Trykklansering: Canevil - LEIA IKEA

I en galakse ikke så langt unna sammenstiller CANEVIL den ikoniske poseringe fra heltinnen i Star Wars med noe mer hverdagsikonisk som for eksempel… IKEA. Bevæpnet med en strekkodescanner er LEIA IKEA klar til å bekjempe overforbruk og impulskjøp ett kresith-kort av gangen.

LEIA IKEA er CANEVILs første silketrykk trykket av en av Norges ledende silketrykkere. Verket kommer i 4 fargevarianter i størrelse 65x65 cm og et gaveformat på 30x30 cm i samme fargevarianter.

White 65x65 cm

Aqua 65x65

Supersexy swingin’ silver 65x65

Purple 65x65

White 30x30

Auqa 30x30

Purple 30x30

Supersexy swingin’ silver 30x30

~ LANSERINGSINFO ~

Canevil - LEIA IKEA 65x65
2019
4 lags silketrykk på Conqueror Connoisseur Soft White 300gsm papir
Størrelse: 65x65 cm (papirstørrelse)
Fargevarianter: Hvit / Lilla / Aqua / Supersexy swingin’ Silver
Opplag: 75 / 20 / 20 /15
Pris: 3000 / 4000 / 4000 / 5000 kr + 5% kunstavgift
Signert og nummerert av kunstner

Canevil - LEIA IKEA 30x30
2019
4 lags silketrykk på Conqueror Connoisseur Soft White 300gsm papir
Størrelse: 30x30 cm (papirstørrelse)
Fargevarianter: Hvit / Lilla / Aqua / Supersexy swingin’
Opplag: 75 / 20 / 20 /15
Pris: 700 / 800 / 800 / 900 kr
Signert og nummerert av kunstner

Canevil - LEIA IKEA 30x30 samlesett
1 av hvert fargeopplag
Opplag: 10 sett
Alle trykkene vil ha samme nummer.
Pris: 3000 kr (ingen kunstavgift)

Trykket blir tilgjengelig i nett og galleri torsdag 5. desember kl. 12:00. Trykkene vil være tilgjengelig her:

5 Likes

Shit, Brad Pritt… Blir så satt ut av dette, at jeg må sette meg ned.

Star Wars + Ikea + Stensil, GAVEFORTMAT, SAMLESETT?!?! Aqua & supersexy swingin’ silver edition. saY whAAT?! Om det er snakk om å bekjempe overforbruk og impulskjøp – Så er 3000+5% et godt eksempel.

18 Likes

Enig med @Bambi her, dette var skuffende greier

4 Likes

:joy::joy:

Synes trykket er dødskult jeg!

1 Like

Et lite hjertesukk her…

Kunstveggen er seg selv lik. Er det snakk om en kunstner som David Shrigley som trykker opp et kunstverk for 4 gang hvor folk kan tjene noen kroner blir det hyllet og folk går av skaftet for å kjøpe. Ikke ett eneste kritisk innlegg. Er det snakk om en fersk norsk kunstner så kommer hylekoret løpende. Som regel er kritikken usaklig slik som i Bambis innlegg. Ingen entusiasme, ingen glede. Ingen vilje til å heie fram nye navn, bare et sterkt behov for å kritisere. Er det ikke mulig å 3-doble innsatsen er det pr def dritt. Kan man kjøpe fra John Doe, Victor Ash eller David Shrigley til 1/4 av pris på 2. håndsmarkedet ser man glatt igjennom fingrene at det er releaset for n-te gang, ser ut som tegnet av en 5 åring eller ideen er stjålet. Så lenge man kan tjene penger på det er det Fucking Ace!

Vi som formilder norsk kunst må hele tiden vurderer om det er verdt risikoen å annonsere på Kunstveggen. Ser man mange releaseannonser her? Nei. Det er fordi man risikerer å få hele releasen spolert av usaklig negativitet. Ofte er det de samme brukerene som står bak. Liker du ikke motivet? Helt greit, ikke kjøp. Liker du ikke prisen? Helt greit, ikke kjøp. Er det noe du mener blir feil? Kommenter gjerne, men vær saklig.

Spydigheten og negativiteten som fort kommer gjør at jeg har fått forbud fra noen av kunstnerne om å legge ut på Kunstveggen og jeg vet om mange andre kunstnere som jeg ikke formidler for som også vegrer seg for å annonsere på Kunstveggen. Ytringsfrihet vil noen si. Ja, men samme bruk av yttringsfrihet gjør at kunstnere heller velger å sitte på hver sin tue og gjøre sine releaser. Dermed faller også et av formålene med KV bort og man må selv lete opp kunst.

La ut denne her da motivet er ganske klassisk gatekunst med både Star Wars referanse og sjablong i en humoristisk sammenstilling. Falt dette ikke i smak så spar pengene dine til noe annet, men hold labbene dine unna tastaturet hvis du føler trangen til å være spydig for noen raske likes. Det blir mye triveligere for alle hvis man holder seg saklig og har stor takhøyde for forskjellige kunstnere og stilarter.

29 Likes

Her må jeg arrestere deg. Jeg har høylydt sagt at både Shrigley, John Doe og Ash suger gammel gymbag. For the record! :blush:

2 Likes

Ser du ikke ironien i å lage et trykk mot overforbruket for så å lansere det i hundre utgaver i håp om at noen biter på?

1 Like

Og derav ligger litt av humoren i bildet samt at hun har på seg en IKEA-skjorte. Noe av det samme paradokset med Dolk sin Che

1 Like

Er alle utgavene en del av humoren i motivet? Var ikke helt med på den? Uansett motiv så synes jeg prisene på trykk av relativt ukjente kunstnere begynner å bli høy. Vi snakker vel en snittpris på rundt 7000-, for dette på vegg med AR glass. Da skal du virkelig like det.

3 Likes

Dette er egentlig en helt legitim diskusjon, sett bort fra at den opprinnelige intensjonen med å lansere et print ble litt ødelagt.

Canevil sitt print kan folk mene hva de vil om, men det har noen symbolske og artige momenter. Dette er jo essensen i svært mye av den tradisjonelle gatekunsten, og nettopp det som er med å skape litt engasjement, samtidig som at har vært en inngangsport til kunsten for mange av oss.

Enig med innspillene når det gjelder både Victor Ash og David Shrigley, og sikkert mange andre. Det mister litt av sjarmen når det helt skamløst pumpes ut nye opplag når de først får suksess med et verk.

Jeg vil for øvrig hevde at Sandra Chevrier og Martin Whatson driver i samme liga. Er det 20, 50 eller 100 ulike babes med superhelter i ansiktet Sandra har pumpet ut de siste årene?

Hvor mange dyr i dyreparken skal Martin Whatson få slippe unna med å lage? Eller hvor mange ulike dansere eller gutter/jenter som ser ut vinduet eller klatrer på en mur kan det være mulig å pumpe ut?

La Canevil gi ut printet sitt i ro og mak. Dette er et klassisk gatekunst-print som er meget oppnåelig prismessig, i hvert fall de minste versjonene. Så er det jo kult med mangfold, så unngår vi at alle lar seg blende av hypen som tidvis skapes rundt Whatson/Chevrier, Shrigley mfl.

11 Likes

hypen som tidvis skapes rundt Whatson/Chevrier, Shrigley mfl.

Bra Gabba, men «Tidvis»???:roll_eyes::joy:

1 Like

Kunstner kan vel ikke ta for stor høyde for pris av å ramme inn? Han har sine kostnader også, papiret, trykkeriet, galleriet etc etc. Han/hun skal tjene sitt levebrød også.

1 Like

Jeg synes Azidops har gode poeng her. Alle skal få ha sin mening og ytringsfriheten er sterk i dette landet heldigvis, men det har med måten man skriver ting på. Man trenger ikke spy ut den mest sarkastiske eller ironiske posten i et forsøk på å være negativ. Si heller din mening på en ryddig måte, og da spesielt i et innlegg hvor et galleri bare forsøker å få frem at en av deres kunstnere gir ut et trykk.

Ha litt respekt for at selv om ikke du liker det og synes rett ut det er det styggeste trykket utgitt siden 2011, så tar kunstneren stolthet i sitt, og galleriet har brukt mye tid på arbeidet de må gjøre.

3 Likes

Helt enig at man skal være saklig, men her går jo alle i den samme fella etter min mening. Ser faktisk ikke et eneste saklig innlegg i denne tråden bortsett fra release info fra Azidops, ellers er det kun kritisering (ikke konstruktiv) og klaging. Å trekke paralleller til andre kunstnere virker mot sin hensikt og faller på sin egen urimelighet.

1 Like

Canevil er en veldig spennende kunstner å følge som har nå laget sitt beste motiv og har blitt en ildsjel innen stensilkunst i Norge som vi kommer til å se mye fremover. Kunne godt tenkt meg en Supersexy swingin’ silver 30x30 og dette blir nok en sellout.

Det er en uting når trykkerier og gallerier skal leke seg med produksjonen til en kunstner med å selge gaveformat, samlesett og fargenavn i kreativt opplag til relative stive priser for en relativ fersk kunstner. Galleriet burde promotere kunstneren og droppe motivanalyse i en pressemelding. Dette åpne forumet befinner seg i en galakse bestående av hype, ekkokammer, hylekor, flippere, nykommere, erfarne kunstsamlere ect… Det burde være nok takhøyde for et gallerier skal kunne klare å promotere artistene sine slik de får den respekten de fortjener enn å kun ha en agenda om å selge trykk.

Gategalleriet har vært en stor suksess for norsk gatekunst, but, with great power comes great responsibility.

4 Likes

Hvorfor kunne du ikke vært så saklig i din første post da? Dette var jo gode poeng og skrevet på en god, saklig måte hvor man hvertfall kan respektere det du skriver og dine meninger (mener jeg).

3 Likes

Til det kan jeg godt komme med et tilsvar. Her trekker du forhastede slutninger. Alle kunstnerne i Gategalleriet er autonome kunstnere. De bestemmer selv pris, opplag, farger, hvor de selger etc. Jeg gir selvfølgelig råd og innspill til dem som vil høre på, men det er opp til hver og en kunstner om de vil ta det til følge. Jeg er også påpasselig med å ikke legge for mye føringer da alle verk og opplag er kunstners produksjon, ikke Gategalleriets produksjon. Det eneste GG la til her er ordet gaveformat som jeg tror du reagerte på. Vi kunne kalt dem miniformat eller bare 30x30, men nå er det også galleriets jobb å minne folk på alternative grunner til å kjøpe et trykk. Det er veldig vanlig å kjøpe trykk i gave til venner og 700 kr for et 30x30 signert og nummerert trykk er ganske akseptabelt vil jeg tørre å påstå. Prismessing er det mer vanlig at jeg er den som holder kunstner igjen enn den som pusher på.

Så kan man selvfølgelig diskutere antall opplag, størrelser osv. men man må ikke glemme at folk har forskjellig behov og forskjellig motiv for å kjøpe seg grafikk. Noen vil investere, andre vil ha noe som matcher sofaen. At kunstnere velger forskjellig løsning for å nå ut til publikum synes jeg er helt greit. Grafikk handler til syvende og sist om å gjøre kunstverk mer tilgjengelig for folk flest og nå bredt ut. Det totale antallet er helt innenfor både regelverk og vanlig kutyme.

Det er nå helt vanlig å komme med noen betraktninger ved trykk- og utstillingsannonseringer. Litt lettbeint tekst med noen Star Wars referanser behøver ikke skade noen.

GGs ansvar er åpen, ærlig og informativ salgsprosess ovenfor kundene slik at kundene kan ta et velinformert valg. Hva kunden velger å bruke pengene sine på er kundens valg. Ovenfor kunstnere gjelder det å veilede i regler og etikk, samt å være sparringpartner og gi råd. I begge tilfeller er GG veldig ansvarlige.

6 Likes

Når jeg ser på disse trykkene, og variantene, så tenker jeg at dette minner meg mer om grafisk design, enn kunst!?

1 Like

Kan grafisk design også være kunst?

2 Likes