AFK (NO) - Tråden

Nydelig den der :smiley::+1:

Jeg syns det et noe merkelig med dimensjonene…

…med beina?

Proporsjoner ser ok ut. Legger, føtter og ansikt har mye lys og trer dermed frem i bildet. Handa har mye skygge og fremstår som liten av den grunn. Barn har også større hode i forhold til kropp enn voksne. Vrien positur/lyssetting. Flott bilde.

En annen versjon av Girl Goyle, som @Shagga_Son_of_Dolf har ?

3 Likes

Speilvending og gjenbruk av sjablonger er et bærekraftig triks som også Team Banksy har benyttet seg av et par ganger :slightly_smiling_face:

Gjenbruk og repetisjon er strengt tatt et kjennetegn med alt som heter grafitti og gatekunst. Ingenting gale med det

3 Likes

Jeg har selv hatt relativt mye kontakt med norsk helsevesen, gitt sykdom i nær familie. Misforstå meg rett, jeg synes de gjør en fantastisk jobb, men det samme kan sies om lærere, brannmenn, politi og andre yrkesgrupper.

Det jeg dog aldri har forstått er hvorfor man velger å ta en lengre utdannelse, 3-5år, for så å klage på lønnen ell arbeidsvilkårene når man er ferdig.

Kommer det som et sjokk for deg at snittlønnen faktisk er relevant?

At man ikke kan prøve alle yrker i praksis, så arbeidsbelastningen kan være overveldende er forståelig.

Forstår dog ikke lønnsspørsmålet, synes du lønna er for dårlig/ikke til å overleve på ville jeg foreslått at du utdannet deg til noe annet i første omgang

3 Likes

Enig, @Johnny det burde ikke komme som julekvelden på kjerringa i dagens opplyste samfunn.

Jeg er prinsipielt motstander av å sette yrkesgrupper opp mot hverandre da vi alle er små og viktige tannhjul som jobber jevnt og trutt for å holde AS Norge på rett kjøl og kurs.

I dagens pandemisituasjon har dessverre mange yrkesgrupper opplevd både permitteringer og oppsigelser.

Ingen i helsevesenet har blitt utsatt for dette og de har også mulighet for å ta ekstra vakter og jobbe overtid når de har behov for litt ekstra kontanter en måned eller to. Dette er nok ikke så attraktivt for en 60-åring men desto mer attraktivt for en 25-åring i etableringsfasen.

Det finnes mange yrkesgrupper som har 0 muligheter for dette, slik som f.eks Førskolelærere, som også er et viktig tannhjul i dagens samfunn.

1 Like

Du er vel (i beste fall?) en smule inhabil i og med at du selger gatekunst fra galleriet ditt?

Hva er inhabilt med å oppi et objektivt faktum som kjennetegner en sjanger?

«Ingenting gale med det», sier du.

Som en kommentar til kommentaren over.

1 Like

Som nevnt i en annen tråd. Å påpeke at gatekunstens viktigste sjangerkjennetegn er å gjenta seg selv er greit nok det, men tyder vel samtidig på at sjangeren i beste fall er et tragikomisk ekkokammer som ikke klarer å kommentere noe annet enn seg selv.

Når skrev jeg dette?

Rett over her. Du sa dog ikke at det var sjangerens viktigste funksjon, beklager.

1 Like

Noe mer info om siste AFK.

2 Likes

Flott, så lenge vi kan holde oss til det som blir sagt kan vi diskutere videre.

Nå vet jeg ikke hvor godt du egentlig kjenner til gatekunst (les: i denne sammenheng alt som omfatter graffiti, street art, paste up og annen ukuratert kunstnerisk virksomhet på gaten) men med gjenbruk og repetiasjon mener jeg kunstnerens eget gjennbruk av materiale, ikke kopiering/stjeling/låning fra andre kunstnere. Det er også viktig å skille mellom gatekunsten og kommersiell virksomhet.

I gatekunsten har repetisjon en viktig funksjon. Når en graffitikunstner tagger navnet sitt om og om igjen med små variasjoner handler det om å perfeksjonere teknikken sin. Strekke seg litt lengre teknisk, prøve ut nye idèer eller markere seg på nye lokasjoner. Samme ser man i street art. Man bruker samme motivet i nye settinger og miljøer. Gjør små endringer. Lager en ny kontekst. Viser seg fram for nye mennesker. Lager link eller henvisninger til tidligere arbeider. Elementer som temaer, fargebruk, symbolikk etc går igjen. Derfor er det et kjennetegn for gatekunsten, men langt ifra unikt i kunstens verden, ref. Edvard Munch.

2 Likes

@azidops Du omtaler gatekunst og streetart som om det er to forskjellige ting?

Gatekunst er kunst som er produsert på
gata eller i det offentlige rom (også kunst som er kuratert.) Mao både ulovlige og lovlige oppførte verk.

Streetart er det engelske ordet for gatekunst og exactly the same, eller akkurat det samme - som det heter på norsk :norway::slightly_smiling_face:

3 Likes

Gatekunst er et mer romslig begrep enn street art og innbefatter bl.a graffiti. Street art og graffiti er ikke det samme, ergo street art og gatekunst er ikke det samme