Belysning av kunst og interriør

Hei,

Fant ikke noen opplysende tråder mtp belysning av kunstverk og interriør generelt, så oppretter en her. Dette blir jo litt mer teknisk for de “speesielt interreserte”, men håper alle kan lære litt og dele sine erfaringer.

Alle erfaringer og informasjon relatert til belysning og viktigheten av dette for å fremheve interriør og kunstverk mottas med glede.

Her er en fin artikkel som forklarer litt rundt hva man bør se etter når det gjelder LED pærer.

Dette bør du vite før du kjøper LED-lys

5 Likes

bra innlegg, takker ! flere slike ! :slight_smile:

Har/hadde selv atfor mye bra kunst på veggene i dunkel belysning. Har begynt å innvistere i Philips Hue Runner,doble. Disse finnes i enkle og triple også. Kan trygt anbefales,da bildene nå endelig kommer til sin rett. Philips Hue er et «avansert»system med mange muligheter,så les dere opp på det. Jeg valgte det pga av det er enkelt å montere,og har trådløs dimmer.

Når det gjelder belysning av interiør,gjerne fra takspotter med LED vil jeg anbefale og også se på spredningen av lyssteålen. Har valgt 40 grader spredning på alt taklys,da man slipper «søylelyset» lavere spredning gir.

Et lite tips jeg har hørt og erfart , er at skikkelige LED-pærer blir ikke varm ved bruk.

2 Likes

Kult at dette aspektet også blir tatt opp! Har selv jobbet som elektrikker i 8 år og jobber nå med salg av led belysning og lysstyring i et godt kjent firma!
Mye positiv lesning i artikkelen for de som tror lys er lys, men må si han har gått glipp av noen viktige faktorer i denne artikkelen, som blandt annet forskjellen på CRI og RA indeks! Og det kan i bunn og grunn også være utslagsgivende i forhold til kunstverk! RA indexen måler måler blandt annet ikke rød farge!

Det vil si at om du kjøper et Pushwagner motiv med mye rødt i seg, kan alt se strålende ut i galleriet eller på nettsiden! Du har belysning hjemme med en RA på 90, som i seg selv er bra! Så kan bildet se helt anderledes ut!
CRI er en mye mer nøyaktig måle metode, som har med alle farger!

Vil også si at det er forskjell på lys og belysning😉 Legger ved et bilde fra kontoret vårt, som passer fint inn på dette forumet, hvor vi har brukt LED som lys og ikke belysning! Kul ting:

1 Like

8 Likes