Bjarne Melgaard

Hvordan tror dere Melgaards kommende utstilling ved Munchmuseet vil ha påvirkning på hans populæritet?

Hva er tanken hans bak Pink Panther?

1 Like
  • Jeg liker Pink Panther. Han er en veldig interessant figur, og det er heller ikke så mange som har tatt tak i ham. Nå var han veldig innflytelsesrik på 60- og 70-tallet. Men plutselig ble han borte. Derfor fortjente han et comeback, sier Melgaard og peker på det som ser ut til å være en kvinnelig Pink Panther.

Vil nok ikke skade hans popularitet :smile:

Jeg gleder meg til utstilingen da jeg er stor fan av Munch, blir spennende å se samspillet!

Dette er den hittil den viktigste utstillingen til Bjarne og kommer nok til å åpne opp øynene til veldig mange nordmenn. Melgaard er en av få norske kunstnere som har større karriere i utlandet enn i Norge. Det gjør at veldig få har fått med seg hva han faktisk holder på med. I løpet av de siste årene har han hatt solo utstilling på ICA, solo hos Gavin Brown, solo på Art Bassel Miami med GB, Astrup Fearnley solo, arrangert party på PS1, utstillinger med en haug av store NY gallerier både som kunstner og kurrator og deltatt på Whitney Biennialen. Munch er en av de mest respekterte malerne i verden og det og få gjøre en utstilling med han i hans museum er et stort kvalitetsstempel for samlere og museum fra hele verden.

http://www.stabfrenzy.com/

http://www.wmagazine.com/culture/art-and-design/2014/11/bjarne-melgaard-artist-fashion/

Har noen av dere vært en tur og sett? Jeg er veldig interessert i høre noen tanker rundt utstillingen.

Er det noen som har handlet prints på fineart? Ser ikke ut til at salget går veldig fort der.
Blir motivene for spesielle for den vanlige mannen i gaten?

Kunne gjerne tenke meg en original, men økonomien strekker nok ikke helt til der og vurderer derfor å kjøpe prints istedenfor…

Har folk noen tanker om dette?

Tror dette blir for spesielt for folk flest, meg selv inkludert. Blir for drøyt å ta 25K for en 2 minutters jobb hvor du har skrevet fuck off, eller I hate people med store bokstaver på farget bakgrunn. Er vel for å provosere å lage en statement av " this is what I do to make money" For meg blir det bare milevis unna veggmateriale.

Nei, tror ikke dette er for drøyt for kunstsamlere flest, men ikke alle behøver like alt han har gjort. Dersom du finner et trykk eller tegning du liker så kjøp det og heng det opp.

Spennende artikkel i VG

8 Likes

Veldig spennende og interessant. Og hvem vil kjøpe Melgaard kunst nå? Er det ekte eller ikke? Han bør nesten starte på nytt under ett nytt navn (?)

1 Like

Dette forklarer i alle fall hvorfor Melgaard gikk fra å være relativt eksklusivt, til å flomme over markedet med arbeider til salgs i enhver by og lille galleri

7 Likes

I artikkelens anledning så vil jeg få påpeke at utstillingen som vi hadde med Melgaard rett før sommeren var holdt i regi av ham og i direkte forbindelse med Melgaard. Hva andre gallerier og utsalgssteder gjør får de svare for, men vi har formidlet direkte fra Melgaard. Det betyr også at alt vi har solgt av ham er produsert og signert av ham. Melgaard var også til stedet på vernissagen.

3 Likes

Stod ikke noe om NFT prosjektet i artikkelen. Noen som har mer innsikt i det?

Han signerte i alle fall printsa fra NFT-prosjektet sjøl.

2 Likes

Enormt interresant lesing, takk for deling!
Denne artikkelen viser at av og til kan det være uante krefter som kan operere i bakgrunn av en hvilken som helst prosess.

Gøy å få litt mer innblikk i Melgaards liv, som at han f.eks reiste til Samoa for å runke på graven til en av kunsthistoriens største kunstnavn, den kjøper eg tvert og hyller han for å kunne komme på idèen i seg selv! For en mann :star_struck:

@Stormen Har du noe informasjon du kan dele med forumet? :slight_smile:

1 Like

Kunne ikke saker som dette vært unngått dersom en advokat enten må være tilstede under signering, eller i det minste godkjenne utformingen/innholdet av kontrakten?

1 Like

Forutsatt at begge parter hadde hatt advokater som vet hva de driver med. Kan jo fort hende at en advokat har utformet den han signerte på.

Ja, sant. Jeg tenkte en nøytral advokat som ser over avtalen, som en tredjepart.
Hvis det kunne funka.

Nøytral tredjepart? Hvordan skulle det funka? Hvem skal betale?

Finnes nok av dårlige avtaler laget av advokater dessverre…