AFK (NO) - Tråden

«Ingenting gale med det», sier du.

Som en kommentar til kommentaren over.

1 Like

Som nevnt i en annen tråd. Å påpeke at gatekunstens viktigste sjangerkjennetegn er å gjenta seg selv er greit nok det, men tyder vel samtidig på at sjangeren i beste fall er et tragikomisk ekkokammer som ikke klarer å kommentere noe annet enn seg selv.

Når skrev jeg dette?

Rett over her. Du sa dog ikke at det var sjangerens viktigste funksjon, beklager.

1 Like

Noe mer info om siste AFK.

2 Likes

Flott, så lenge vi kan holde oss til det som blir sagt kan vi diskutere videre.

Nå vet jeg ikke hvor godt du egentlig kjenner til gatekunst (les: i denne sammenheng alt som omfatter graffiti, street art, paste up og annen ukuratert kunstnerisk virksomhet på gaten) men med gjenbruk og repetiasjon mener jeg kunstnerens eget gjennbruk av materiale, ikke kopiering/stjeling/låning fra andre kunstnere. Det er også viktig å skille mellom gatekunsten og kommersiell virksomhet.

I gatekunsten har repetisjon en viktig funksjon. Når en graffitikunstner tagger navnet sitt om og om igjen med små variasjoner handler det om å perfeksjonere teknikken sin. Strekke seg litt lengre teknisk, prøve ut nye idèer eller markere seg på nye lokasjoner. Samme ser man i street art. Man bruker samme motivet i nye settinger og miljøer. Gjør små endringer. Lager en ny kontekst. Viser seg fram for nye mennesker. Lager link eller henvisninger til tidligere arbeider. Elementer som temaer, fargebruk, symbolikk etc går igjen. Derfor er det et kjennetegn for gatekunsten, men langt ifra unikt i kunstens verden, ref. Edvard Munch.

2 Likes

@azidops Du omtaler gatekunst og streetart som om det er to forskjellige ting?

Gatekunst er kunst som er produsert på
gata eller i det offentlige rom (også kunst som er kuratert.) Mao både ulovlige og lovlige oppførte verk.

Streetart er det engelske ordet for gatekunst og exactly the same, eller akkurat det samme - som det heter på norsk :norway::slightly_smiling_face:

3 Likes

Gatekunst er et mer romslig begrep enn street art og innbefatter bl.a graffiti. Street art og graffiti er ikke det samme, ergo street art og gatekunst er ikke det samme

Street art eller gatekunst - digg er det iallefall uansett. Avslutter kunståret 2020 med denne AFK - veggen :heart_eyes:

God jul, alle sammen !

30 Likes

Ok

2 Likes

Du går liksom inn for å være det største dasset på kunstveggen i måten du skriver til folk på. Ta den ovenpå og ned holdningen din og dra et visst sted.

Ha en fortreffelig julehøytid.

3 Likes

Utrolig vakkert :relieved:

2 Likes

https://www.instagram.com/p/CMoW9PuJ0A8/?igshid=1uuz271ny439s

Nytt bilde på hjørnet!

10 Likes

Ja nå annonseres det et slipp av Listhaug verket. 222 stk som skal selges via Gategalleriet. Hva tenker dere. Noe å ha på veggen?

Mer info om slippet finner dere i lanseringstråden

3 Likes

Tenker umiddelbart at jeg har lyst på det :slight_smile:

Info kommer. BT var kjapt ute. Alle henvendelser på e-post only (post@gategalleriet.no)

6 Likes

Samme spørsmålet i fra alle. Som dere vet pleier vi å tillatte et begrenset forhåndssalg via nyhetsbrevet. Meld deg på der om du ikke allerede er det.

5 Likes

Hyggelig med interesse rundt slippet da mr! :slight_smile:

2 Likes

et bilde som jeg tenkte første gang jeg så det, “Den kunne jeg tenkte meg…som trykk” :star_struck:
med 222 eks så er vel oddsen bedre på eurojackpot :crazy_face:

2 Likes