Tips til vask av glass

Er det noen som har gode tips til hvordan man vasker glass/får bort flekker?

Hvilket glass?

Vanlig glass og art glass.

Fra true vue sin side (gjelder vel de fleste typer kunstglass):

  • Use a clean, soft, lint-free cloth to clean the glass. Tru Vue recommends using a micro-fiber cloth.
  • Spray a small amount of ammonia-free cleaner onto the cloth. Spraying on the cloth will prevent overspray.
  • Press the cloth against the glass and clean in round, circular motions.
3 Likes

Litt off topic, men jeg lærte at å vaske vinduer med vann og mikrofiberklut er alt som skal til. Tipper det virker fint på vanlig glass også.

Ser også at flere anbefaler dette.

(testet selv på vinduer, er magisk…)

Mulig man vil trenge nal eller noe slikt etterpå, men det blir i alle fall rent med vann og microfiberklut

Jeg fikk med en pusseklut(microfiber) sist jeg rammet inn hos artifix. den har fungert helt utmerket på alt fra flekker til støv. Bruker bare denne og vann. Ikke blitt merket eller riper av dette. Bildet får noe dagslys så dette hadde blitt synlig hvis det ikke ble helt rent.

Kan hende jeg misforstår nal-bruken,men for all del, IKKE BRUK NAL på et bilde på samme måte som et vindu. Vann vil da renne rett ned i rammen. Samme gjelder ved påføring av fukt generelt, spray på kluten og ikke på glasset, da det samme kan skje ved renning.

Bruk også microfiber for glass,ikke hvilken som helst microfiber, da enkelte typer kan ripe.

Ofte er også kun en tørr klut/fille nok.

Enkelte AR glass har en "usynlig"profil,altså "bølger"i glasset som gjør at lyset ikke bryter på lik linje med flatt glass,ergo mindre refleksjon,men kan tåle bittelitt mer en et AR glass som er coated, som et beskyttende belegg på glasset.

Vanlig glass,tåler “jo alt” ,men her også er det viktig å ikke bruke nal,eller spraye rett på glasset.

2 Likes

Håper ikke det brukes like mye vann på glasset som når en vasker vinduer nei :slight_smile:
Gjør ikke det så ofte selv, men brukte nal og tørkeklut samtidig når jeg dro over.

Generelt sett så bruker jeg bare støvkost på glasset, er ikke så ofte man kalrer å få et hengende bilde skittent :slight_smile: