Auksjoner - Erfaringer med gode kjøp

Hei, ramlet tilfeldigvis innom en auksjon på Grünerløkka igår, og fikk kjøpt et verk av Ørnulf Opdahl til hva jeg selv mener var en billig penge.
Selv om det var få verk jeg fattet interesse for, var det flere verk som ble solgt til, eller rett over utropspris (og langt under ledende galleripris og priser på finn.no). For meg virker det som om det var flere som gjorde gode kjøp.
Hvis vi ser bort i fra mer kjente auksjoner som Blomquist, og auksjonshus i utlandet. Er det noen som deler erfaringen med at det kan gjøres gode kjøp på auksjoner kontra alternative salgsplattformer?

3 Likes

Jeg lurer på det samme

Det finnes en auksjonstråd her på forumet et sted mener jeg, der det ligger en del tips.

Hovedbudskapet er vel at man skal være ytterst forsiktig med auksjonshus som ikke er godt kjent og som ikke har et godt renome. Veldig mange auksjonshus selger forfalskninger over en lav sko, i ly av noen klausuler (disclaimers) i kjøpskontrakten.

Når det er sagt er nok auksjoner et av de få stedene der det faktisk går an å gjøre et kupp.

1 Like