BANKSY Show "Dismaland" (Weston-super-Mare)

Hmm… Det er noe rart på gang.

Jeg har mailet litt rundt til forskjellige gallerier i forbindelse med at jeg skal kjøpe et Banksy-trykk, og to av de tipset meg om at Banksy skulle holde et “show” veldig snart - sannsynligvis i september.

Jeg tenkte ikke noe særlig over det, før jeg så at også Lazarides gjentok ryktet i en kommentar på nettsidene hans som nå er slettet:

Time is of the essence with this one as he’s opening a show of some sorts in a couple of weeks which will no doubt send prices up

Noen som vet noe mer?

Har ikke hørt noe. Pleier generelt å gå mye spekulasjoner, ofte stemmer de ikke, eks:

http://www.thelocal.se/20140321/rumoured-stockolm-banksy-show-a-fake-publicist

http://www.jacktwo.com/bne-collaborative-t-shirt-not-banksy/

Mange som ønsker å bruke hans sterke merkenavn for å selge egne produkter, men hvem vet? Er jo lenge siden “Better Out Than In”, så noe burde jo skje snart :smile:

det hadde vært kjekt om det hendte noe Banksy-relatert ja. Har hørt og lest rykter selv om noe 21. august, men man vet jo aldri hva som stemmer.

Ryktet på nettet er at Banksy er kurator for det som blir kalt “Dismaland” der det er mange artister som har ulike installasjoner/verk. Håper det stemmer og at det blir noe helt spesielt!

Her er et bilde av det som ser ut som et Disneyslott under oppføring.:

4 Likes

Fantastisk Per!

Jeg har nå sjekket mer opp. Her er hva jeg har funnet foreløpig:

  • Banksy kommer med et nytt show som heter Dismaland
  • Showet er en dårlig skjult hemmelighet i street art-miljøet. Kunstverden er bevisst utelatt, til tross for at det var galleriet Nelly Duff som først begynte å spre rykter om showet på Instagram.
  • Showet skjer i et nedlagt badeland i Weston-super-Mare. Badelandet har ikke vært i bruk siden år 2000.
  • Badelandet har et gammel poolområde på 1000 kvadratmeter og er hermetisk lukket av; perfekt for Banksys grandiose planer. Det er bekreftet at det bygges og rigges på området nå.
  • Showet har vært under planlegging i minst 1 år
  • Det vil være flere artister til stede, visstnok bl.a. Kaws, Fake og flere. Fokus virker å være på stensilartister.
  • Det er sendt ut personlige invitasjoner til artistene fra Banksy og hans folk sentralt.
  • Åpningsdatoen er sannsynligvis 20. august 2015.
  • I forbindelse med åpningen reiser Banksy en kopi av tårnet i Disneyland.
  • Banksy kommer med minst ett nytt trykk i forbindelse med åpningen; en jente med grønn ballong

Jeg kommer til å skrive en oppsummering av dette og flere løse rykter om showet på en site jeg har jobbet med i det siste, www.streetartwiki.com (ikke åpen enda) :slight_smile:

9 Likes

god oppsummering :-). Så får tiden vise hvor mye av det som stemmer. Hadde vært kjekt med et trykk, men uansett så er det vel bare å anse mulighetene som små for å få tak i noe. Det meste er vel solgt før almennheten får vite noe uansett

Weston-super-Mare ligger i nærheten av Bristol. (Hvor Bankys kommer fra)

Nabobyen faktisk!

Samtidig har “noen” søkt om tillatelse til å lage en “crime-thriller” ved Tropicana tilfeldigvis samtidig som Banksy har show der… Alle personene involvert i produksjonen er tilknyttet Banksy på en eller annen måte. Oppfølger til Exit Through The Gift Shop eller bare dokufilm om eventet? Vi får se :slight_smile:

1 Like

Endelig noe fett som skjer….

Jeg ser også at Dismaland er et firma som ble startet 1. mai 2015

http://www.datalog.co.uk/browse/detail.php/CompanyNumber/09572022/CompanyName/DISMALAND+LIMITED

ser videre at Dismaland eies 50% av Simon Durban som er eller har vært inne I selskaper som, Lazarides Limited, Pest Control Office Ltd, Paranoid Pictures Film Company

1 Like

http://companycheck.co.uk/director/909753592

Funny at dere graver litt. Kjenner spenningsnivået stiger noen hakk.

Spennende. Dersom det slippes print er det vel tvilsomt at de blir tilgjengelig for ‘vanlige’ folk.

En kan jo drømme om et lotteri (der en vinner) eller open edition😄

Blir vel for VIP’ene, som vanlig med Banksy i det siste.

Ser at Simon Durban fremdeles er eier i Pictures on walls så det er lov å håpe.

Hvis noen hadde vært interesserte i å bidra med informasjon til den engelske wiki-en jeg skriver om emnet, så hadde det vært dritkult :slight_smile: Wiki om Dismaland her

1 Like

1 Like

Dette ser veldig ut som Escif

1 Like

Er det lov å håpe på å se noe av Dolk i denne antatte utstillingen?

Utstillingen koster en del, så et par banksy print kommer til å dekke utgiftene :pray: