Bølger under passepartout

Hei!

Hentet et Sandra Chevrier print hos rammemakeren i går. Ser at det er bølger under passepartouten. Har rammet inn hos dem tidligere uten disse bølgene.

Er dette normalt? Kan jeg klage på dette?

Umiddelbart ser det ut til at trykket forsøker å rulle seg sammen., kanskje blitt oppbevart lenge i tube uten utflating før det ble levert til innramming?

1 Like

Skal ikke rammemakeren sørge for at dette ligger lenge nok hos han, under press, slik at dette ikke skjer? Tar det vel ikke rett fra tuben og rammer inn?

1 Like

Noen trykk kan ta måneder å flate ut om de har vært lenge nok i tuben… tykkelse og type papir har også en innvirkning. flere rammemakere bruker en motsatt rulle for å rette ut ved å rulle papiret tilbake i motsatt retning. Ikke en optimal løsning og man får ikke papiret perfekt, men godt nok for innramming. Lakken på en gammel bil blir ikke ny ved en vask :wink: vil man ha en optimal innramming bør man også levere inn ett trykk i optimal tilstand.

4 Likes

Om rammemaker er klar over dette så bør han opplyse om at «lakken ikke blir ny» Gjør han ikke det hadde jeg forventet at det var strøkent når jeg hentet det.

Jeg tenker at denne innrammingen ikke er godkjent. Hadde jeg fått levert bildet slik hadde rammemaker fått det i retur. Tror dog at @Tommy_Jensen har et godt poeng, samtidig skulle rammemaker gitt beskjed at resultatet ville blitt dårlig med mindre det fikk ligge lenge.
Sist jeg sjekket, er Sandra sine trykk stort sett laget på tynt papir som ikke har veldig mye “styrke til å trekke seg sammen”.

#returntoframer

2 Likes

Takk for svar, folkens.

Har hatt det lagret i plastmappe siden jeg fikk det fra graffitiprints i august…
Tar kontakt med rammemakeren i morgen, og håper det løser seg:)

Håper rammemakeren kunne hjelpe deg med reklamasjonen. Det er slett ikke alltid at tidligere sammenrulling av trykkarket er årsaken til problemet. Det kan også være at bakpappen i rammen ikke har sterkt nok spenn innover til å holde arket pent inntil passepartout’en. Dette kan blant annet skyldes at bakpappen er for trang (stor), slik at den henger igjen i rammesidene og ikke ligger fritt (noen mm klaring på alle sider). Bakpappen kan også ha for lite spenn eller være montert med spennet gal vei. Trykkark bør for øvrig aldri oppbevares i rull, men legges flatt umiddelbart etter mottak.

Hentet det fra rammemakeren i dag. Fikk montert kapa-plate bak.
Nå er det ingen bølger, og jeg er veldig fornøyd med servicen.

4 Likes

Hei! Har du navn på rammeverksted? Står overfor samme problemet nå, dog med er rammeverkstedet som ikke vil løse problemet. Hadde vært greit å vise til noen som rettet opp i samme feil.

Alltid be om dobbel papp-plate bak er min erfaring. Tror samtlige prints uten dette har endt om som dette på et tidspunkt uten, og da har trykkene lagt flate lenge i forkant.

1 Like