2 x Dolk på Blomqvist sommerauksjon

Det er kun et eksempel, det blir ikke en fasit av det.
For ryddighetens skyld så er jeg stor dolk fan, har masse trykk og lerret. Er ikke derfor jeg argumenterer mot deg, men jeg synes argumentasjonen blir litt enkel. Helt enig at markedet bestemmer, men en auksjonspris på 2 lerret hvor mange kan ha misset på den betyr ikke at det står dårlig til med prisene på disse lerretene. Akkurat på samme måte at salgene jeg vet om som har vært motsatt, gode, betyr ikke at det er fasiten eller at alle hans lerret går bra.

1 Like

Problemet er at det er fryktelig dyrt å handle hos Blomqvist. Å betale 75.000,- for noe som i praksis selges for 48.000,- føles bare ikke bra. Det er også en myte at folk står i kø for å kaste så mye penger etter disse Dolk-verkene på privatmarkedet. Er ganske sikker på at ingen her inne ville betalt 75K hvis verket ble lagt ut for salg som annonse her inne, eller på finn.no for den saks skyld. Se bare på alle de lerretene som har ligget usolgte i åresvis på finn.no - i akkurat samme prisleie.

3 Likes

Jeg vet ikke om du har handlet på auksjon noengang selv?
Kan love deg at når du sitter foran PCn med et glass rødvin i hånda og har det ledende budet på et verk du vil ha, kan det dra seg til litt skikkelig mot slutten, når du blir overbydd i siste minutt.
Ja, det har skjedd meg, og nei, det skjer nok ikke igjen. Uerfarne kjøpere eller kjøpere med mye cash kan fort ryke på noen tusen over prisantydning i en slik situasjon. Selv har jeg laget meg en auksjonsstrategi, som jeg følger 100% om jeg legger inn bud. Det har fungert godt for meg.
Merk at selv om sluttprisen kan bli noe høy, går de fleste vinnere ut av en slik runde med en god følelse på at prisen er korrekt. Markedet bestemmer, og når du har tro på at de du byr mot er oppegående på akkurat den kunsten du selv byr på, er det nok i de fleste tilfeller en riktig sluttpris. Med noen absurde avvik, selvsagt.
Når det gjelder sort sol, som er nevnt her av Gundersen, har den hatt en stigende trend i årevis. At den går høyt er ingen overraskelse.
Jeg opplever det som to veldig forskjellige arenaer det å handle på auksjon eller på finn e.l. En kan gjøre svært gode kjøp uavhengig av sted. Det handler vel mer om hva som er tilgjengelig og hvem som er tilstede i øyeblikket.

2 Likes

Jeg tror nok seriøse kunstsamlere/kjøpere (også av street art), via nettverk, gallerier, kunstblogger etc., får med seg de fem-seks store auksjonene i Norge årlig. Pga. Munch er Norge et godt kjent kunstland i store deler av verden. Selv om japanere ikke snakker norsk, får de full service på engelsk for informasjon, tilstandsrapporter og telefonbud. Auksjoner i lille Norge blir fanget opp, når det internasjonalt interessante verk til salgs. Verden er digital. I tillegg har vi de store kunstmessene i Europa og USA. Useriøst å tro at Blomqvist m fl kun er for 60+. Det er ikke sånn kunstmarkedet fungerer. Alle kan gi for høye bud med et glass rødvin for mye, men det er nok unntakene.

Du har flere gode poenger her. Jeg er i stor grad veldig enig med deg.
Når det gjelder internasjonalt tilsnitt av kjøpere, må jeg si at det er godt tilrettelagt for det hos mange. Ikke bare i Norge. Selv har jeg kjøpt meg en vaskeekte Dolk på auksjon i Australia. Han bodde jo der en periode, og når det dukket opp en på auksjon, klinte jeg til.

Jeg tror du undervurderer andre aspekter enn informasjonsflyt om kommende auksjoner, som f eks at folk i ulike kulturer liker/foretrekker å gjøre business, kjøp og salg og annet på ulike måter.

Og det er også et relevant poeng at brukeropplevelsen på Blomqvist og endel av de andre aktørene er helt elendig. Når unge folk er vant til Stockx og liknende tjenester, så føles det ganske 1995 å følge Blomqvist.

1 Like

Det er så utrolig deilig å være litt 1995 noen ganger!
Kraftig undervurdert. Du burde omfavne det, haha!

Jeg er enig med begge sider. Men er litt tilsvarende, hvorfor kjøper noen trykk av dolk for 26k via galleri, når samme trykket går for 16-17? Rett og slett fordi det er andre som handler via galleri.

Fyi: stor dolk fan og samler. Så kanskje biased

Hehe det gir nok i alle fall muligheter for noen gode deals;) Men i “fremtiden” vil svært få finne seg i en så dårlig opplevelse, ei heller en modell hvor mellommann får en så stor cut av kaken…

Enig. At det sitter godt voksne folk å byr på Gude, Dahl, Amaldus, Astrup osv, og bruker kunstbudsjettet sitt på det, tror jeg stemmer ganske bra. Det kan også være en begrenset arena enkelte kjøpere beveger seg i, mens gatekunst, som ett eksempel, snakker til langt yngre kjøpere, som også har en mye større arena de orienterer seg i på nett, og dermed finner sine objekter i en mye større verden enn det enkelte lokale auksjonshus.
For begge kjøpegruppene er det selvsagt også noe de har felles, og det er at de ønsker sikker handel og en trygghet om at verkene er ekte osv. Der er enkelte nettsider kanskje litt svake, da det ikke er noe filter de må passere ved å annonsere. Men, der det er ufaglærte involvert, kan man gjøre jævlig gode kjøp, men også tilsvarende ræva…

Og ja - 25% fra selger og 20% fra kjøper i honorar er drøyt mye for å gjennomføre et salg…

Like drøyt som galleriene som stort sett alltid ligger på 40-50% provisjon ved formidling av kunst.

Hva mener du er korrekt sats her, @vidaralida ?

Ingen formening om korrekt sats, poengterer kun at auksjonshusene tar det samme i provisjon som galleriene.

4 Likes

Det er en del ting jeg ikke skjønner i denne tråden. For det første påstanden om at Blomqvist ikke skulle “følge med i tiden”. Blomqvist og de andre auksjonshusene selger det de får inn for salg, så enkelt er det. Og for det andre at de tar for høye salærer. Ja, jo, men man må huske på at de har en gjeng svært høyt kvalifiserte kunstfaglig oppegående folk der, som (stort sett) gir en god beskrivelse av tilstanden samt garanterer at verk er ekte. Det koster, men det gir uprofesjonelle en trygghet. Og for det tredje at folk liksom ikke vet om hva som skjer på de norske auksjonshusene. Seriøse kunstfolk følger med fra hele verden via nettsteder som f.eks. Barnebys. Hvis man særriøst er ute etter spesielle kunstnere, så legger man inn et varsel, vanskeligere er det ikke.

2 Likes

Det er ikke fult så enkelt. F.eks avviste Blomqvist både å prisvudere og å ta inn mitt Dolk lerret og Pøbel ICWT på papp, det samme med Dolk trykket GWT. I tillegg er det en evig kamp for de som slipper gjennom nåløyet om rett prisforlangende. Barton sitt ene keramikkhode som de mente var verdt rundt 7.000 gikk for 27.000 - det samme har vært tilfellet med flere av hans andre verk. Blomqvist er store og trygge - utvilsomt, men også i det ekstremt konservative. Jeg bruker de selv ofte (jeg er jo boomer-light, - men mener fortsatt at de ikke følger med i tiden.

6 Likes

Hva var begrunnelsen for at de ikke ville ta inn din Dolk og Pøbel? Når det gjelder pris, kan man ikke forvente å få sette den selv. De ser på hva verk er solgt for i offisielle, kjente kanaler, innenlands og i utlandet, og kan ikke forholde seg til hva kunden mener noe er verdt uten å vise til tilslag andre steder. Det er jo ellers ingen grunn til å selge via Blomqvist hvis man får mye mer på Finn eller blant klientellet her på Kunstveggen.

Jeg tenker ikke bare på Blomqvist. Fulgte feks en auksjon her, og det var som å gå 10 år tilbake i tid https://www.chr-auksjon.no/.

Du har sikkert rett i at mange seriøse samlere synes Blomqvist er helt topp, men jeg tror du da undervurderer hvor raskt ulike bransjer nå digitaliseres og hvor godt vandt unge brukere er. Det dukker nå opp en rekke nisje-plattformer for collectibles og det kommer garantert til å komme enda flere som her også satser på kunst utover streetart. De “gamle” vil sikkert fortsette å bruke Blomqvist videre, men jeg kan love deg at de mister mange potensielle nye kunder med det der.

Det er nå også flere aktører som lager gode digitale varianter av “powerball” lotterier som så langt har vært gjort på Facebook.

1 Like

Prisvurderingen har etter min mening ikke så voldsomt mye å si. Christiania Auktioner, som er kjent for å få meget høye tilslag - og ikke minst får solgt nesten alt på auksjonene, har som policy å sette lave vurderinger (under hva mange mener er verdien), for å få med flest mulig budgivere. Det fungerer! Mange interesserte blir skremt bort fra å gi bud, hvis vurderingen er for høy.

1 Like