Banksy til max 120-130.000 kr?

Det er vel omtrent like mange av begge…
Motiv er viktigere enn opplag etter min mening.

Enig med @Gammel_Erik her.

Det virker som om motivets popularitet faktisk er viktigere enn opplag. Se eks. Pushwagners selvportrett, trykket i flere ulike opplag, men fortsatt hans mest populære og dyreste trykk.

Jeg har oppfattet at CYW er mer populært enn NBG (spesielt i UK), men personlig liker jeg NBG bedre selv. Det er jo du @Stormen som skal ha motivet på veggen, så jeg ville ha valgt det du liker best selv. Det er nok sannsynlig at begge trykkene uansett vil stige i verdi (hvis du er veldig opptatt av dette).

CYW :+1:t3:

Skulle jeg kjøpt nå med tanke på å tjene penger så tenker jeg bombhugger us til 4000-4500£ er et godt kjøp. Klassisk banksy motiv som fremdeles er kjøpbart for normale mennesker. Selv hadde jeg kjøpt laugh now av den enkle grunn at det er min favoritt og koster mellom 5,5 og 6k£ us for tiden. Nbg på finn (borte nå?) er et ok kjøp. Selger av denne har iallefall gode/trygge referanser. Prisen på denne er vell mellom 10 og 10,5 k£ for tiden så 120k er innenfor etter min mening. Eller er det som alltid kjøp noe du liker som gjelder;)

1 Like

Kjøpte selv banksy i fjor, usignert fra banksforum og et gjennom expressobeans. Har inntryk av at om en snakker litt med folk der, eller på expressobeans. Tar seg bryet med å hente inn referanser og sjekke det opp mot pest control kan en gjøre gode banksykjøp fra privatpersoner. For min del fant jeg ut at ved å gjøre det på den måten, så kunne jeg fint ta meg en londontur med dama for å plukke det opp :smile:
Ville personlig heller hatt et fett usignert trykk enn et signert som jeg likte sånn passe, men ser at det kanskje ikke er det som er best/sikrest økonomisk. For den prisen kan en fint få et eller flere av de kjente trykkene som pulp fiction, love is in the air, BME, mens av de signerte er det vel enest toxic mary, morons og flying copper som en realistisk kan få til den prisen.

Dette må være en god deal dersom det ikke har “condition issues”? http://www.nellyduff.com/gallery/banksy/choose-weapon

1 Like

Stemmer det at Banksy har stemplet/nummerert samme motiv i et opplag på forskjellige steder? Noen i venstre hjørne nede, noen i høyre hjørnet nede osv…? Kan en selger enkelt gjennom POW bevise at trykket er hans/ekte før salg gjennomføres?

Svaret på det første spørsmålet ditt er ja.
Det er Pest Control som sitter med hele arkivet ang. eierskap til Banksy kunst som kan omsettes med Banksy’s velsignelse. De utsteder et COA og uten dette ekthetsbeviset er trykket eller kunsverket bortimot verdiløst. Det må fremvises ved salg og du som kjøper kan også kontakte PC for å sjekke om alt stemmer. De svarer veldig raskt.
Vær varsom dersom du skal handle Banksy, det er mye svindlere der ute!

3 Likes

Jeg har pratet med en som har COA, men som ikke har registrert eierskapet sitt hos Pest control. Jeg blir skeptisk…

COA utstedes av Pest Control, så det høres meget rart ut?

Anbefaler deg å lese denne guiden om å kjøpe Banksy: Kjøpe Banksy - #2 by Gulosten

“I have never registered the print with Pest Control but I have the certificate in my possess”

Mulig jeg misforstår.

Har opplevd at kan ta noe tid å få omregistrert et eierskap, men det er kanskje ikke tilfellet her.

Det er ikke så uvanlig at man har trykk med forrige eiers navn på COA, men det anbefales å få det registrert på seg selv. Hvis dette er tilfelle blir provenance desto viktigere slik som gulsten skriver i guiden sin.

Det stemmer som flere sier her, at det kan hende at han har et coa fra forrige eier, da han selv må kontakte Pest Control for å få eierskapet registrert i sitt navn. En kan uansett bruke hans coa for å få bekreftet autensiteten til trykket hos Pest Control. Men dersom en kjøper bør en være nøye med å få med epostadresser, kontaktinformasjon, kjøps/registreringsdatoer og liknende fra både forrige eier og selger dersom en skal registrere eierskapet på seg selv uten at selger registrerer det på seg først.

1 Like

Du hadde helt rett @Gulosten :wink:

3 Likes

Hvordan står det til med Banksy trykk i dag? Hvilket trykk kan sies å være rimelig priset og et godt kjøp? Både signert og uten signatur.

Selv kunne jeg tenkt meg et Trolleys, men prisene har kanskje løpt løpsk? Jeg har ikke fulgt med de siste årene.

Ingen Banksy er rimelige lenger er vell rett svar for tiden. Det har vært noen helt syke auksjonsresultater.

42-50.000£ for En signert Trollies i henhold til https://www.banksy-value.com

Tror du skal slite med å få tak i et usignert trykk under 300.000 slik situasjonen er nå.

1 Like

Den som ble postet nylig i nye kunstkjøp, Flags. Hvilken størrelse er det på dette trykket, og prisklasse?
Og hvor kjøper man slikt?
Hvor mange autoriserte utsalgssteder finnes?

Flags. 50 x 70 cm.

Flags is a rare print released as a collection in two different colours. The silver edition of 1000 unsigned prints was released as part of Banksy’s London Santa’s Ghetto exhibit in December 2006. Then, only 20 signed prints were available, on Formica, from Steve Lazarides (then Banksy’s de facto agent). The gold edition was released in 2007 at Santa’s Ghetto in Bethlehem.

Det er ikke mulig å kjøpe fra noen autoriserte lengre, Banksy har ikke solgt trykk offisielt på mange år (kun til VIPer) eller gjennom events.

Skal du kjøpe Banksy må du kjøpe fra anerkjente auksjonshus eller gallerier, evt. samlere eller folk du stoler på. Ekstremt viktig med COA fra Pest Control.

Les om hvordan det fungerer med COA her: https://pestcontroloffice.com/

Finnes flere i Norge som samler Banksy, du kan jo prøve deg med en ønsket kjøpt på forumet her og se om du får napp…

3 Likes

Angrer litt nå på at jeg solgte mitt flags for 10.000 en del år tilbake :grinning:

5 Likes