Blomqvist: Moderne, contemporary og eldre kunst

Var på Blomqvist sin auksjon i går for moderne, contemporary og eldre kunst og jeg var definitivt den yngste deltakeren i salen… Tilslagsliste her.

Følte selv det var flere gode piecer, men nesten ingen ting ble solgt, synd da jeg synes det er viktig at Norge har et velremnomert auksjonshus.

Jeg synes i allefall Blomqvist har noen forbedringsområder:

  1. De trenger en bedre auksjonarius (en person som slår vitser, er rapp i kjeften og får dratt i gang temperaturen i salen)

  2. En mer realistisk prising, gjerne sette prisen noe under “markedspris” slik at folk går incentiver til å by og det setter i gang en budrunde. Slik situasjonen er nå er minstepris tilnærmet “markedspris” på alle objekter slik at en like så gjerne kunne kjøpt verkene hos et galleri. Hvis kjøpere oppfatter at det er mulig å gjøre gode kjøp tror jeg auksjonshuset vil tiltrekke seg flere kjøpere og dermed øke sannsynligheten for en budkrig - win/win.

  3. Blomqvist burde forsøke å få inn mer urban kunst (vil tro lerreter av Dolk og Pøbel vil tiltrekke seg en yngre og ny kjøpegruppe)

Hva tenker dere?

2 Likes

Får leie inn disse to fra Storage Wars, da blir det nok fart!

3 Likes

Jeg fulgte auksjonen på nettet, flau over å se på den amatøren som kaller seg auksjonarius.

Når det gjelder prising er jeg helt enig med deg Gulosten. Men i tillegg er de komplette amatører på utenlandsk samtidskunst og gatekunst. Jeg har tre meget gode eksempler på dette, men jeg må tenke meg om litt før jeg bretter det ut her på kunstveggen.

Det hadde vært utrolig artig å se lerreter av Dolk og Pøbel på Blomqvist. Hvorfor selger ingen her? Noe av svaret kan ligge i beholdningen til Fineart. Alle som vil ha seg et Dolk lerret vet at de kan kjøpe et når som helst for en satt pris. Det vil si at dersom tilslaget blir på 120 000, blir prisen for kjøper den samme som hos Fineart. Selger på auksjon betaler også noe til Blomqvist? Kanskje sitter selger igjen med “bare” 100 000 etter salg av et Teddy Riot lerret…

Må si jeg er veldig enig med dere her.
Har vært på et par auksjoner hos Blomqvist selv de siste par årene (ikke denne). Snittalderen har da vært godt over 40 år.
Var forresten med på et kunstkurs der for et års tid siden som jeg kan anbefale for folk i Oslo området.
Gikk over tre kvelder og ga en generell innføring i kunstverdenen.
https://www.blomqvist.no/Om-Blomqvist/Neste-kurs/Kunsten-aa-kjoepe-kunst

Legger forøvrig merke til at mye av Bjarne Melgaard forblir usolgt. Det har vært den samme tendensen på de tidligere auksjonene de har avholdt. Kan tyde på at prisnivået er i høyeste laget, eventuelt at mye av det han lager muligens blir i særeste laget og kun treffer en litt smal nisje.

Ny artikkel om Blomqvist: http://www.dn.no/etterBors/2015/11/18/2101/Kunst/nedtur-for-blomqvist

1 Like