.k.a Mucho, og Sling.

Dere er hjertelig velkommen å svinge innom:)

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

8 Likes

Lea Alstad er en ung kunstner som vi ønsket å gi muligheten til å male sitt første veggmaleri under Løkka-lykke gatekunstfest. Vi la merke til Lea på sosiale medier, og talentet hennes var åpenbart. Hun bestemte seg for å satse på sin egen kunst da hun mistet jobben som følge av pandemien, og har skapt seg sin egen arbeidsplass ved siden av studiene.

Det har tradisjonelt sett vært liten representasjon av kvinner innen for gatekunst og graffiti-miljøene, av mange grunner. Og man kan vel også si at det offentlige rom og byens gater i liten grad er preget av kvinner og barns påvirkning, og behov. Dette er svært viktig for oss å løfte som tematikk i tilknytning til gatekunst.

Personlig er jeg nok også påvirket av å ha arbeidet med utsatt ungdom i Oslo i en årrekke, på ungdomsinstitusjon og i andre sammenhenger. Byene og gatene våre oppleves svært ulikt ut fra hvem man er og hvor mye tid man bruker i gatene gående til fots for eksempel, men blir likevel stort sett bestemt over av folk som oppholder seg der minst. Unge kvinner og jenter i den visuelle sfæren er stort sett representert gjennom reklameplakater, mens ungdom - og andre grupper i samfunnet - gjerne blir problematisert dersom de oppholder seg “uten grunn” i byen.

Motivet for Leas maleri er hennes nære venninne Theresa Elise Nøsen Opoku. Theresa er en norsk-ghanesisk kunstner og formidler. Hun vokste opp i Trondheim, og tilbrakte store deler av barndommen i farens hjemland Ghana. Som ung brukte hun mye energi på å forsøke skjule deler av seg selv for å møte forventningene til hva det vil si å være «norsk». Hun tok i bruk kunst og musikk som en alternativ måte å uttrykke seg på og har de siste årene opplevd mer stolthet i sin kultur og identitet. Tidlig i 2020 etablerte hun sammen med sine to søstre Afryea Collective - et trygt sted for å utveksle kunnskap, og en plattform for kvinnelige og kjønnsminoritetlige kreative som deler Afryeas verdier - om å styrke identitet, bygge fellesskap og feire mangfold.

Dette veggmaleriet finner dere i Sofienberggata 35, like ved veggmaleriet til AFK. Og apropos det, vi har laget kart over kunstverkene som er produsert under årets Løkka-lykke:) dette kan dere hente utenfor kontoret vårt i Helgesens gate 46, og etter hvert også andre steder rundt omkring på Løkka.

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

9 Likes

Frode Skaren (alias Uglylogo) er kjent for sine sjarmerende karakterer. Han skaper fargerike illustrasjoner i frisk, humoristisk og ren stil, med lidenskap og kjærlighet for håndverket.

Noen av dere kjenner kanskje igjen denne katten på St. Hanshaugen, som han lagde for noen år siden?

Vi inviterte ham til Løkka-lykke 2021, og med sitt karakteristiske særpreg skapte han en historie om en forlatt iskremkjeks som spenner over tre vegger på hver side av Sofienbergparken på Grünerløkka.

Sett sammen forteller de en morsom liten novelle - og muligheten for å legge til flere kapitler er ikke utelukket av kunstneren:)

Frode har en helt egen evne til å skape kunstverk som er til glede for både store og små. Han studerte visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo, og er mottaker av en rekke utmerkelser, blant annet gullmedalje i Visueltkonkurransen for prosjektet “Å redde et øyeblikk”, på barneavdelingen ved Akershus universitetssykehus.

Dette var et prosjekt Street Art Oslo produserte i fjor vinter, like før jul, da corona-restriksjonene var på det strengeste. Og det var en helt spesiell opplevelse å være der på barneavdelingen under disse omstendighetene, jeg tror ingen av oss noen gang kommer til å glemme det. Særlig rørende var det å se de større barna leke med de mindre når foresatte ikke var der :heart: Jeg deler med dere en liten film fra prosjektet, som jeg håper dere vil ta dere tiden til å se.

Jeg vil samtidig få ønske dere alle en god jul, og håper at dere får tilbringe tid sammen med dem dere er aller mest glad i :heart:

5 Likes

Hei dere:) jeg fortsetter med tilbakeblikket, og denne gangen vil jeg dele med dere bilder fra Blå/Lagunen, der MUCHO gjorde en vegg for Løkka-lykke 2021.

Oyvin_LokkaLykke_06052021_2

Kunstneren MUCHO er ellers kjent som Øivin Horvei, og det lar seg vanskelig gjøre å presentere ham i korte vendinger. Han foretrekker vel sånn sett å la det han lager snakke for ham, så jeg gjør det samme.

Oyvin_LokkaLykke_06052021_8

Oyvin_LokkaLykke_0706202121_12.jpeg

Oyvin_LokkaLykke_0706202121_19.jpeg

Oyvin_LokkaLykke_0706202121_05.jpeg

Og hvis dere vil se veggen, så ville jeg tatt turen nå før området blir stengt for rivningsarbeid…

I september hadde Øivin utstilling hos oss i Street Art Oslo, jeg legger ved en link til bilder fra dette, og de øvrige utstillingene vi arrangerte da. Dog Days summer exhibition program – Street Art Oslo

Og som ikke det var nok, malte han også bilen vår:) Her er den avbildet i Preparat Magazine (foto Per Haram).

Øivin har flytta til New York nå, men det er heldigvis fortsatt gode muligheter for å se kunstverkene hans rundt omkring i Oslos gater :heart:

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

4 Likes

Vi holder oss i området Brenneriveien, og presenterer Alexandra Smadus kunstverk, som snart også er en saga blott…

Alexandra Smadu er en billedkunstner og muralist fra Romania, nå med base i Oslo. Da vi lanserte Løkka-Lykke gatekunstfest i fjor, skrev vi på nettsidene våre at døra vår er åpen, og noen dager senere banket Alexandra på:)

Hun fortalte at før hun flyttet til Oslo, arbeidet hun som reisende kunstner med en rekke oppdrag i Mellom- og Sør-Amerika. Der utviklet hun sitt særegne visuelle uttrykk, med et stadig mer eksperimentelt og rikt fargevalg. Hun viste oss bilder av det hun hadde malt før, og spurte om det kunne være noen mulighet for at hun kunne få bidra med et kunstverk i anledning Løkka-Lykke 2021.

Kollegaen min og jeg så på hverandre, og sa: ja, det får vi til. Vi hadde allerede en kuratert line-up med kunstnere, men vi måtte jo bare få til dette:) Så med hjelp fra fine folk i Brenneriveien, fikk Alexandra skape sitt kunstverk der, og bli en del av gatekunstgalleriet :heart:

Alexandra sin kunst får dere nok se mer av rundt omkring i Oslo :art:

Jeg lengter etter sommer når jeg ser disse bildene :sunny: Sola skinner heldigvis i Oslo i dag, og jeg håper den gjør det hos alle dere her på Kunstveggen også! God helg:)

Hilsen Hanne /Street Art Oslo

4 Likes