Bokføre kunst i regnskap

Hei!

Er det noen her som har erfaring med bokføring av kunst i regnskap. Jeg har kjøpt meg et kunstverk på mitt eget AS der jeg eier 100% av aksjene. Dukker jo titt og ofte opp nyhetsartikler der det snakkes om store samlinger som kan verdsettes til langt lavere verdi enn den reelle i regnskapet. Da vil jo formuesverdien av aksjene i selskapet synke betraktelig.

Kjøpssummen er jo som den er, i dette tilfellet litt over 6000 dollar, og spørsmålet mitt blir derfor om det på noen som helst måte går an å “komme seg unna” denne? Kunst kan man jo ikke avskrive på tradisjonell måte da den antas å ikke være utsatt for kursfall. Så hvordan kan man da oppnå lavere bokført verdi når kjøpssummen er gitt?

På forhånd takk for tilbakemelding.

2 Likes

Nei, du “kommer deg ikke vekk” fra kjøpsprisen. I regnskapet ditt skal du bokføre ervervsprisen. Den vil automatisk følge ut fra kvitteringen. Når du senere selger (hvis), så vil man beregne virksomhetsskatt på forskjellen på ervervspris og salgspris (avanse).

På grunn av dette (skatt i næring), så er det mange som foretrekker å samle kunst privat. Da kan man potensielt selge ting skattefritt etter hobbyreglene.