2024 - oppsummering?

Julen nærmer seg med stormskritt og 2024 går mot slutten. Ett år er snart forbi som har vært et urolig år i verden som også har preget kunstverden. Generelt vært litt stillere på KV er inntrykket jeg sitter igjen med enn tidligere år men har vært noen fine diskusjoner og innlegg også. Eksempelvis Pejac-slippet Hope og mva som sitter friskt i minnet :sweat_smile:

Har noen spørsmål til dere for å oppsummere 2024 litt:

Hva er den beste utstillingen du har vært på i år og hvor mange utstillinger har du vært på i år?

Hvilke tråder/poster har du satt mest pris på i år?

Hva er du mest fornøyd med av kunstkjøp i år? Har du realisert noe du har ønsket deg lenge?

Har du fått deg noen aha-opplevelser i år eller endret mening om noe kunstrelatert?

Har du noen mål for 2025?

Hva håper du å se/lese mer av på KV i 2025?

Hvis det er noe jeg har glemt å spørre om så del gjerne :slight_smile:

12 Likes

Den verste erfaringen min på KV i år var å bli sensurert. Den beste erfaringen min var å bli minnet om en kunstner jeg hadde lest om før, og som traff meg med sitt nyeste prosjekt. Jeg er ikke på sosiale medier og fant bildene hans på Instagram takket være deg - brukeren Invader. Det ble til et kjøp nå i november.

Rart hvordan det å bli engasjert i et internettforum kan påvirke hverdagen. Det er mat for filosofi her.

1 Like

2024 har vært et år preget av geopolitisk uro, inflasjon og krig som har påvirket kunstmarkedet negativt. I september ble det rapportert at inntektene til Sotheby’s var ned 88% sammenlignet med året før.

For “gatekunstnerne” som mange her følger kan vi vel si at “boblen” har sprukket sammenlignet med prisene under covid og Finn.no flommer over av trykk. Det positive med dette i min mening er at folk åpner øynene mer og handler mer eldre- og samtidskunst og følger mer egen smak enn “saueflokken”. Det handler ikke lenger om å skaffe seg “hype-kunsten” på release og tjene noen kroner på flipping. Klinten skilles fra hveten og de gode kunstnerne vil stå igjen, det samme gjelder de som samler for passion og de som skal tjene “raske penger”.

Jeg personlig handler sjeldnere, er ikke like opptatt av “slipp”, men heller å finne gode verk som jeg virkelig liker fra kunstnere jeg følger.

Kunstkjøpene jeg er mest fornøyd med i år er «God dag alle sammen (Tiffani)» av Pushwagner. Et verk som har levd et liv og har en spennende historie.

Også happy med å ha fått på på plass Sort sol (mono) av Gunnar S. Gundersen etter en lengre jakt.

I 2025 håper jeg å se endre mer debatt/diskusjon, at medlemmer utvikler smaken sin videre og at inflasjon, renter og strømprisen synker - slik at interessen for kunst igjen forhåpentligvis stiger. For de kunstnerne som fortsatt kaller seg “gatekunstnere” håper jeg de tar engasjementet sitt ut på gaten og er mindre opptatt av å pushe trykk i store kvanta… Hvem vet, kanskje Banksy som vanlig legger listen og kjører et nytt stort prosjekt? :slight_smile:

God jul til alle medlemmer - både nye og eldre travere!

28 Likes

Personlig har jeg handla vesentlig mindre kunstverk i år enn tidligere, men interessen for kunsten er høyere enn noen gang. Til tross at det har kommet få nye verk inn i samlinga, har det i år som i fjor havna minst et 50-talls kunstrelaterte/kunsthistorie-bøker inn i bokhylla. Prøver å få lest noe hver dag.

Det er vanskelig å måle arbeider opp mot hverandre, men det jeg er mest glad å ha fått inn i samlinga i 2024 er kanskje min lille Vanessa Baird.

Legger også ved denne Modiglianien jeg så i Paris. Et maleri som har brent seg fast på netthinnen og satt dype spor i meg.

Interessant tråd. Håper flere velger å dele.
God jul.

12 Likes
  • Dessverre ikke så mange utstillinger, men beste var nok Ida Ekblad hos Peder Lund. Var også veldig gøy se Charlie Roberts hos Golsa.

• Årets øyeblikk var nok å åpne Gabriel Mills originalen. Selv om det er trykk, utrolig gøy få fatt i verk av George Condo.

• Mål for 2025; Få tatt meg en tur på Art fairs, eller en kunst-tur til LA/NY.

9 Likes

Jeg har sett mye bra kunst i år! Jeg har ingen oversikt over hvor mye jeg har sett, men tipper at jeg har sett rundt 200 utstillinger og da teller jeg ikke med kunstmesser. Det er vanskelig å trekke ut et høydepunkt så legger ut flere.

Forrige vinter tok jeg en dagstur til London for å se Phillip Guston på Tate. Det var helt fantastisk!!

I september hadde jeg en helg i Paris for åpningen til Charlie Roberts hos Pact og Mehdi Ghadyanloo hos Almine Rech. Det var kjempe gøy å utforske Paris med de to :slight_smile: Høydepunktet var å se Surrealisme utstillingen på Pompidou sammen med Mehdi. En helt fantastisk utstilling som er verdt en tur alene til Paris. Utrolig mye bra arbeider i den utstillingen, men særlig gøy å se Rene Magrittes L’Empire des lumières. En annen versjon av den dukket opp på auksjon og jeg var så heldig å se den også i London under Frieze.

Mehdi på Pompidou

Charlie ser på Nicole Eisenman hos H&w

Charlie Roberts på egen åpning

Mehdi og jeg på hans åpning

Jeg er veldig stolt av det programmet vi setter sammen i galleriet, Galleri Golsa. Tusen takk til alle kunstnere vi har jobbet med, kundene og alle som besøker i året som har gått! Det var ekstra stas med åpningen for tre uker siden med Sophie Larrimore. Kvelden ble avsluttet med en liten tur på sykehuset og jeg ble pappa. Så han skal nok ha en tegning av Sophie hengene på rommet sitt.

Samlingen har vokst litt i år og jeg har blant annet lagt til verk av Kristian Touborg, MSR FCJ, Yves Scherer og Julian-Jakob Kneer. Neste år må jeg ha et verk av Sophie Larrimore og jeg krysser fingrene for et stort Mehdi på veggen.

Jeg håper neste år vil bringe mer nysgjerrighet. Kunstverden er utrolig stor og den er ganske dårlig på å være digital, så det meste av kunsten må ses og oppleves fysisk. Veldig hyggelig om flere her kommer innom galleriet for å se på og snakke om kunst.

@andthenPush hvis du (eller noen andre) vil på Market Art Fair i Stockholm er det bare å si ifra så kan jeg sette deg opp på listen vår. Vi skal vise nye arbeider av Charlie Roberts, Peter Mohall og Sophie Larrimore. For de som ikke vil reise så langt er det planlagt en kunstmesse i Oslo neste år, Nora Contemporary.

34 Likes

Bumper denne. Er det flere som vil dele? Hva var årets beste kjøp for deles del? God jul :smiley:

1 Like

De fleste kjøpene mine ble gjort tidlig i 2024. De jeg liker best er samtlige Engström-print og en Tide. Sistnevnte er nok den jeg er mest fornøyd med, anskaffet fra hyggelig forummedlem.

12 Likes

2024 har vært et begivenhetsløst år egentlig for meg. Ikke kjøpt noe særlig men fått rammet inn noen bilder som har blitt liggende

en Paul insect fra 2023 som jeg er veldig glad for å ha fått på veggen.

og en stor invader som vokser mer og mer på meg for hver dag som går

Av opplevelser så er det noe så lite eksotisk som et besøk på Rasmus Meier på Kode i Bergen. Jeg var der en gang i april 2000. utstillingen hadde ikke endret seg mye siden den gang, men følelsen de store Munch bildene gir nå når jeg er blitt litt eldre var helt spesiell.

Dette bildet kunne jeg sittet å sett på i timesvis.

Veldig kjekt å gå fra fantastiske malere som Gude med veldig detaljerte bilder, over til Nikolai Astrup som gir mer følelser enn detaljer og til slutt over til Munch som for meg gir en overdose av følelser nesten.

2025 håper jeg inneholder et besøk til Munch museet, og kanskje kunstsiloene i Kristiansand.

Drømmen er at et eksemplar av Amerikanske Sommerfugler og Sort Sol finner veien hjem til meg :crossed_fingers:

16 Likes

Dolk vandal rød/blå edt 25.
Årets favoritt kjøp for min del og forhåpentligvis på veggen på nyåret.

8 Likes

3 Likes

Hadde tre mål for kunståret 2024 - kjøpe mindre, få rammet inn gamle schlagere samt få tak i en original hver fra Camilla Engstrøm og Joakim Ojanen.

Veldig fornøyd med å tikke av alle de boksene - ble med to kjøp (originalene under), også var jeg heldig med en liten Invader på tampen av året. Den kommer vel utpå nyåret en gang (noen som vet når Heni sender de nye Invader-trykkene?).

God jul alle sammen - Kunstveggen er uten tvil det kunstfoumet jeg setter mest pris på - håper alle får et fantastisk kunstår i 2025 :smiling_face::100:

Camilla Engstrøm:

Joakim Ojanen:

29 Likes

Verken Pushwagner-serigrafi eller Pejac (Hope) fikk plass på mine årets «topp tre».

3.plass: Lars Gangdal - ingen tittel (tror jeg…)

2.plass: Gunnar S - Sort sol mono (1967)

1.plass: Franz Gertsch - Junkere-Keller (silketrykk, 1970. Proveniens: Galerie Stampa, Basel)

Jeg så Gertsch’ verk utstilt på Louisiana i sommer og ble satt ut. Kjøpte et fuktskadet og misfarget trykk på auksjon i Danmark, før tilsvarende trykk dukket opp på auksjon i Zürich - så kjøpte det også :sweat_smile:
Viste seg å være noe så sjeldent som et 54 år gammelt, 100% mint silketrykk.
2024 altså. Henta seg greit inn på slutten der.

2025: Nigel Howlett, Per Kleiva og Lee Gihun?? :crossed_fingers:

Godt nyttår :rocket: :sparkler:

18 Likes

Vært et litt underprioritert kunst-år for meg i år desverre. Mange grunner til det men først og fremst vært mye jobb som har stjelt fokus og mått prioriteres, til tider har kunstveggen felleskapet vært et savn og i år ble rekken brutt hvor jeg ikke besøkte veggen i løpet av 24 timer! Der røk striiken!! :rofl:

Ser ut som dette gjelder for mange her inne, langt lavere aktivitet enn tidligere år. Jonas og Trygve får ta skylda :person_shrugging:

Kunstmessig ble det ikke så aktivt som sagt, kun 2 Pejac kjøp på dette året. Hope trykkene og vant en meadow på auksjon.

For 2025 ønsker jeg meg litt høyere aktivitet, catch up med nettverk her inne, komme meg på flere utstillinger både nasjonalt og internasjonalt, og finne noe som virkelig vekker HA - begjæret igjen :rofl:

God jul og godt nytt år!

20 Likes

Lavere aktivitet både her inne og på kunstfronten hjemme hos meg, hvor mye venter på å komme på vegg etter flytting.

Lommeboka fikk seg en trøkk etter at jeg fant meg et Håkon Gullvåg-maleri i høst, noe som har stått på ønskelisten lenge!

I 2025 håper jeg på flere utstillinger, og få men gode kunstkjøp :ok_hand:

9 Likes

Hva ønsker du for inneværende år i kunstverden?
Ikke nødvendigvis mtp egen vegg, men hvem håper du f.eks har et slipp eller to i år?
Og hvilke utstillinger, gallerier, kunstnere står på lista?

Jeg håper kunstnerne greier seg i trange økonimiske tider. Jeg håper galleriene overlever. Jeg håper samlere bygger videre på samlingen og ikke ser seg nødt til å selge unna. De som har muligheten bør handle. Tør å satse litt, og gjerne på noe annet enn det samme som «alle» andre.

Edisjoner merker jeg at jeg har vokst mer og mer ifra de siste åra. Det er skjelden noe virkelig frister omtrent uansett hvem kunstner er. Mange har drevet masseproduksjon, noe som har tatt lufta litt ut av ballongen. Om noe så ønsker jeg i større grad edisjoner laget i manuelle teknikker. Syns mange hviler seg på digitalt fremstilte arbeider og det kjeder meg.

11 Likes

Et maleri av Hanne Borchgrevink står høyt på lista! Kan også tenke meg et lite et av Håkon Gullvåg.
En kulltegning av Bleken blir vel mest en drøm nå :face_with_peeking_eye:

Bør vel heller selge unna litt, heller enn å fylle på.