Jeg er i ferd med å selge et trykk nå har fått spørsmål om å sende det i oppkrav, noe som jeg tidligere har hatt dårlig erfaring med. (har kjøpt og solgt en del kamerautstyr tidligere)
En kjøper hentet ikke pakken, og jeg fikk den i retur 4 uker senere og jeg måtte betale frakt og retur.
Det er ikke mye jeg har solgt av kunst, men har kjøpt litt og alltid forhåndsbetalt for det jeg har kjøpt.
Det jeg lurer på er hvordan dere pleier å gjøre det og hvordan dere stiller dere til forespørsler om å sende med oppkrav?
Jeg har aldri hatt problemer med inneriks-salg, verken ved cash, bankoverføring, Finn betalingsgaranti eller postoppkrav. Jeg pleier å la kjøper få avgjøre hvordan h*n vil gjøre det, men krever at postoppkrav blir betalt av kjøper. Jeg har som du opplevd litt av hvert ved salg på Finn i andre kategorier, men når det gjelder kunst så tror jeg kjøpegruppen er litt mer gjennomtenkt og ærlig.
Opp til 10 000 dekker posten om de leverer ut pakke uten å ta betalt for den (fant jeg ut). Over dette tror jeg finn sin betalingsgaranti går, men der ligger makten hos kjøper, om han/hun ikke er fornøyd kan de si dette og så fryses pengene.
Du er som kjøper litt blottlagt om du kjøper igjennom postoppkrav, da er pengene utbetalt.
Paypal går også fint, selv i Norge, men der er det jo også gebyr.
Bankoverføring er litt skremmende, men er ok om man kjenner eller stoler på selger. Litt samme som postoppkrav, man har ikke mye rettigheter som kjøper.
Postoppkrav er vel bare en falsk trygghet? Man må jo betale for å få ut varen, og jeg kan jo da like godt ha lagt en Donald Duck poster i tuben som en Banksy. Finn betalingsgaranti, cash eller forhåndsbetaling er det mest fornuftige mener jeg da avhengig av om man stoler på kjøper/selger eller ikke. Paypal utenlands er fornuftig. Husk da at man ved “gift” er betydelig mindre forsikret her enn ved varebetaling.
La oss ikke glemme norges lover. Ved postoppkrav uten at vare er som den skal kan det i værste tilfellet bli definert som svindel. Ikke så vanskelig å spore de pengene.
Glad for å bo i Bergen…her kan en kjøpe av forum medlemmer, få med seg verket hjem samme kveld og overføre avtalt sum over nettbank takk til grunnleggerene og brukerene av Kunstveggen