Andy Warhol Fineart

Hei!:smiley:
Jeg er ny i denne kunstverden og håpte kanskje noen her inne ville hjelpe meg litt.
Jeg har en stund kikket på dette bildet av Andy Warhol (Andy Warhol - Moonwalk, kunst til salgs i nettgalleriet) som selges på Fineart. Syns det er veldig kult. Det er nå en versjon av dette bildet (og flere A W bilder forøvrig) ute på auksjonssiden. Det står følgende om bildene: «Stensignert (grano)litografi, nummerert for hånd.
Bekreftet ekthet av utgiveren, CMOA (Carnegie Museum of Art in Pittsburgh), ved stempel “CMOA” in verso.
Kunstverket er av en viss alder og kan derfor ha enkelte små håndteringsmerker».
Disse bildene Fineart selger, er det altså å anse som ekte A W bilder? Og er det «et godt kjøp» om man får tak i disse bildene til 1000-2000kr? Ser det er i opplag på 2400 det jeg la ved linken til.

Mulig dette er dumme spørsmål, men er som sagt ny i denne kunstverden :sweat_smile: Alle svar og innspill tas i mot med stor takk :relaxed:

1 Like

Hvis du vil ha en fin «plakat» på veggen så ja, hvis du ønsker å ha et «ekte» Warholtrykk på veggen som stiger i verdi, så nei.

Hadde disse trykkene vært «ekte» Warholtrykk så hadde de kostet flere hundre tusen per stykk…

1 Like

Underdrev, for trykket du linket til må du ut med ca. 2 mNOK for det «ekte» trykket:

https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2020/prints-multiples-2/andy-warhol-moonwalk-f-s-ii-404

2 Likes

Så signaturen er stensignert, altså trykket på plakaten. Så har en ansatt på CMOA nummerert de for hånd. I tillegg er det CMOA som bekrefter ekthet, at det er de som har fått det trykket. Hva har da Warhol med dette å gjøre, bortsett fra at det er hans motiv som det er laget en replika/reproduksjon av?

2 Likes

Takk for fine svar dere! Se der ja, så dette er egentlig å anse som en dyr plakat :sweat_smile: Men, er det ikke litt vilt at det selges for 6000kr? Eller kanskje ikke hvis folk er like «grønne» som meg.

1 Like

It’s not exactly a scam, but possibly the closest you can get to one without stepping over the line. The whole “signed in print” schtick is designed to confuse art tourists, thousands and thousands of these posters were produced, you can pick them up for pennies on ebay. Highly recommend you avoid these, maybe spend a little time looking at local artists work or on here. Happy hunting.

8 Likes

Spørs jo hvorfor du kjøper det da - de ekte koster som sagt 2 millioner++ - er jo “lavterksel” for å få noe inn av en kunstner. Hvis du er kjempe fan og elsker motivet, why not? Uten å ha sett på det så er det sikkert helt grei kvalitet.

Er du bare samler og kun interessert i det som kommer fra kunstneren så forstår jeg at dette ikke har verdi for en.

Jeg tenker - kjøp kunst fordi du liker det og det vekker noe i deg. Ikke kjøp bare for å ha det alle andre har, eller for å legge det til lagring.

5 Likes

Takk for innspill :blush: Enig at det viktigste er å kjøpe kunst man selv liker. Det er for å fylle veggen med bilder som gir meg noe, ikke for å samle opp og lagre flatt :sweat_smile: Når det er sagt så ønsker jeg likevel å ha verk som kommer fra kunstner og slik det fremkommer av svarene over så er det ikke så mye «ektehet» i dette bildet.

2 Likes

Det blir feil å si at noe ikke er verdt noen ting når det er gjennomført en auksjon på Fineart senest i går hvor vinnende bud var 4 000kr. for dette. Da er det kjøpervilje bak det. Derfor kan det være et godt kjøp om du får det til 1000 - 2000 kr @ankii . Men det er riktig som blir skrevet at det har ingenting med Andy Warhol å gjøre, nei.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen mener COA silketrykk er såpass verdt:

dette er heller ikke signert av kunstneren selv, men av “signed in pencil by the Executor of the Andy Warhol Estate”, så bare dritt det også er nå min mening da…

Noen som vet om disse er greie å kjøpe? Ser de har samme stempel som flere av de som ligger på Finn.no

Det italienske sertifikatet så greit jalla ut… Dette har nok ikke noen monetær verdi og er mer som en plakat, men liker du motivet så kjør på. Husk at det kommer MVA i tillegg, denne blir nok ikke definert som kunst av tollen…