Streetart-utstillingen "Verneverdig Vandalisme" i Bergen

Pop Up Bergen har gleden av å presentere: Gategalleriet med utstillingen Verneverdig vandalisme.

Gatekunst er større enn noen gang. Fra å være ansett som hærverk har det tatt steget til å bli en respektert og verneverdig kunstform. Med sitt folkelige, fargerike og humoristiske uttrykk har gatekunst blitt inngangsporten til kunstverden for et nytt og ungt publikum. Det er derfor en stor glede å presentere utstillingen i det samme lokalet som Dolk holdt sin aller første utstilling midt i hjertet av Bergen.

Gategalleriet består av en kjenner som har brukt mange år på å bygge opp en samling de fleste gatekunstinteresserte vil misunne. Utstillingen Verneverdig vandalisme blir en unik anledning til å se kjente og mindre kjente norske gatekunstnere samlet på et sted.

Utstillingen vil inneholde et bredt spekter av norske (og noen utenlandske) kunstnere, som Dolk, Martin Whatson, Sandra Chevrier, Pøbel, DotDotDot, Joy, AFK med flere. Flere artister vil bli annonsert etter hvert.

Dette blir en utstilling du ikke kan gå glipp av! Ta derfor turen innom for en hyggelig kunstprat og se noen av verkene som har gjort gatekunst så populært som det er i dag.

21 august blir det galleriåpning kl 20.00 i Kong Oscars gate 26. Utstillingen varer til 1. desember.

Ønsker du mer info vennligst ta kontakt på post@gategalleriet.no eller sjekk Gategalleriets nett- og Facebook-sider.

9 Likes

Hyggelig, og jeg vil nok absolutt ta turen. Men, hva har Sandra Chevrier med gatekunst å gjøre?

litt som Shepard Fairey. Klistremerker.

Lykketil med utstillingen, gleder meg til å se :slight_smile:

1 Like

Ryktene sier at hun skal gjøre sin første streetpiece under NuArt, men ikke helt sikker på om det stemmer :slight_smile:

Hun skal male en vegg på Nuart, ja. Sin første. I september. I så måte kan man kanskje argumentere for hennes “gatekredibilitet” to uker etter at utstillingen åpner. Og de klistremerkene… det blir litt tynt.

Anyhoo, jeg skal ikke regne på noens parade. Det er moro med utstillinger og jeg ønsker for all del lykke til!

1 Like

Paste-up er vel en relativt anerkjent form for gatekunst?

Det er det. Men, Chevrier driver ikke med paste ups. En sticker gjør ingen sommer, som man gjerne sier på jæren. Jeg legger nå uansett ballen død for min del. Ønsker ikke å ta bort fokus fra opprinnelig innlegg, og gratulerer heller Azidops med nytt galleri og utstilling! Jeg har sett litt av hva han har i samlingen fra før av så det blir sikkert mye kult å se!

2 Likes

To tomler opp! Gleder meg til å ta turen innom:-)

2 Likes

Blir det en utstilling eller salgsutstilling? Legg gjerne ut .pdf hvis sistnevnte :slight_smile:

1 Like

Det blir salgsutstilling. En PDF vil komme på et senere tidspunkt tett opp mot åpningen.

4 Likes

Det her blir spennende å se hva du har fått til azidops. Gleder meg til densalgsutstillingen og PDFen.

1 Like

hvor melder man da interesse for pdf’en?

Gå inn på www.gategalleriet.no og nederst på siden kan du registrere deg for nyhetsbrevet. Jeg kommer ikke til å spamme dem som melder seg på.

1 Like

Hei.

Her er en oppdatering på hva en kan forvente på utstillingen Verneverdig Vandalisme, en FAQ om du vil basert på de spørsmål jeg har fått etterkant av lanseringen. Håper det svarer på de fleste spørsmål dere måtte ha. Takk for all støtte og oppmerksomhet så langt.

FAQ

Q: Hvilke åpningstider har galleriet?
A: Galleriet åpner den 21. aug. kl. 20 og vil være åpent til 1. desember. Åpningstider ellers vil være mandag til fredag 10-17 og 11-16 på lørdager. Åpningstider vil bli evaluert etter hvert og det kan bli aktuelt med søndager. Noen dager vil galleriet holde stengt grunnet personlige prioriteringer så jeg anbefaler dere å sjekke hjemmesiden med løpende oppdateringer på åpningsdager. Og ja, hjemmesiden vil snart bli prioritert

Q: Er dette en salgsutstilling?
A: Ja, i hovedsak vil alle verk være mulig å kjøpe bortsett fra noen artister som på ideologisk grunnlag ikke ønsker å selge sin kunst.

Q: Vil det komme en preview sheet?
A: Ja, det vil det, men da ikke alle kunstnerene har avgjort hvilke verk de vil stille ut og noen er enda ikke ferdig laget avventer vi til rett før utstillingen med å publisere denne.

Q: Og hvordan får man tak i denne preview katalogen?
A: Ved å melde seg på nyhetsbreven i bunnen på www.gategalleriet.no

Q: Er det mulig å stille ut verk i fra egen samling?
A: Ja, det er mulig. Kriteriet er at det må være av en kunstner som lager gatekunst, er norsk eller har vært aktiv i Norge. Et hederlig unntak er gjort for Sandra Chevrier da hun har stor appell blant norske fans. Banksy vil også bli vurdert. Er du i tvil, send en mail til post@gategalleriet.no

Q: Hvem kan jeg forvente å se?
A: Det er i skrivende verk fra 20 kunstnere på listen. Vi jobber hele tiden med å skaffe flere da, men går ut med dem som vi kan bekrefte kommer med et verk. Noen artister kan ha problemer med å levere til åpningsdagen, men vil bli annonsert så snart de er klare. I forrige annonsering var det et navn som var skjult som hemmelig artist, men etter samtaler med artisten kom vi fram til at navnet skulle være med i annonseringen for å gi lik publisitet. Følgende artister er med i utstillingen:

  • AFK
  • Air
  • Anne Angelshaug
  • Argus
  • Bares
  • Barnslig
  • Bot
  • Dake
  • Dolk
  • DotDotDot
  • Joy
  • La Staa
  • Martin Whatson
  • M.u.M
  • Newton
  • Nimi
  • Pøbel
  • Sandra Chevrier
  • Skurk
  • Teg

Jeg håper dette var oppklarende og ta gjerne kontakt på post@gategalleriet.no eller PM om dere har spørsmål.

6 Likes

I dag er første dag av utstillingen Verneverdig Vandalisme og Gategalleriet sammen med Pop Up Bergen og Thomas Hill AS har gleden av å invitere alle kunstinteresserte til salgsutstilling i Kong Oscars gate 26 kl. 20:00.

Preview sheet her:

8 Likes

Mye spennende her. Lykke til. Kan dessverre ikke komme i kveld, men satser på å ta en tur snart og kikke på kunsten!

Fin samling. Mest imponert over Dolk-lerretene og AFk :slight_smile:

1 Like

fikk ikke til å ta turen. Noen som tok litt bilder de vil poste?

Det kommer bilder fra utstillingen etter hvert. Må bare få tilbake kameraet fra kamerakvinnen!

Flott utstilling i fine lokaler. Gratulerer med resultatet. Anne Angelshaug var et positivt nytt bekjentskap. Håper vi får se mer til henne. Ellers var Psychosocial-lerretet et av mange høydepunkt. Lykke til med fortsettelsen. Jeg kommer innom igjen:-)

1 Like