«Billig» kunst som står seg i verdi

Tenker å kjøpe noen trykk i prissjiktet 5-50K per trykk. Mitt viktigste kriterie er at verdien mest sannsynlig står seg eller øker over tid. I tillegg må jeg selvsagt like trykket, men smaken min er ganske altetende. Liker moderne, utfordrende og fargerik kunst spesielt godt. Et pluss om det er kunstnere som er godt tilgjengelige i det norske markedet.

Forslag til kunstnere jeg bør se på?

1 Like

Foreslår Todd James (Reas). Fargerike, kule bilder. Er vel i nedre sjiktet på budsjett. En vanskelig øvelse å si om verdien står seg eller øker, men tror han har et ok ettermarked.

1 Like

Mesteparten av kunsten her på forumet er i det sjiktet. Og folk samler på mye kult her. Hva som står seg i verdi er ikke lett å si, men du kan få brukbare trykk av blant annet Per Kleiva for den prisen. Har lyst til å si Kai Fjell, men tror ikke du får de bedre trykkene for den prisen. Selv et mediocre-trykk blir for 40-50k.

Ellers er det jo mye kult du kan skaffe av trykk til den prisen. Melgaard, Murakami, Gardar Eide, Robert Longo, Rauschenberg, osv. Alle disse holder seg omtrentlig i verdi i dette prisjiktet. Vil tro du kan legge til grunn den gamle tommelfingerregelen for Rolex’er. Selger du den kan du forvente å få tilbake cirka 80% av det du selv ga for den. Kanskje ikke den aller beste dealen, men ikke den verste heller. Verdien nuller ikke ut i hvert fall. I de fleste tilfeller er det penger på veggen.

4 Likes

Hanne Borchgrevink. Trykkene går for 10 000 +. Er dog vanskelig å få tak i.

2 Likes