Bilder skadet under innramming

Hei, kanskje dere kan hjelpe meg.
Jeg fikk 4 bilder rammet inn på et rammeverksted i Oslo. Når vi får de tilbake og pakker de ut så er de både rammet inn skjevt med hele 1 cm forskjell men også fått skitt og støv på seg under rammen. Det er noe rødt på ene bildet og en blå strek på et annet bilde. Inkludert en god del støv og det at rammen på ene bildet er ødelagt.
Jeg har vært i kontakt med rammeverkstedet og de sier at bildene ikke var skadet når de var ferdig og at dette kun er støv som må ha kommet under rammen ved henting og utpakking.
Dette er bilder som skal gå opp i pris og som jeg har kjøpt som en investering, i tillegg er jeg veldig glad i de da det er min første kunst.

Jeg lurer på, hva slags rettigheter har jeg? Kan jeg kreve noen form for erstatning?

2 Likes

Her bør du rammemakeren uten tvil ramme inn verkene på nytt - Forbrukerkjøpsloven er jo tydelig her :slight_smile: Nekter rammemakeren blir det jo å eskalere saken videre…

3 Likes

Du må reklamere på jobben og forlange at rammemaker ordner opp

4 Likes

Har du bilder av verk?

3 Likes



1 Like

Jeg ønsker ikke at de rammer de inn på nytt da jeg er redd de skal ødelegge de enda mer. De rammet også inn helt skjevt på alle bildene, det ene bildet med hele 1 cm forskjell.

1 Like

Hva er navnet på dette rammeverkstedet da ?

Kjedelig… Om det er stort nok til å reklamere på avgjør du selv. Men ja, du leverer tross alt en verdivare for å konservere, for så å få den tilbake i dårligere stand. Vær rask, reklamasjoner skal være inne til rimelig tid. Samtidig kan du komme med et konkret krav som løsning. Så får rammemaker komme med sin stemne og forslag på evt annen løsning. Om du ikke er fornøyd og ikke blir enig så tar du dette videre. Rammemaker bør ha forsikringer som ordner dette før deres del, men det viktigste er å gjøre deg fornøyd igjen.

2 Likes

Papirkonservator. Om bildene ikke er så mye verdt, dekket et god mellomlegg og ikke ramme inn der. Mitt tips.

3 Likes

Kan jeg kreve at de betaler kjøpsprisen på bildene? De har gått opp i pris etter jeg kjøpte de, men de har vel forsikringer på sånt at de kan erstatte kjøpsprisen.

Jeg ville krevd gjenanskaffelsesprisen - mao dagens markedsverdi.

Kostpris er irrellevant, og gjelder begge veier - ref f.eks. tidlige Banksy som kunne kjøpes for 40£ og nå er verdt mye, mye mer :blush:

4 Likes

Nå skal jeg ned dit med bildene så får vi se hva som skjer! Krysser fingrene :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

5 Likes

La oss høre hvordan det går :slight_smile:

2 Likes