AP - bør jeg være fornøyd?

Hei,
Jeg har kjøpt et trykk som etter avtalen skulle være “Main edition”, men som viste seg å være en AP x/15 når jeg mottok det. Dette er nok en misforståelse mellom meg og selger, men bør jeg være misfornøyd?

For å være ærlig har jeg aldri blitt klok på om AP er negativt eller positivt, spesielt da med tanke på om jeg vil selge det i fremtiden… Dette er signert og nummerert x/15.

Trykket er fett og skal på vegg så sånn sett null problem…

Jeg ville vært fornøyd. Trykket er det viktigste og at det er en AP gjør jo bare at det et en “mindre” edition. Ser ingen grunn til å ikke være fornøyd.

2 Likes

Har opplevd det samme på trykk release. Kan være noen har blitt skada under pakking eller at det har blitt solgt for mange. Ap er vell verd mer i utgangspunktet?

1 Like

Ja, er AP’s verdt mer er det jo en bonus. Har inntrykk av at det er delte meninger om dette.

Same, same i mine øyne.

3 Likes

Hmm… hvilket trykk er det snakk om? :smirk:

1 Like

AP er alltid bedre i mine øyne, føles litt mer eksklusivt :wink:

1 Like

Goodie, da er jeg litt klokere. :smiley:

Vel… Hvis det er en ekte “AP” så er det interessant, men dagens streetart-kunstnere har gjort om på begrepet og egentlig gjort det til det stikk motsatte av det det opprinnelig var.

Dog er jo APer idag uansett ett mindre opplag enn hovedopplaget, så du burde nok være fornøyd.

Ref: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Artist's_proof

Forstår ikke hva du mener ? AP’en er vel ekte?

Kunstneren har rett og slett trykket opp 15 ekstra eksemplar i tillegg til det opprinnelige opplaget, og ført på A/P: x/15 og signert med sin penn.
Selges alt dette ut fra kunstneren vil det i mine øyne øke det totale opplaget, men på en annen side IKKE. Ettersom A/P i teorien skal være en helt egen egen greie.

Jada thopet, det er ekte :slight_smile: For meg blir det bare et ekstra og mindre opplag med en annen vri, kall det et spesial eller “DELUXE” opplag, og flott er jo det. Men - det er ikke ordentlige Artist Proofs som ofte ville vært forskjellige fra hverandre og kanskje til og med vist mangler og feil fra det endelige opplaget, noe som gir høy verdi for samlere. APer i dag blir jo produsert som egne mini opplag og kanskje tilogmed i ettertid, da mister det all betydning i begrepets rette forstand.

Er det ingen andre som har reagert på dette?

PS: Jeg mener absolutt ikke å rakke ned på APer, det er jo alltid morro å eie noe som er litt mer sjeldent.

2 Likes

AP skal være 10% av hovedopplaget og er beregnet for å tas ut av produksjonen for å sjekke trykkingen.
Det har vært normalt at AP versjonene beholdes og disponeres av kunstneren selv og har derfor vært mer ettertraktet enn hovedopplaget.
Det som skjer nå for tiden at det legges ut for salg i sin helhet til en høyere pris selv om det er identisk og en del av hovedopplaget, som er en måte å tyne mer cash ut av opplaget.

2 Likes

Det du beskriver er en printers proof (selv om AP ofte blir brukt til begge deler). AP var tester kunstneren tok mens han jobbet med trykksteinen etc…

Og ja - sant som du sier at cash blir idag tynet ut av opplaget. AP skulle vel ifølge uskrevne regler ikke bli solgt med det første, ganske stikk i strid med dagens praksis. Tidene forandrer seg…

Oioioi. Jeg jobber for tia på et blogginnlegg om akkurat dette med trykk. Denne typen svindel er nettopp grunnen til at jeg oppfordrer folk til å kjøpe så originalt som overhodet mulig - kjøp maleriet eller helst platen - aldri trykket - hvis du er opptatt av originalitet altså, og i tillegg vil at det skal stige i verdi noen år framover.

Veldig interessant historie du beskriver. Men husk at bildet likevel har en personlig verdi og at den personlige verdien og betalingsviljen for et verk aldri er HELT bortkastet, så lenge du selv liker kunstverket.

NÅ ble jeg inspirert til å skrive innlegget mitt ferdig…

Nå, nå. Svindel er det ikke. Melking, kanskje…

“Aldri kjøpe trykket”. Jeg håper du gjør litt mer research før du skriver innlegget ditt:)

1 Like

Jeg kommer tilbake til det når jeg har skrevet det ferdig. Men for anledningen kan det være interessant å ta en titt på denne videoen, som viser et eksperiment med et trykk fra Ikea: Showing IKEA print to Art experts - YouTube

Nå sier jeg ikke at dette skjer med deg, men at man burde være forsiktig og stå påhva man selv har lyst på og fokusere på den tingen man kjøper, ikke hvor mange editions det er av den. For den som syns originalitet er viktigst, så er ikke trykk veien, men heller skulptur eller maleri. Å ta originalitetspriser for verk som i seg selv ikke er originale, som filer og trykk av trykkplater som ikke destrueres, kan diskuteres og jeg syns det er spennende å høre hva andre mener om det.
Mulig dette blir for langt på siden av denne tråden.

Hos Norske Grafikere i dag er for eksempel destruering av trykkplaten kun veiledende , noe som skal hjelpegarantere for opplagets verdi.

Kommer som sagt tilbake til dette senere når jeg har ryddet opp i eksemplene mine.

Nei, vi liker lange innlegg og høy temperatur:)
Men det går ikke an å generalisere sånn. Vi kjenner alle til IKEA eksemplene, men de som kjøpte originaler av disse kunstnerene tapte mye mer enn de som kjøpte ekte trykk. Jeg foretrekker originaler selv, men dette er ikke oppnåelig for alle kunstere man har lyst på noe fra. Og så er det forskjell på trykk - de som har Banksy og Keith Haring trykk på veggen er sikkert ganske fornøyd.
Det finnes også masse eksempler på trykk som er mer verdt enn originaler fra samme kunstner.

Dersom rådet vår -å kun kjøpe originaler du liker fra ukjente kunstnere- kunne jeg til en viss grad være enig.

5 Likes

Ser ut som vi er enige, men at jeg bare er litt vel generaliserende - probably true.

Ja, jeg mener nok at individet har mye mer autoritet over kunstmarkedet og dermed kan påvirke investeringsverdien ved å gi uttrykk for smaken sin. Men dette er jo i ferd med å forandre seg slik at samlere mer og mer kjøper kunst fordi de selv liker det og ser noe i kunstneren, ikke fordi det er et investerinsobjekt. The audience will speak for itself, in individuals :slight_smile:
Noe sånt.

Jeg holder tett inntil videre, jeg er ingen ekspert på trykk.