Vinne en "Banksy" box set?

For dere som ikke har anledning (og kanskje ikke ønsker i disse tider) til å reise til
“The Walled Off Hotel” men likevel kunne tenkt dere trykket derfra så er det anledning til å melde seg på hos Ame72 og vinne et.

Lykke til :wink::+1:

Kjøpte like godt denne når jeg var der, kanskje noe for veggen til barnebarnet :slightly_smiling_face:

Ikke mye du får kjøpt lenger for kr.400.- inkludert frakt :grinning:

6 Likes

Med referanse og PR basert på dette stuntet;

https://blog.artfido.com/banksy-unmasked-tourist-claims-photo-shows-secretive-artist-at-work-in-bethlehem/

1 Like

Ja fikk den med meg i går :yum:

Må innrømme min innstilling til Banksy er “Who cares” hvem han (les:de) er!
If it ain’t broke, don’t fix it. :sunglasses:

2 Likes

Enig. Interessant i 5sekunder for min del.
Gjetter også på at det kun er ett PR stunt.
Hvem som helst kan stå forran en ny Banksy peace med en lignende stencil mens en kompis knipser ett bilde og blåser opp en historie om dette kan være Banksy…

Mannen på bildet heter James Ames og denne historien er opprinnelig fra 2007 - ikke dette heller er Banksy.

Skulle ønske de bare kunne la det være :expressionless:

1 Like

Poenget er selvsagt at dette er et PR stunt og hvem som helst kan stille seg opp foran en Banksy piece med noen sjablonger i hendene for å bli tatt bilde av. God PR for hans nye trykk som selvsagt raskt ble utsolgt etter dette.

Det er forøvrig mange år siden at Banksy sluttet med å male sine nye piecer selv. Så det eneste som er sikkert at hvis noen får tatt bilde av en person som sprayer en ny Banksy piece, så er det garantert ikke ham… :wink:

Kan du utdype siste setning litt? hvilket grunnlag har man for å si at det er flere år siden Banksy lagde sine egne pieces? Det er jo litt trist om det skulle stemme.
Forstår via Instagram profilen din (som forsåvidt er ganske nice) at du er over gjennomsnittet interessert i street art og garantert har bedre kjennskap til miljøet enn hvermann-sen har, ett slikt utsagn blir derfor noe mer kraftfullt :slight_smile:

Han lager de men maler de ikke selv lenger. Det blir gjort av Team Banksy, av naturlige årsaker, siden det blir brukt mye energi for å skape usikkerhet om hans identitet.

1 Like

Dette er nå konsensus fra de som kan dette, men ingen vet jo helt sikkert hva han/de gjør :slight_smile:

I litteraturen har pseudonymer blitt brukt for å skjule kjønn, rase eller politisk oppfatning i møte med en samtid som var fiendtlig innstilt til eller hadde negative holdninger til f.eks. kvinner, negre eller revolusjonære. Denne måten å skjule seg på har blitt tatt over av gatekunstnere. I begynnelsen handlet det kanskje om å ikke kunne straffes, men senere er det mest for å gjøre seg mystisk. Litt som Beatles “Paul is dead” og Pink Floyds “Enigma”. Banksy og Dolk risikerer ingenting annet ved å stå frem som seg selv enn å måtte svare for sin middelmådige kunst.

Banksy har en hel raus med “oustanding warrants” fra sin tid som vandal. Om han hadde blitt benådet nå, vet jeg ikke…
Du står selvfølgelig helt fritt til å synes kunsten hans er middelmådig, men det er nok noen som er uenig med deg :wink:

2 Likes

Hva betyr «negre»…? :scream: Du mener vel mennesker av afrikansk herkomst… :+1:t6:

2 Likes

De fleste er nok uenig med meg og det er noe av problemet med Banksys kunst. Når ble kunst mainstream?

Banksy er rik nok til å betale eventuelle bøter. Det er andre grunner til at han holder seg skjult.

Et veldig godt spørsmål faktisk! Denne veggen er mainstream, kunstmarkedet er mainstream, men selve kunsten handler egentlig bare om hva den får deg til å føle.

Vet ikke om Banksy bare kunne kjøpt seg fri fra sine synder, han har en del å stå til ansvar for. Det kan jo være at han ikke vil avsløres for å få lov til å forbli en privatperson? Det skjønner jeg i så fall godt og mener det bør respekteres.

I det store bildet har Banksy bidratt til en barnsliggjøring av kunst. Han frir til et slags minste felles multiplum. Siden han har tatt så stor plass i kunstmarkedet kveler han viktige stemmer. Ved å stå frem og svare for seg kan han bli avkledd mystikken.

Banksy har forandret kunstverdenen fullstendig med hva han har laget, måten han har har gjort det på, fremstillingen av et enormt kommersielt apparat og ikke minst, sitt politiske ståsted.
Å påstå at han har gjort det på bekostning av andre er bare tullete. Dette er ikke en barnehage der alle skal med.

Lik det eller ikke lik det, dette er kunsthistorie!

2 Likes

Banksy og barnsligheten som følger ham er helt klart kunsthistorie.

Du skriver som om barnsliggjøring er noe negativt…:open_mouth:

Streken kan sikkert virke naiv og barnslig, men bak ligger ofte det dypeste alvor.

Håper du finner roen med dine mer voksne kunstnere :slight_smile:

6 Likes

Jeg vil tro at oppegående mennesker med interesse for nyheter vil ha ferdigtolket dette bildet i løpet av fem sekunder. Deri ligger styrken til gatekunst - at man får en plutselig påminnelse om noe annet mens man haster fra A til B. Når bildet bringes inn i et galleri oppfordres man som betrakter til refleksjon, og det er da bildet faller gjennom. Det er platt.

Hadde enda tyngden av gribben blitt anskueliggjort.