Advarsel for selgere som ønsker å bruke eBay

En liten advarsel til dere som vurderer å selge noe via eBay.

Jeg har hatt noe kunst til salgs via eBay en stund og fikk nylig et bud som jeg aksepterte.
EBay skriver på sine sider at de «kun» tar 13,6% av salget, men når oppgjøret var klart så endte det på 25,5%!
De legger til internasjonal avgift, moms, kurs konvertering +++. Bare konverteringen av kursen fra USD til EUR mistet jeg 550 NOK på.
Og de skal selvsagt ha % og moms av fraktkostnaden din. Så om det koster 1000,- å sende bildet og du legger til 1000,- på totalprisen, så skal eBay ha ~20% av den summen.

Jeg tok kontakt med kundeservice for å sjekke at disse avgiftene er korrekte og de sa det er slik det skal være og at eBay er billigere enn alle andre plattformer….
Når jeg så skulle prøve å kansellere kjøpet så nektet de å la meg refundere beløpet til kjøper før jeg hadde betalt eBay 0,45€ i et gebyr. Et gebyr de sier jeg skal få tilbake, men hvorfor i helv**e kreve det av meg i utgangspunktet?
Det var nemlig ikke bare bare å skulle få betalt dette gebyret heller, fordi eBay har avsluttet samarbeidet med American express og de nektet å akseptere noen master card. Så da var eneste utvei et bank axept kort. (Som jo er mye mer risikabelt å benytte på nett)
Når jeg så igjen måtte ta kontakt med kundeservice fordi ingen av mine kort fungerte, så koblet bare «Mr.india» av chatten og nektet å hjelpe med mine spørsmål.

Alt i alt så har dette vært en siste bekreftelse på at eBay har utspilt sin rolle og at jeg aldri kommer til å selge noe som helst på den plattformen igjen.
Jeg endte med å refundere alt til selger og har heldigvis fått sporet opp en e-post til kjøper slik at jeg kan få en direkte kontakt med han for å gjennomføre salget.

7 Likes

Hva anbefales å bruke for salg til utlandet?
Noen som har erfaring med salg på Catawiki?

Kommer vel helt an på hva man selger? Er det snakk om trykk, så vil jeg si at FairArt er de jeg synes er mest ryddig. Vet dog ikke hvordan det fungerer om verkene er rammet inn ol.

Er det snakk om originaler så vil vel auksjonshus være et godt alternativ.

Når jeg har solgt ut av landet har jeg for det meste solgt via UAA og ved bruk av PayPal. Men er en del usikkerhet forbundet med den metoden.

2 Likes

Jeg har benyttet en «kunstmegler»/galleri i UK til all min kunst siste par år. Har bare hatt et par listinger på eBay for ekstra visninger.
Han har fått en liste av mine verk som er til salgs og deretter laget listinger på artsy og fair art. Jeg er usikker på hvilke av disse kanaler han får best treff på, men det har iallfall vært noen salg siste året. Han tar også en lavere sum enn eBay.

3 Likes

Får man solgt via FairArt hvis man bor utenfor Storbritannia?

1 Like

Godt observert Chrstr, har aldri solgt med dem kun kjøpt. Har alltid tenkt at jeg fint kom til å forsøke å selge der neste gang. Ser nå at det ikke er mulig foreløpig🥲