The Walled Off Hotel - Tips?

Hei!

Jeg skal en tur til Betlehem om et par uker, og lurte på om forumets medlemmer som har vært der nede har noen tips, både når det gjelder ting å se/gjøre, og hvordan man strømlinjeformer turen mtp sikkerhetskontoroller, checkpoints etc!

Så spennende!
Eg sjekket litt rundt dette selv, men har ikke bestilr meg noen reise enda.

Anbefaler noen av trådene/guidene på TripAdvisor! :slight_smile: Ellers finner du nok tråder om det på UAA også, men brukervennligheten på forumet kan gjøre det litt kronglete å finne fram av og til :wink:

Ikne noen guide, men intervju om/med Banksy Her :slight_smile:

1 Like

Ollalaa. Det blir en fantastisk opplevelse! Jeg var der i høst og virkelig en tur med inntrykk. Sender deg en melding senere :slight_smile:

2 Likes

Tar gjerne imot samme meldingen @Tommy_Jensen, om det er litt tips og triks :slight_smile:

Etter å ha fått noen flere meldinger om det samme temaet tidligere, så kjører jeg den likegodt åpen her for alle om det er flere som vurderer Banksy hotellet.
Selv startet jeg forberedelsene mine med meldinger til Hvermannsen via instagram som jeg så hadde vært på hotellet + leste historier på UAA… alle historiene var ulike. Noen hadde ikke opplevd noe problemer, andre hadde store problemer, så jeg visste ikke helt hva som ventet meg…

Jeg booket hotell i Tel Aviv via hotels.com og gjorde avbestilling etterpå, da fikk jeg en hotellbekreftelse på at jeg skulle bo i Israel i tilfelle trøbbel i tollen. Hadde heller ingen papirer i bagasjen på at jeg skulle til Palestina. Ved ankomst på flyplassen så er det litt som å reise til statene, masse spørsmål om hva man skal og hva man skal gjøre. Jeg har som regel lite planer når jeg drar på tur, så det var «spise mat og drikke pils + se litt av en ny by»… Ikke mye mer enn det. Så spurte de ett par ganger til og jeg sa jeg ikke hadde så mange planer bortsett fra å ha fri fra jobb. Så ble vi vinket videre og alt ok.
Jeg booket flyplass pickup via hotellet, så i ankomsthallen sto det en hyggelig fyr og ventet på meg… Derfra turet vi av sted til The Walled Off Hotel. Grensekontrollen inn i Palestina var åpen i den grad at kontrollen foregikk i motsatt retning, taxi sjåføren sa at de aldri stoppet folk på vei inn. Noen hundre meter inn forbi kontrollposten ligger hotellet.
Jeg fikk høre at det var svært vanskelig å finne en Israelsk taxi som vil kjøre folk til Palestina, så anbefaler å booke via hotellet.

Så da var vi på hotellet. so far all good. Hotellet var råere enn jeg hadde forestilt og elsket mottakelsen og atmosfæren på og utenfor hotellet. Hoteller er ganske lite og har kun 7 rom + ett rom med bunk beds om jeg husker riktig. Rommene var i hovedsak booket av folk som hadde hotellet som mål, så etter noen drinker i lobbyen eller på utsiden kom man i snakk med andre som gjerne ville vise sitt rom mot å få se vårt rom. Så jeg fikk vel sett 5 av de andre rommene mens jeg var der.
Når man bor på hotellet så anbefaler jeg walking touren via hotellet, vi fikk en flott guide som tok oss med rundt utenfor hotellet, viste og fortalte om de forskjellige kunstnerne som har malt på muren + noen Banksy verk. Turen er i hovedsak politisk motivert og forteller om muren, konflikten og man blir tatt med til Aida refugee camp hvor de forteller om jobben de gjør. Tok vell totalt ett par timer.
Noen av de jeg pratet med på hotellet hadde ikke fått sett Banksy verkene på turen, men flere er i kort avstand fra hotellet så du finner de enkelt med litt hjelp fra google. Like bak hotellet ligger også en av paradegatene som ender opp i en av portene til grensen mot Israel. Etter å ha sett flere bilder i etter tid så har jeg inntrykk av at mesteparten av alle demonstrasjonene som kommer på nyhetene kommer fra denne gaten og porten som ligger noen få hundre meter bak hotellet.
Jeg vil uansett si det føltes ekstremt trygt å være der nede og på ingen måte følte noe ubehag. Fikk mer inntrykk av ekstrem gjestfrihet og lysten fra Palestinerene til at vi skal komme ned så de kan fortelle om hvor vanskelig de har det med Israel og deres undertrykkelse.

Ettersom vi hadde en sen avreise fra flyplassen siste dag så booket vi oss en tur til dødehavet med direkte tur videre til flyplassen. Jeg booket tur med Alaa som har blitt ganske kjent for sine taxiturer der nede… dere finner han på instagram under @alaa_taxi_driver_bethlehem. Ekstremt hyggelig fyr som tar deg med rundt for å vise alt det dere måtte ønske så lenge det er i Palestina.
Etter turen til dødehavet kjørte Alaa oss halvveis til grensen, hvor vi møtte en ny taxi fyr som hadde lov til å kjøre inn i Israel. Alle Palestinere under 50 år ansees som demonstranter og får derfor ikke tillatelse til å reise inn i Israel.
Første grensepost inn til Israel gikk smertefritt. lite smil i kontroll posten og videre. Neste kontroll like ved flyplassen ble mer trøblete. Der ble vi vinket til side da sjåføren hadde feil dialekt. Startet med noen ganske ufine utspørringer, full kontroll av bagasje, meg og madammen inn på to forskjellige rom og hunder til å gjennomsøke bilen. Alt i alt ikke noe å bli skremt av, hva skal de gjøre. Man har vært der og er på vei hjem. Men det var hundre spørsmål om hva man hadde sett, hvem man hadde møtt, hva man hadde blitt fortalt, hvorfor dra til Palestina, osv osv… gang på gang… tok vel totalt 20min og som forventet ut fra hva jeg tidligere hadde hørt. Før vi fikk dradd videre ble det en del små gule klistre på bagasje, pass osv… så ved ankomst på flyplassen ble det samme leksa før inn sjekk, men der gikk det litt raskere og hyggeligere.

Ble litt lengre historie enn planlagt, men kanskje den svarer på noen av spørsmålene du/dere har hatt. Alt i alt ikke noe å bekymre seg for, jeg vil vel bare anbefale å IKKE si at dere skal til Palestina når dere ankommer flyplassen. Jeg reiser gjerne ned igjen, det var en virkelig stor opplevelse, både hotellet og dødehavet, men også å få se og oppleve hva som skjer der nede.
Langhelg i Palestina på The Walled Off hotel fremfor alle storbyturer i Europa. Sjekk og bestill idag ! :smiley:

28 Likes

Takk for et nydelig innlegg @Tommy_Jensen! Jeg vil tro det er flere som vurderer tur etter å ha lest dette :slight_smile:

2 Likes

Dette var jo helt topp, @Tommy_Jensen! Tusen takk!

Vår gode venn, Tommy, har allerede nevnt det meste, men jeg syns det holdt med en natt i Betlehem. For med unntak av Banksy og hotellet er det ingenting å gjøre der. Ikke for å tråkke på noen tær, men jeg syns Betlehem var et “hål”, og jeg er glad mesteparten av turen ble lagt til Jerusalem og Tel Aviv. Det som jeg og syns er litt verdt å nevne med hotellet er hvor mange som faktisk jobber der. Som Tommy sier, det er kun 7 rom, men bare i resepsjonen var det 5 stk på jobb.

For det er ingen tvil om at konflikten mellom Israel og Palestina er komplisert, og jeg vet altfor lite til å ta et standpunkt hva jeg mener er riktig eller ikke riktig. Vi ser det vi ser i nyheter på nett og TV, men hører andre historier fra lokalbefolkningen der nede.

Det jeg ønsker å dele er hjemturen. For er det en ting mange israelere tror, er det at alle skal “ta” dem. Jeg syns blant annet det var litt ubehagelig i Jerusalem med alle de bevæpnede vaktene overalt. Og selv om vakten var ferdig ble ikke våpenet levert inn. En kveld sto jeg i kø for å komme inn på en restaurant, og foran meg sto det to soldater som skulle på date med jentene sine der våpenet fremdeles lå trygt plassert på ryggen.

Men tilbake til hjemturen. De to siste nettene bodde jeg på Cucu Hotel i Tel Aviv, og på hotellet var det happy hour hver dag fra klokken 18 til 22 med gratis øl og vin + snacks i resepsjonen. Det er mulig jeg kan ha sett litt sliten ut dagen jeg skulle hjem, men jeg tror ingenting kunne forberedt meg på det som ventet på flyplassen:

Jeg ble hentet i taxi på hotellet, og på vei til flyplassen ble vi først stoppet i en slags bomstasjon. Militære vakter kom bort til bilen, og jeg antar sjåføren sa han bare skulle kjøre oss til flyplassen.

Vi stopper utenfor hovedinngangen til flyplassen. Før jeg får lov til å gå inn blir jeg stoppet av en Hulk-lignende fyr med armer på størrelse med elefanter. Jo da, dårlig sammenligning, men dere vet hva jeg vil fram til “Hulk” ber om pass og dokumentasjon på at jeg skal reise.

Inne på flyplassen må jeg først stå i en kø der noen få kontrollspørsmål blir stilt. Jeg må i tillegg uttale navnet mitt, og forklare at “Å” er en egen bokstav i det norske alfabetet.

Så bærer det videre til en ny kø. Der kan jeg sende eventuell bagasje, og få utlevert boardingpass

Endelig fått boardingpass, men må igjen stå i kø for å komme til avdelingen der sikkerhetskontrollen er.
Plutselig i sikkerhetskontroll, og det er her “marerittet” begynner. For det første virker det å være flere sluser her enn kasser på Ullared. Mitt reisefølge får en egen sluse, og jeg blir bedt om gå til motsatt side. De åpner håndbagasjen, og kjører en sånn detektorting på alt. På de skitne sokkene, klærne - ALT.

Så begynner showet. De finner bildet jeg kjøpte i Palestina. For dem et ganske så provoserende motiv. Fram med walkie-talkien, og det kommer flere folk til. Så hagler spørsmålene. Om jeg er politisk motivert, om jeg kjenner noen politikere personlig, om jeg kjenner folk fra Palestina, Syria, Irak, Iran, eller Jordan, hvorfor det var så viktig for meg å reise helt ned til Israel/ Palestina for å kjøpe det jeg hadde kjøpt, hvor jeg jobbet, hvilken utdanning hadde jeg tatt for å jobbe der, om jeg var religiøs, om jeg hadde vært militæret, om jeg tok noen grad i militæret. Spørsmålene var mange, og jeg kjente jeg ble mer og mer varm for hver gang de snakket internt med hverandre.

Jeg får tilslutt gå, men ikke alene. Jeg blir geleidet ned til gaten av ei militærdame som fortsetter å spørre meg forskjellige ting.

Endelig på plass ved gaten, og militærdama sier noe til dem i skranken. De ser skeptisk bort mot meg, og roper meg bort. Må igjen vise pass, visum, og boardingpass - og igjen foklare hvorfor jeg har vært i Israel.

Endelig på flyet. Flyet tar av. Jeg kan puste lettet ut, men så blir jeg plutselig litt skeptisk til folk selv. Hvorfor reiste han seg plutselig opp? Hvorfor står han bare der? Hvem nikker han til? Ble jo helt paranoid selv av hele opplegget.

Jeg husker og vi fikk beskjed om å møte god tid før avreise. Senest 3 timer før avgang, mener jeg å huske. Jeg tror jeg møtte 4-5 timer før avgang for å kose meg litt i taxfreen, sjekke ut flyselskapene som du sjelden ser i Europa osv. Skjebnen ville det annerledes. :grinning:

8 Likes

Her ja.

Har booket to netter på hotellet, så for min del blir det sånn med en natt i tel aviv først.

Flyplasshistorien er jo ganske ubehagelig. Var det bare håndbaggasjen som fikk den behandlingen, dvs kan det hjelpe å putte souvenirer i innsjekket baggasje? Vil jo helst unngå det du beskriver…