2 x Dolk på Blomqvist sommerauksjon

Blomqvist sommerauksjon 15. juni: Dolk Officer down vurdering 60-70K og Prisoner vurdering 70-80K. Lykke til med budgivingen!

5 Likes

Jeg hadde trodd de skulle koste litt mer. Hva tenker andre om dette?

Kan være enig i at estimatet for Prisoner virker en smule lavt med tanke på resultatet for Prison Painter. Officer Down virker derimot litt høyt - i og med at hammerpåslaget er 25% tror jeg ikke at vi kommer til å se bud på 60.

1 Like

Noen som fikk med seg resultatet her?

så er det vel 25 % oppå tror jeg ?

Jepp - 25% ekstra til kjøperen og 20% fratrekk til selgeren. Med priser på 48.000 for Prisoner og 56.000 for Officer Down, så skulle man tro at prisene på privatmarkedet hadde vært like gode, om ikke litt bedre.

2 Likes

ja, det hørtes ut som en dårlig deal for selgeren, men men

Overrasket over at Officer Down gikk høyere enn prisoner…

Røverkjøp!

Enig. Tror dog ikke Blomqvist er det beste stedet å selge. De følger rett og slett ikke med i tiden

Prisoner var et godt kjøp for kjøper synes jeg. Har fått med meg noen dolk lerret salg de siste månedene som har vært en god del høyere.

Hvis Dolk ikke oppnår topp-noteringer på en auksjon som er digitalt tilgjengelig over hele verden, så må vel dette skyldes at potensielle Dolk-kjøpere ikke synes disse kunstverkene er verdt mer, ikke at Blomqvist “ikke følger med i tiden”. Auksjonshuset traff vel egentlig veldig bra med sine forhåndsvurderinger? Det er nok dessverre slik at de store auksjonene representerer det faktiske “markedet”, i motsetning til en begrenset gruppe Dolk-supportere på Kunstveggen.

6 Likes

Du er inne på et interessant tema som har vært diskutert et par ganger.

Ellers hadde jeg trodd Prison skulle gå noe høyere.

Noen gode poeng, men hva hvis du snur på det og ser på deres forhåndsvurderinger. Hvor mye har det å si for hva folk vil betale? Hadde de vært 20-30k høyere, kan det være at folk hadde stolt blindt på det og bydd høyere?

Vel,
Nå er det vel ikke sikkert at Japanerne, engelskmennene etc etc er så god i Norsk vil jeg tro, ei heller har hørt om Blomqvist.
I mine øyne er Blomqvist utdatert og har sin skare på 60+. Kanskje ikke akkurat målgruppen for streetart etc.
Meg selv er nok en av denne “begrernsede-Dolk-supporterne-gjengen” her på KV, men denne auksjonen gikk meg hus forbi fex, selv om jeg kan norsk - men men, kort mine tanker.

2 Likes

Jeg varslet deg og andre Kunstveggen-brukere om auksjonen flere uker i forveien, her på Kunstveggen, så dere hadde sjansen til å planlegge noen tøffe bud.

Grev Wedels plass auksjoner vurderte i forrige uke det kjente serigrafiet Sort sol av Gunnar S Gundersen til 60-80K. Resultat: 152K (ny rekord). Er det objekter som markedet vil ha, har forhåndsvurderingen liten betydning.

1 Like

Helt fair, du har ditt juridiske på det rene. Mitt point er bare det at de aldri dukker opp i min sfære, hverken online eller offline. Og da går det hus forbi. Det tror jeg også gjelder mange andre.
Men nok nå, de er solgt. Og flott er det