Verdi 3 stk. kunst. Bla Erik Werenskiold

Lurer på om noen kan si noe om om ca verdi på disse 3. Og hvordan ser man forskjell på ekte kunst og gammelt trykk?
Takk for hjelp

• Litograph by David Roberts. Ca 33x40,5 cm inkl. ramme
  • Walther Aas. Ca 25,5x20,5 cm inkl. ramme
  • Erik Werenskiold. Ca 26,5x33 cm inkl. ramme

Hei.
Gamle trykk kan være kunst, men jeg antar at det du spør om er senere kopier av eldre trykk eller malerier?

Slike nyere kopier kan ofte avsløres når man ser nært på bildene. Har farger og linjer en rasterform, altså at de er “prikkete”, slik som avisbilder?

Jeg klarer ikke å se godt nok på bildene du lenker til på mobilen. De er kanskje originale, men jeg ser ikke noe skjeldent her, så den økonomiske verdien er trolig lav.

Tusen takk for svar.
Det jeg lurer på er om spesielt Werenskiold er ekte tegning eller om det kan være trykk av tegningen. Det har vel en del å si på evnt verdi?
En ekte Werenskiold har vel litt verdi?
Burde jeg tørre å åpne opp rammen og ta ut bildet inni for sjekk?

En ekte Werenskiold tegning koster noen tusen - ditt bilde er en reproduksjon fra ca 1930-1950 og har null økonomisk verdi.
Men du har et litografi av Walther Aas det koster 1500 - 2000 nok.

2 Likes

Takker så mye for svar og informasjon Julia
Ps. For å lære litt…hvordan ser man forskjell på repr.og ektre emne?

Erfaring er kundskab og viden - der er erhvervet gennem egen oplevelse står det i Lex.dk - Danmarks nationalleksikon og det er mye av svaret på spørsmålet du prøver å stille.

Når du skal skille en tegning fra en reproduksjon må du stille deg selv noen spørsmål.
Når levde kunstneren?
Hvilke papirtyper brukte denne kunstneren eller kunstnere på denne tiden?
Er papiret gulnet eller ser det nytt ut?
Hvordan lukter det?
Ser tegningen flat ut eller er det spor i papiret etter blyanten, krittet, kullet eller pennesplitten i papiret?
Ser du spor etter om det kan være flexografi (høytrykk), rotogravure (dyptrykk), plantrykk (offset) eller digitaltrykk alle eventualiteter ved de trykkemetodene du kjenner til må du ta med i din analyse av det du formoder kan være en tegning og se dem opp mot det som taler for eller imot.
Er det som i ditt tilfelle med Werenskiold bilde og det er trykket en font på arket med kunstverkets tittel og kunstner kan du selv med et dårlig bilde skille de ut fra et ekte.

Men uansett det viktigste gå ut å se på tegninger på gallerier, museer osv og gå på bruktbutikker/loppemarkeder å se på reproduksjoner - les kunst litteratur - dann ditt eget bilde av hva som var vanlige reproduksjonsmetoder på den enkelte kunstnerens levetid kontra i dag.
Det kommer i hopetall med spørsmål i innboksen min her på kv, jeg kan ikke ofte ta meg tid til å svare på ting som opplagt er reproduksjoner og bilder med lav verdi - men tok meg tid i dag til å skrive litt på selve veggen - så håper jeg andre med bilder kan lese litt her og bruke litt tid selv på å etterforske om det de har er ekte eller reproduksjoner. Det beste er alltid å erverve kunnskapen selv, så sitter den til neste gang.

4 Likes

Trykk er et enormt felt å dukke inn i. Problemet her er i likhet med all annen kunst: det finansielle. Aldri bruk mer penger på kunst enn du har råd til å miste. Hvis du husker dette og liker bilder har du en hel verden og en hel livstid foran deg å utforske.

Det seneste bildet som ramlet inn gjennom døren min er et to hundre år gammelt håndkolorert litografi. Det er nøyaktig som den profesjonelle selgeren beskrev det, men mer: fargene er som om det ble malt igår, og temaet treffer meg rett i sjelen. Følelsen av papiret mellom fingrene er helt spesiell.

Studer hva Julia skriver og ha det gøy.