Abstrakt kunst

Er det noen av dere som samler på abstrakt kunst eller som har det i samlingen sin?

Kopiert fra Wikipedia:
Abstrakt kunst er en kunstbetegnelse som benyttes om nonfigurativ kunst, det vil si malerkunst eller skulpturer som ikke forestiller eller etterligner gjenstander. Det er ikke en stilretning, men en beskrivelse av enhver kunst som unngår etterligning.[1]

Hvordan kan man se hva som er god kunst innen abstrakt kunst?

Har dere noen gode anbefalinger på hvor man skal begynne å lese seg opp litt eller gode utstillinger i Oslo & Omegn?

3 Likes

Kul tråd, her må jeg lære mer! Selv har jeg veldig sansen for Thomas Pihl

8 Likes

Av norske anbefaler jeg Renate Thor og Lars Gangdal, up and coming.

Har noe abstrakt. Har et fint verk av Olivier Debre blant annet. Dernest av Arne Stømne, Johan Ballestad og Inge Jensen. Arne Stømne utviklet seg voldsomt på 60-tallet. Ble antatt flere år på rad til høstutstillingen med opptil flere verker hvert år - som er nokså uvanlig. Ballestad på sin side begynte tidlig med sitt formspråk. Allerede på 30-tallet. En kunstner som aldri fikk den oppmersomheten han kanskje fortjente.

4 Likes

Ja, jeg samler på Olav Christopher Jenssen. Både malerier, akvareller og etsninger.
Maleriet er fra Pale afternoon serien fra 1989.

6 Likes

Vi har et monumentalt arbeide av han på kontoret. Skal se om jeg kan få et bilde av det. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Ja, de monumentale er flotte. Han er flink med store formater, Pale afternoon bilde er ca 80 x 120 cm. Har et fra Palindrom serien som var på festspillutstillingen hans det er 230 x 250 cm, har ikke plass til det hjemme hos meg - mine foreldre har det til låns hos seg.

2 Likes

Har litt abstrakt kunst, men liker det kanskje aller best når det er en dash figurativt inni der.

Noen hos er Else Hagen, Irma Zalo Jæger, Elaine de Kooning, Kåre Tveit, Marius Martinussen.

Felles for disse er vel gode farger… Liker godt Johs Rian, men har blitt dyrt. Kunne godt tatt et Kiefer, selv om de er dritskumle. Eller Frankenthaler. Kanskje noe Cobra

Det er mye abstrakt kunst jeg ikke forstår/liker og noe synes jeg blir litt teit…Men det kan være fordi jeg har mye å lære

4 Likes

Kjente ikke Palindrom-serien. Flotte verk!

Dette er et veldig stort spørsmål, som det er vanskelig å komme med et ordentlig svar på.

Abstrakt kunst handler som all annen kunst om følelser. Gjør arbeidene noe med deg? Skjer det noe interessant? Er det noe uventet? Er det vanskelig å forstå hvordan det er laget? Har størrelsen noe å si? Er det struktur i arbeidet? Er det gjenkjennelig? Minner det deg om noe? Den dialogen som oppstår rundt kunsten er veldig viktig. Gode kunstverk gir sjeldent svar og stiller forhåpentligvis mange spørsmål.

All god kunst bygger på annen kunst. Se masse kunst er den beste måten å bli bedre på. Det gjør også at man kan begynne å luke ut det som er repetitivt og dårlig. Det er veldig gøy å se hvor kjapt kjæresten min gikk fra å ikke kunne noe om kunst, til å kjenne igjen dårlig kunst. Skille det gode fra mesterverker er derimot mye vanskeligere, og en livslang søken for noen.

Et godt tips er å dra på Nasjonalmuseet. Begynn å se, se på det du liker, ikke liker og alt i mellom. Ved å bygge visuell erfaring kan man begynne å se hva som er interessent og ikke.

10 Likes


Anne-Sophie Øgaard - “Black Conjuction” (sand, sement, gips og maling på lerret)

Anne-Sophie Øgaards work addresses the boundaries that lie between sculpture and painting. To explore which possibilities emerge where painting ends and where sculpture begins. Sculpture holds the possibility of magic; things can appear or disappear depending on where you stand in relation to the work.

12 Likes

Som lovet;

Olav Christopher Jenssen fra 97. 3,5 x 4,2m

9 Likes

Vidunderlig - fra Biographie serien - 1997-2001.

1 Like

Abstrakt August: Medici, Karakum & Cosimo av Geir Hallbing

Geir Hallbing lanserer tre nye store abstrakte malerier, Medici, Karakum og Cosimo. Med sin bakgrunn i grafisk industri og kommunikasjon, har han brakt en ekstra dimensjon til sitt kunstneriske uttrykk. Hans verk formidler en dyp forbindelse til omgivelsene og årstidene, og inviterer folk til å utforske alle de spennende detaljene i hvert bilde, som minner oss om at høsten er på vei.

Ønsker du en avtale om besøk i atelieret til Geir Hallbing for en personlig opplevelse av kunsten hans, ta gjerne kontakt med oss her

MER OM GEIR HALLBING

NYE MALERIER AV GEIR HALLBING

Medici
Medici
NOK 17,350.00
120 x 120 cm
Akryl på lerret

GEIR HALLBING
Se mer

Karakum
Karakum
NOK 17,350.00
120 x 120 cm
Akryl på lerret

GEIR HALLBING
Se mer

Cosimo
Cosimo
NOK 14,175.00
100 x 100 cm
Akryl på lerret

GEIR HALLBING
Se mer

ABSTRACT AUGUST

No. 25
No. 25
NOK 3,150.00
CAMILLA ENGEVIK
Se mer

No. 4
No. 4
NOK 3,150.00
CAMILLA ENGEVIK
Se mer

The Ugly
The Ugly
NOK 7,250.00
L.URINGEN
Se mer

TWILIGHT HOUR
TWILIGHT HOUR
NOK 8,400.00
84 cm x 59 cm. Akryl på papir

JEANETTE LAFONTINE
Se mer

NIGHTTIME
NIGHTTIME
NOK 8,400.00
84 x 59 cm. Akryl på papir

JEANETTE LAFONTINE
View

1 Like

Kjenner ikke til Geir Hallbing selv. Hva synes dere eksperter som kan litt om abstrakt kunst?