Nye kunstkjøp

Lenge siden jeg fikk den, men pakket den nylig ut og har nå fått plassert den i hyllen. Må si at en Kaws companion tok seg bra ut. Dette er open edition (black - flayed) og var verdt de ca 2.000 den kostet. Veldig fornøyd, men tror jeg må få en til ved siden av som ikke er flayed.

18 Likes

Tipper du samler på dolk bøker😉

1 Like

Banksyene på plass. Alle spørsmålene du fikk på flyplassen av lokale myndigheter i Tel Aviv på hjemveien gjorde d nesten ikke verdt d. Bare nesten…

De kjørte en sånn detektor-ting på alt, spørsmålene haglet før jeg tilslutt ble geleidet til gaten av sikkerhetsvakter som fremdeles ikke var ferdig med spørsmålene. Jeg var ikke særlig høy i hatten når en Hulk-lignende fyr sa “I know what it is, and it’s not cool” mens han studerte motivet på bildet. Der og da trodde jeg de skulle konfiskere det.

Men, men - gir du meg et Dolk-canvas i bytte skal jeg alltids vurdere det. :smirk:

14 Likes

Hva svarte du / sa du til dem da? :slight_smile:

1 Like

Haha. Fikk samme regla selv. Må aldri finne på å si at man har Palestina som mål når man lander… når man skal hjem er det lite de kan gjøre :sunglasses: Så du møtte Alaa :+1: Håper det var en fin tur!

1 Like

Jeg sa jeg kjente til en sørlending ved navn @Tommy_Jensen, og ba dem “better recognize” samtidig som jeg knipset fingrene mot dem.

Nei, du - jeg svarte høflig på alt de kom med. Har hørt skrekkhistorier der de tar inn folk til avhør i flere timer. Best å bare være ydmyk, og nikke høflig til det de spør om. :innocent:

5 Likes

dp

Årets første kjøp. Bildene som gatekunstneren Dan Park ble dømt for og måtte sone seks måneder i fengsel for. To av bildene er anmeldt på nytt.

2 Likes

Ja disse blir sikkert fin å ha på veggen.

15 Likes

Hvis jeg forstår svensk lov riktig er det lov å eie disse bildene i Sverige, men hvis man har dem på veggen må man begrense antall gjester til 8. En utstilling i Sverige ble stengt av politiet da mer enn 9 besøkte utstillingslokalet. Bildene ble beslaglagt og dømt til å ødelegges.

I Danmark ble bildene vist i Christiansborg, det danske parlamentet. Danskene vet, og anerkjenner ytringsfrihet. Heia Danmark!

Jeg vet ikke om det er lov å eie disse bildene i Norge. Straffelovens paragraf 185 er en skam.

Så du mener dette er en skam og at det burde vært lovlig med diskriminerende og hatefulle ytringer?

Sakset fra refererte lovparagraf:

«Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.»

Da forstår jeg hvorfor du tiltrekkes av kunst som spiller på rase og fremdeles bruker ord som «neger» som de fleste av oss i 2018 heldigvis mener har gått ut på dato, Ref Språkrådet.

Personlig synes jeg ikke dette er stor kunst og en rettsavgjørelse avspeiler gjeldende lovverk og liker man ikke lovverket det finnes det mange land man kan flytte til som ikke er kommet like langt som landene her i Skandinavia.

10 Likes

Lot du være å lese at bildene ble utstilt i det danske parlamentet?
Vi er på farlige veier når vi begrenser den kunstneriske friheten.

Det er stor forskjell mellom rasistisk og nynazistisk propaganda forkledd som kunst og kunst…

2 Likes

Kunst er vel fiksjon?

Er det?

1 Like

Vel, dette var litt av et kjøp!
Det hadde vært veldig interessant å høre hvorfor du liker dette godt nok til å kjøpe det?

Beklageligvis har denne kunsteren vært en stor belastning for en hel familie (og sikkert flere).

Plakater av ABB… det er for banalt til å være en provokasjon.

2 Likes

Dan Park har drevet med gatekunst siden slutten av åtti-tallet. Finnes det noen andre som har holdt på like lenge? Dere får svare, som vet mer om gatekunst-kulturen enn meg. Dan Park er en levende legende og jeg er stolt av å eie noen av bildene hans.

Når man beveger seg på kanten risikerer man å tråkke over.

Det finnes selvsagt mange som har holdt på lenger enn siden 1988. De tre mest ikoniske, som jeg kjenner, er Blek Le Rat, Futura og John Fekner som alle er oppegående og meget dyktige kunstnere.

Takk, jeg får sjekke de ut.

Seen, Taki 183, Haring, Basquiat, Cope2, Dan Witz osv.

Ellers kommer det an på hvilken kant man beveger seg på…

Cope2 virker som en kjernekar :wink: