Banksy til max 120-130.000 kr?

Jeg vurderer å plukke opp en signert Banksy. Det finnes en rekke signerte print ute på markedet nå; noen i større opplag og noen i relativt små. Jeg vurderer for tiden kun Banksy, da jeg jobber med en samling - og allerede har flere titalls andre spennende kunstnere.

Jeg er opptatt av at jeg må like trykket rent visuelt og konseptuelt, men også det rent økonomiske ved investeringen.

Hvis dere hadde hatt max cirka 120-130.000 kr, hvilket Banksy-trykk ville dere ha kjøpt? Både med tanke på hvilket dere liker rent personlig, men også når man ser på kjøpet som en investering? Hvilket Banksy-trykk tror dere vil forsvare verdien godt fremover?

1 Like

For meg så må det bli denne. Banksy og Keith Haring i et og samme bilde.

2 Likes

Keith Haring

Ok torulv, men hvor finner du den til 120-130.000 kr?

I signerte former har jeg kun sett den fra 216.000 kr (17000 pund) og oppover. Tror faktisk ikke jeg har sett den usignert til prisen jeg indikerer heller.

2 Likes

Toxic Mary kansje?

Jeg synes ikke Toxic Mary ser noe fin ut @jtraet. Choose your weapon synes jeg både er tøff og ser fin ut.

Du kan prøve denne: Choose Your Weapon by Banksy on artnet Auctions
om ikke den går så mye opp i pris er det et bra kjøp skulle jeg mene.

Med mindre du ikke kan bruke et øre mer enn det beløpet du nevner ville jeg ikke vært så opptatt av pris, men heller kjøpt det motivet du liker best.

+20% til huset +25% til staten +frakt/forsikring.

Ville gått for en no ball games

Ja det ligger vel en NBG på finn? Den ville jeg imidlertid ikke kjøpt før den er tatt ut av rammen og opphenget til hengslene er nøye inspisert. Med mindre den aldri skal selges, da betyr det ingenting.

Det lå, ikke nå lenger. Noen som vet hvem som selger den?

Hvorfor NBG? Og hvor ser du denne så billig?

Det finnes jo en del i den prisklassen tilgjengelig.

Om jeg skulle gjort et slikt kjøp ville jeg tatt meg fliden med å få en oversikt over det som finnes av banksyprint. Deretter funnet mine personlige favoritter for så og se om noe var innenfor budsjettet. Da vil jo du ende opp med et som du rangerer høyt og har råd til.

Signert Vs usignert. Her ville jeg valgt det motivet jeg likte best og heller gått for usignert fremfor et motiv som jeg likte mindre men var signert.

Finnes nok flere meninger om dette, men det var min.

Choose your weapon kommer forresten ikke som usignert. Kun signert i veldig mange varianter.

2 Likes

Lagde ikke @gulosten en oversikt over Banksy prints?

1 Like

Her er en annen oversikt som har med det meste av trykk: http://hanguppictures.com/banksy

2 Likes

Og ikke bli lurt. :blush:. Det er snakk om mye penger så det finnes nok av de som prøver seg. Ville vært varsom for “røverkjøp”

Gulosten lager forresten en oversikt over Print. Det finnes nå også en på hangup sin side.

1 Like

Takk for bra tips, Per :slight_smile:

Hei @Stormen,

kult at du vil kjøpe trykk av Mr. B! Stusser selv over at ikke flere på dette forumet kjøper Banksy, men har kanskje noe å gjøre med hvordan prisene har utviklet seg de seneste årene? Selv mener jeg at mange av trykkene fortsatt er priset “billig”, selv om unsigned begynner å ta innpå signed.

Jeg har laget en detaljert oversikt over Banksy sine prints som inneholder detaljer rundt opplag etc. Kan lastes ned her:
http://www.kunstveggen.no/kjope-banksy-les-her-forst-komplett-oversikt-over-alle-trykk/

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut siste auksjonsresultater for å få en pekepinn på pris, men vet ikke om jeg ville kjøpt på auksjon (25% til auksjonshus og hett marked). Ville derimot kjøpt gjennom utenlandsk galleri (mulig å prute, men vær obs på toll, kan være verdt å fly en dagstur til London og ta med i håndbaggasjen ;)). Evt. gjennom Banksyforum (gode erfaringer her selv).

Jeg har også laget en guide om “kjøp av Banksy” som ligger her: http://forum.kunstveggen.no/t/kjope-banksy/102

Lykke til med kjøpt, den ultimate urbane kunstneren i mine øyne! Det er også noen medlemmer på KV med noen heftige Banksy-samlinger, kanskje noen av dem vil dele noen tips :wink:

3 Likes

Takk for fantastisk bra svar! Jeg har sett på flere trykk fra utenlandske gallerier, og har faktisk tenkt å kanskje ta turen over vannet for å hente med et trykk personlig. Det kan jo lønne seg av flere grunner, ikke minst den personlige servicen og tryggheten man får (og avgiftspolitikk) :wink:

Jeg er også enig at Banksy må være priset relativt lavt for tiden. Han kommer til å bli sett / blir allerede sett på som faren på street art - og hvilken posisjon vil han ikke da ha om 10-12 år, når enda flere har fått opp øynene for fenomenet? Jeg tror vi som er “inne i” street art ofte lurer oss selv til å tro at street art er større enn det faktisk er; og derfor undervurderer det fremtidige prispotensialet som ligger i de største av dagens street art-kunstnere.

Spørsmål: Det finnes sykt mange av Choose Your Weapon… Er det kanskje bedre å kjøpe f.eks. No Ball Games, fordi det er færre av denne?