AFK (NO) - Tråden

Hentet fra AFK sin egen facebook side;
Breathe - Who will care for the carers?
This part of the project was inspired by my conversations with cancer and palliative care nurse, Gro Kiil Larsen.

The aim was to raise her voice (which is the voice of many) and help shed light on the struggle of nurses in an understaffed environment, where economic business models are contradictory to best practice health care.

Currently, one in five nurses quit their jobs due to “burnout” . If this attrition rate continues, Norway will have lost 30,000 nurses by 2030, and this is a global trend.
The first step in bringing about positive change is to acknowledge uncomfortable truths.
The solutions are many, but how dedicated is the political will to prioritize human life over profit?

6 Likes

:joy: :joy: :joy:

For de av dere som er opptatt av objektive, kjedelige fakta…

En usannhet blir ikke sann selv om den repeteres mange nok ganger.

Mao, det finnes ikke belegg for å si at 20% av sykepleierne slutter pga utbrenthet…

4 Likes

Det er bra du engasjerer deg.

1 Like

Nei, kanskje ikke utbrenthet er det riktige ordet, men i stedet misnøye. Som det står i SSB-artikkelen du henviser til: “Forskning viser at årsakene til at sykepleiere velger å slutte er sammensatte, men at mange ønsker å slutte på grunn av misnøye og mistrivsel på jobben. Blant sykepleiere på norske sykehus er det en fjerdedel som kunne tenke seg å slutte i jobben som følge av misnøye.”

Hvor misnøye nok er korrelert (også i følge SSB-artikkelen) med blant annet utbrenthet, lav lønn, dårlige arbiedsforhold, midlertidige kontrakter, ubekvemme arbeidstider. Men, dette vet sykepleierne best selv som står i fronten :slight_smile:

Enig med deg at utbrenthet ikke er den eneste faktorenen for at 25% av sykepleire på norske sykehus kunne tenke seg å slutte i jobben, midlertidighet, lav lønn og ubekvemme arbeidstider er som vist til i SSB-artikkelen andre faktorer.

5 Likes

NRK dekker også saken nå :pray:t2:

6 Likes

Kjenner jeg blir veldig truffet av dette her. AFK har gått litt under radaren min tidligere, men dette her var sterkt.

Er vi flere sykepleiere her inne? Jeg er dessverre av den «avhoppende» sorten (jobber privat) så skal ikke påberope meg at det er min hverdag i dag som beskrives, men det har så absolutt vært det.

6 Likes

Som samboer med sykepleier, så kjenner jeg igjen historien gjennom henne

4 Likes

Nytt verk fra AFK


https://www.instagram.com/p/CJHMbChJdHS/?igshid=qgtzvyadxv6j

12 Likes

Nydelig den der :smiley::+1:

Jeg syns det et noe merkelig med dimensjonene…

…med beina?

Proporsjoner ser ok ut. Legger, føtter og ansikt har mye lys og trer dermed frem i bildet. Handa har mye skygge og fremstår som liten av den grunn. Barn har også større hode i forhold til kropp enn voksne. Vrien positur/lyssetting. Flott bilde.

En annen versjon av Girl Goyle, som @Shagga_Son_of_Dolf har ?

3 Likes

Speilvending og gjenbruk av sjablonger er et bærekraftig triks som også Team Banksy har benyttet seg av et par ganger :slightly_smiling_face:

Gjenbruk og repetisjon er strengt tatt et kjennetegn med alt som heter grafitti og gatekunst. Ingenting gale med det

3 Likes

Jeg har selv hatt relativt mye kontakt med norsk helsevesen, gitt sykdom i nær familie. Misforstå meg rett, jeg synes de gjør en fantastisk jobb, men det samme kan sies om lærere, brannmenn, politi og andre yrkesgrupper.

Det jeg dog aldri har forstått er hvorfor man velger å ta en lengre utdannelse, 3-5år, for så å klage på lønnen ell arbeidsvilkårene når man er ferdig.

Kommer det som et sjokk for deg at snittlønnen faktisk er relevant?

At man ikke kan prøve alle yrker i praksis, så arbeidsbelastningen kan være overveldende er forståelig.

Forstår dog ikke lønnsspørsmålet, synes du lønna er for dårlig/ikke til å overleve på ville jeg foreslått at du utdannet deg til noe annet i første omgang

3 Likes

Enig, @Johnny det burde ikke komme som julekvelden på kjerringa i dagens opplyste samfunn.

Jeg er prinsipielt motstander av å sette yrkesgrupper opp mot hverandre da vi alle er små og viktige tannhjul som jobber jevnt og trutt for å holde AS Norge på rett kjøl og kurs.

I dagens pandemisituasjon har dessverre mange yrkesgrupper opplevd både permitteringer og oppsigelser.

Ingen i helsevesenet har blitt utsatt for dette og de har også mulighet for å ta ekstra vakter og jobbe overtid når de har behov for litt ekstra kontanter en måned eller to. Dette er nok ikke så attraktivt for en 60-åring men desto mer attraktivt for en 25-åring i etableringsfasen.

Det finnes mange yrkesgrupper som har 0 muligheter for dette, slik som f.eks Førskolelærere, som også er et viktig tannhjul i dagens samfunn.

1 Like

Du er vel (i beste fall?) en smule inhabil i og med at du selger gatekunst fra galleriet ditt?

Hva er inhabilt med å oppi et objektivt faktum som kjennetegner en sjanger?