Banksy - identifisert i nytt intervju?

""But give me a bubble letter and put it on a T-shirt and write Banksy on it and we’re sorted… We can sell it now.

“No disrespect to Rob, I think he is a brilliant artist. I think he has flipped the world of art over.”
"

Det er jo mye som stemmer godt overens ift Del Naja, politiske syn, overlappinger (samtidig så kan jo det vel så gjerne være et resultat av at de er i samme omgangskrets, og at han har vært med på en rekke turneer). Jeg har jo litt vanskeligheter med å se for meg at Del Naja, som kjendis, klarer å snike seg unna uten at noen reagerer på det, bla ift Banksy sitt besøk i Bergen. Noen kan jo også undersøke datoene rundt når Naja ble arrestert (og alt oppstyret rundt det) i 2003.

Det er ikke Del Naja.

Jeg håper Banksy klarer å forbli “anonym”. De personene som er besatt av å finne ut hvem han er har et holdnigsproblem og et helt feil utgangspunkt.

2 Likes

Nysgjerrig. Hvordan kan du blankt påstå at det ikke er Del Naja?

1 Like

Det er jo ikke så satans mange likheter ift tidlig arbeid, hvis man ikke da tolker det som om det hele har vært grundig planlagt fra svært ung alder.

Nå er jo ikke identiteten hans en stor hemmelighet lenger, men er interessert i å vite hvorfor du mener at de som fremdeles ikke kjenner identiteten og ønsker det har et holdningsproblem og at utgangspunktet er feil? Hva er så, etter din mening, et “riktig” utgangspunkt?

Det kan godt hende det bare er meg, men jeg forstår ikke helt påstanden om at den ikke er en stor hemmelighet lenger.

Det er mange kilder men du kan begynne med denne artikkelen og så bruke noen stikkord derfra og bruke Google

1 Like

Massive Attack var enorme på 90-tallet, hvorfor skulle han “male” coveret til Røyksopp i 2001.

Han har egen kunst som ikke har noen likhetstrekk - du kan kjøpe her: http://www.picturesonwalls.com/Art_Artists.asp?Artist=3D%20Del%20Naja&Offset=0&PageNo=1

Som frontfigur i MA har han hatt et så stort søkelys på seg at det ville være umulig å skjule identiteten sin som Banksy.


De som på død og liv skal avsløre og vite hvem han er gjør det KUN for å tilfredstille seg selv og for å få 5 min i sola. Det er den samme typen mennesker som står i kø bak en trafikkulykke for så å gå ut og ta bilder.

2 Likes

Her er også en interessant artikkel som er enkelt tilgjengelig på det store internettet:

Og så er det alltid noen som går veldig grundig og vitenskapelig til verks…

På samme måte som gravende journalister forsøker å gjøre en god jobb med å avdekke korrupsjon, hvitsnippkriminalitet og svakheter i samfunnsmessige system er det vel nokså naturlig at de samme gravende journalistene ser en stor utfordring i å grave frem en skjult identitet, i alle fall hvis denne “skjulte identiteten” er en av verdens mest kjente kunstnere? Velger man å profilere seg med en skjult identitet så er det, i alle fall for meg, selvsagt at dyktige journalister ser en stor utfordring i dette og får en “god dag på jobben” om de lykkes.

Team Banksy tjener gode penger på å holde identiteten skjult og myten ved like, og på samme måte tjener journalistene sine penger på å avdekke identiteten. En naturlig maktbalanse, vil jeg si…

It goes like this: Robert - Rob - Robin - Robin’ Banks - Banksy

To helt forskjellige ting. Mannen gjør ingen skade med å være anonym, derfor MÅ han ikke avdekkes. Han vil jo tydeligvis bare ha det slik, da han han vel få lov til å være i fred…

1 Like

Du har selvsagt helt rett i det, men hva var holdningsproblemet?

Holdningdsproblemet er sladdermentaliteten.

3 Likes

via Imgflip Meme Generator

2 Likes

via Imgflip Meme Generator

Banksy’s identity has been revealed in a heated debate on a Norwegian dissusion board

Toris64, a long standing member of the Norwegian art forum Kunstveggen, claims to know the real identity of the infamous graffiti artist Banksy. He claims it’s old news. Rumors has it that his son is a prominent search engine expert and has found several links to back up his claims

“Attitude problem” claims another member which user name may translate into “the evil one” or the devil. “Banksy has done nothing wrong by staying anonymous and should not be scrutinized by investigative journalists” he goes on, thus ignoring the fact that most of Banksy’s art is for decades regarded as vandalism.

Others claims it all fake news.

BBC News
Zhe Interwebs

28 Likes

Jeg trodde det var noe mer interessant enn de 3 mest populære treffene på google.

Hvis du googler dailymail Banksy, så kan du jo se hvor mange treff og artikler om forskjellige personer du får.

Det kan godt hende det er Robert Gunningham, men det er ikke mye av det som står i de 3 artiklene du linker til som slår det fast.

For ikke å snakke om alle artiklene om personer som “kanskje” er Banksy.

“Eventyret er mer spennende en sannheten.”
Sitat: en klok mann.

Let’s keep it that way. :wink:

1 Like

Hahahaha dagens