Trykklansering: Canevil - LEIA IKEA

DGA ? Som noen kunstnere merker sine arbeid med?
Men gleder meg til torsdag. Blir bytur etter jobb og se på trykkene og blir nok ett eksemplar med hjem :slight_smile:

DGA er en betegnelse for noe annet. Veldig kort fortalt at kunstverket er laget digitalt, enten via et tegneprogram, tegnebrett etc.

Noen små etterdønninger av refleksjoner som djevelens advokat, så er det kanskje helt greit å spare KV for det verste mediokre rælet i framtiden og heller kjøpe entusiasme via ekkokammeret på Instagram hvis man er i tvil. Hylekoret blir litt lei av sutrete hjertesukk for sympati for å forsvare å tjene penger på overpriset trykk for å matche møblement. Skal hobby erstatte profesjon og dominere vakuumet mellom IKEA og seriøse gallerier fylles opp av ufaglærte amatører som sammenligner epler med pærer – dekorativ interiør eller kunst?

Skal jeg/du få synse og mene alt om noe og noe om alt for å belære andre om hva som er forskjellen mellom fint og bra kunst. Peke finger på alle andre uten noen form for selvinnsikt? Tåkeprat som en provisjonsselger uten selvrespekt og integritet som prøver å påvirke andre og deformer kommende generasjoner med jovial betraktninger. Om dette er final frontier, så burde vi ha sagt ifra for lenge siden da vi har delaktig fulgt apatisk med mens resten heiet fram en ny generasjon ræl og jeg vil av bussen nå… «Pass på lommeboka – de er kun ute etter penga dine og det er tapte penger. Ser de aldri igjen, men det er opp til deg. Om jeg var deg, så hadde jeg kjøpt. Du kan jo alltids gi det som en gave? Jeg ser ikke kunst – jeg føler kunst… Og det der er ikke kunst for meg…»

Ble et lite utsnitt fra Nostradamus kapittel kunst i galakse VII og et dypt fall nedover Dantes inferno, men poenget er at vi må kunne tåle konstruktiv kritikk, påstander, meninger ect uavhengig av avsender og kunne både ha rom for saklig OG usaklig diskusjon da smaken er som baken, DELT (humor). Spissformulert, på kanten, provoserende som over for å skape engasjement og diskusjoner på et forum - medium where ideas and views on a particular issue can be exchanged.

19 Likes

Det kan virke som du tok deg nær av å bli kritisert fordi det merkes at du har tatt deg tid til tilsvaret. Selv om jeg er enig i mye i ditt siste avsnitt så synes jeg du må følge det opp selv. Du skriver at man må tåle konstruktiv kritikk, men hadde du tålt kritikken så hadde du avstått med å komme med ufine personkarakteristikker og unngått å ilegge meg meninger jeg ikke har skjult som “intellektuelle” sitat.

Din første setning burde få det til å gå kaldt nedover ryggen på dem som forstår hva konsekvensene av ditt utsagn kan medføre. Du har selvfølgelig rett til å selv gjøre deg opp en mening hva du synes er mediokre (sic) ræl, men skal du (eller noen få andre) få bestemme hva som er greit å poste? Finnes det et presteskap som bør godkjenne hva som skal postes? Hvem skal sitte i dette presteskapet? Du? Er du faglært? Tankegangen er elitisk og står i sterk kontrast til ditt siste avsnitt som maner til takhøyde.

Det postes masse kunst på KV som jeg ikke liker eller kanskje ikke forstår meg på, men da avstår jeg heller fra å kommentere i stedet for å komme med spydigheter, ironi og referer til Dantes inferno. Å snu det andre kinnet til er en dyd. Hvis det er noe som man skal spare KV for er det å opptre som politi og fortelle andre hva man skal like og ikke like.

Om du vil gå av eller på bussen får bli opp til deg, men ikke tro at du er den eneste som sitter i den rette bussen. Vi sitter alle i den rette bussen. Vi sitter nødvendigvis ikke i samme buss, men vi sitter i den bussen vi vil sitte i. Å mene at den andre bussjåføren bare er ute etter pengene dine fordi den kjører i en annen retning enn der du skal er feil. Folk har forskjellig behov og jeg har muligens mer tiltro til andre enn deg når mener at folk selv vet hva de vil bruke pengene sine på. Den eneste måten man kan mene at folk kaster bort pengene sine er hvis man ser på kunst som en aksje der målet er å investere, men er å investere en bedre grunn til å kjøpe kunst enn som interiør?

10 Likes

Mine damer og herrer, jenter og gutter, det er desember, julen er rett rundt hjørnet og året 2019 er snart omme.
Ser ut som rampenissen har vært på besøk og vil kludre til de gode vennlige diskusjonene og informasjonsdelingen her på KV.

Canevill har lansering imorgen, noen liker det, noen ikke, noen satser å flippe, sånn er det med alt her inne.

Som fredsmegeler forslår at vi nå tar pr. skritt tilbake.

Be event. moderatorene om å slette hvis det er ønskelig.

Som fredsmegler tar jeg også et honrar fra hver part

Fra Azidops er følgende på ønskelisten

Canevil - LEIA IKEA supersexy swingin’ silver

Fra Bambi er følgende på ønskelisten

Pøbel, Mehdi

PM meg for adresse info :slight_smile:

7 Likes

Vi er der igjen altså? Det er smått utrolig at alle poster hvor det fremmes litt kritikk ender opp med å dreie seg om hvem som har krenket hvem, for så å kulminere i at smaken er som baken og at ingen har definisjonsmakt. Kanskje ikke noen har definisjonsmakt alene, men noen har større kunnskap enn andre. Etterhvert har jeg fått med meg at det i kunsthistorisk sammenheng finnes fire objektive kriterier for god kunst som jeg har sansen for som et utgangspunkt. Disse kretser rundt dette: Om det er godt håndverk, har god komposisjon, om det bærer preg av originalitet/bygger på en god idé eller har en god historie og om det stimulerer til refleksjon. Jeg vil ikke mene at dette verket scorer nevneverdig høyt innenfor noen av disse. Dette avhenger ikke av fargevalg og opplag, som er mest av interesse fra et investeringsperspektiv. Jeg mener ikke å disse verket eller gatekunst som sådan. Jeg tror gatekunst har en viktig funksjon som en inngang til kunstverden, og jeg hadde aldri bygget opp noen interesse hvis det ikke hadde vært for nettopp denne sjangeren. Men trenger det å være en hvilepute? Så har vi det subjektive aspektet. Jeg kan ikke alltid forklare hvorfor jeg liker et verk, og det blir helt umulig å skulle definere/kategorisere alt. Tror uansett at alle har godt av å bli utfordret. Dette er ikke elitisme, men snarere det motsatte. Jeg har tro på at vi som mennesker i bunn har behov og kapasitet til å ta inn mer enn hva som ser fint ut eller det som er lett å forstå. Med få hederlige unntak kretser det meste av informasjonsdelingen her inne rundt mye av det samme. Hvor mye informasjonsdeling vi driver med utover slipp av Martin og ulike stensilkunstnere i samme kategori kan derfor diskuteres. Når det er sagt har ikke jeg heller vært en stor bidragsyter i så måte.

6 Likes

Også har du gjerne noen som mener at det scorer høyt på alle de 4 punktene, også har vi det gående😉

1 Like

En må heller ikke glemme at folk har ulike roller her inne. Er det noen jeg opplever som ryddig i sin rolle så er det @azidops. Det har vel aldri vært noe tvil om hvilke rolle han opererer med her på forumet?

Nå er ikke Leia IKEA det beste jeg har sett, men forstår ikke helt de harde reaksjonene. Jeg liker den bedre enn mye av det andre masseproduserte som høster skryt. Men så er det smak og kunst. Det er jo håpløst å diskutere. Men om vi ser på andre Star Wars motiv fra andre gatekunstnere. Hva gjør de bedre enn denne?

3 Likes

Det har jeg absolutt ikke, men kanskje innen et par av dem. Hvor man plasserer dem på skalaen vil jo også ha et subjektivt element. Dermed er de jo bare fine å bruke som et utgangspunkt. Poenget mitt er bare at de kan benyttes for å diskutere verk på en litt mer konstruktiv og saklig måte.

1 Like

Jeg opplever ikke at @azidops opptrer uryddig. Men selv om man driver butikk må det være rom for å diskutere kunsten som slippes, og kanskje være ærlig på at mye trykkes opp på grunn av hype/etterspørsel i marked (spenn) og ikke fordi man har et godt budskap eller det kan anses som stor kunst. Dette gjelder for all del ikke bare gatekunst sjangeren.

De andre er ikke nødvendigvis bedre i mine øyne. Men de som var tidligere ute kan i alle fall få noen originalitetspoeng. Og så kan man jo alltid skille på valg av motiv, komposisjon og utførelse (avhengig av egen innsikt).

1 Like

Søkte, men fant desverre ikke noen tråd her inne med følgende søkeord;

“Hvorfor er du kunstsamler? Hva gjør kunst til god kunst for deg? Hva forventer du deg av en kunstner? Hva forventer du deg av et auksjonshus/galleri?”

Hadde kanskje vært noe?

2 Likes

Jeg tar gjerne selvkritikk for å ha kaste meg under bussen for å ta opp «tabubelagte» temaer som selektiv og konstruktiv kritikk til saker som blir postet på KV. De færreste har vell intensjon om å være kunstpoliti, prest eller ufin, men synes det er trist å se på en trend hvor man forventer at alle skal synge «Kumbaya my lord» og reagerer passiv-aggressivt om noen våger å være uenig eller får kjipe kommentarer. Må innrømme at første kommentar var en «cliffhanger» i håp om å få en ærlig og direkte tilbakemelding med diskusjon, men traff nok en nerve som sprakk. Synes det er ubehagelig og er alltid veldig i tvil om man skal våge å trakke på noen tær, men føler og håper at det gir noen form for konstruktiv kritikk til ettertanke. Har stor forkjærlighet for gatekunst og ønsker lidenskapelig at utviklingen står til stil med kvalitet og ikke kvantitet – det er mitt hjertesukk.

Jeg mener, at gallerier har et STORT ansvar ovenfor kunstsjangeren og kunstnerne de representerer (og tar inn i varmen (nettbutikk)) med å promotere, veilede, irettesette og mye annet for framtiden, enn kun selge kortsiktige produkter. Avslutningsvis i denne diskusjonen for min del, så ønsker jeg Canevil lykke til med release og fremtiden.

12 Likes

Er helt enig i at vi som kunstinteresserte må få lov til å si våre meninger her. Helt klart. Uten det så dør dette forumet :). Samtidig ønsker jeg sterkt at representanter for galleri og kunstnere finner veien inn hit for å dele. Men jeg forstår godt at de da ikke ønsker å bli slaktet med provokasjoner. Konstruktiv kritikk derimot må de tåle. :slight_smile:

3 Likes

Dette er ikke første og blir ikke siste gangen @Bambi og @azidops har diskutert litt. Det beriker forumet. :blush:

7 Likes

Hentet akkurat min supersexy mini. Den var virkelig supersexy irl🤩

3 Likes

Har en jeg og :+1::+1:

Dette emnet ble automatisk lukket 14 dager etter siste svar. Nye svar er ikke lenger tillatt.