C215 for HMP 16. februar 2016

Jeg kan fint leve med at du trekker fram alt annet enn street art og vil bli oppriktig glad for alt du ville finne på å dele med deg i framtiden. Tror de fleste på veggen kjenner artistene du har listet opp her og det er kjekt å se at du faktisk har preferanser. Uansett kunstform. Utstillingen er også et godt innspill. Den utstillingen ser jævlig bra ut! Hva med å dele litt mer av den slags, om ikke annet for å balansere litt ut all den ensidige (dog oftest velskrevne) kritikken? Tro meg, jeg heier oftere på deg enn mitt første innlegg kanskje skulle tilsi. Det blir bare litt monotont til tider.

Sorry til trådstarter for avsporing.

2 Likes

Selvfølgelig skal alle få lov til å ha sin egen mening om kunst, men enkelte kan ha godt av å trekke hode ut av streetart bobla. Det er en spennende kunstverden der ute!

Ja, jeg liker Push, men langt fra alt. Synes suksessen har tatt brodden av hans kunstneriske slagkraft. Men på sitt beste genial.

Personlig samler jeg stort sett på norsk popart fra 70-80 tallet, men er svak for all særegen norsk kunst. Begrenser min samling til norske kunstnere.

Noen råd til dere som seriøst ønsker å samle:

  • søk kunnskap.

  • prøv å begrens samlingen din. De fleste av oss kan ikke kjøpe alt vi liker, samtid gjør en begrensning samlingen mer interessant.

  • ikke kjøp basert på tilfeldig googling.

  • ikke kjøp i frykt for å gå glipp av en “unik mulighet”.

  • vær trofast mot samlingen din. Behandler du den som dritt er det sannsynligvis nettopp det den er. Dritt.

  • MEN, ikke tro du sitter på gull. Vær realistisk.

Uansett hva jeg lirer av meg av mer eller mindre konstruktive utsagn her på forumet er det viktig å huske det bare er mine meninger, jeg besitter ingen fasit.

2 Likes

Du høres sikker ut i dine saker superbell:) liker du noe streetart ? Hva har du av det i samlingen?

Har ingenting streetart.

Det aller meste er uinteressant, mens det som er bra er hinsides overpriset.

For eksempel kjøpte jeg US INRI (1971) av Morten Krohg til under halvparten av prisen til en nedtagget sebra av Whatson som jeg finner fullstendig meningsløs.

Men registrerer at enkelte ting begynner å bli vanskeligere å selge og forhåpentlig kommer prisene ned på ett mer fornuftig nivå. Skulle ikke det skje så kan jeg fin leve ett fullverdig liv uten streetart i samlingen, mer enn nok annet bra å kjøpe😀

Hver gang noen her stiller seg kritisk til et verk eller en kunstner i street art sjangeren kommer det samme spørmålet opp, liker du street art eller liker du bare å rakke ned på det? Personlig bryr jeg meg ikke om hva som er hva, så lenge det appelerer til meg på et plan som får meg til å føle noe. God kunst snakker til deg på en ganske uforklarlig måte og du begynner å stille spørsmål og kjenne på følelser. Du skal ikke skjønne den eller ta punchlinen, det har vi tegneserier og karrikatur tegnigner til. Selvfølgelig kan kunst knyttes opp til bevegelser og/eller historiske hendelser som gir verket mer mening, men “in the end” er kunst visulet og må nytes på den måten. Jo mer du ser, jo flere sammenhenger kan du knytte og verkets mening blander seg med det visuelle.

Street art har ofte problemer med å utdanne beskueren og du kommer ikke videre i din søken etter å oppdage bedre kunst. Kunst handler like mye om motiv som det handler om din verdsettelse av farge og form. Når du begynner å interessere deg for kunst kan det være vanskelig å sette pris på f.eks. monochromene til Yves Klein, men når din grunnleggende forståelse øker vil din generelle kunstnytelse også øke.

I kunst som i mote går vi igjennom mange perioder med trender. Det som var trendy for 20 år siden ser vi tilbake på i dag og ler av, vi skjønner ikke hvordan vi kunne like noe sånt. God kunst står på utsiden av det trendy, det er tidløst og kan som oftest nytes like godt i dag som i morgen. Og mesteparten av det som skjer i street art i dag har jeg en følelse av at vil havne i den kategorien i løpet av noen få år.

Jeg tror ikke @Superbell eller @Ronny har noe i mot street art, men de er ute etter kvalitet. Som @Superbell sier er det veldig mye som er uinteressant, dette gjelder også alle andre kunstformer. Forskjellen er at det er mye lettere å nå ut til publikum som en dårlig street art kunstner, enn en dårlig kunstner innenfor et annet felt. Og har du kun street art som referanser er det lettere å bli fanget opp av hypen.

12 Likes

Jeg må bare si meg lei alle disse meningsløse diskusjonene hvor man har en håndfull folk som skal belære alle andre hva man skal like og ikke like. Jeg driter i hva feks. Ronny og super liker eller mener at jeg skal like. Jeg kjøper ikke kunst for å tilfredsstille andres oppfatning av hva som er “bra” men for å tilfredsstille min egen oppfatning. Tror ikke jeg har lyst å søke for mye “kunnskap” da det virker for meg som de som besitter for mye kunskap er mindre interessert i det visuelle og mer opptatt av at dette er “BRA kunst”

4 Likes

Paradokset her er at det som “kunstlærde” kritiserer street arten for er akkurat det som gjør at street art er populært. Hvorfor skal man ikke skjønne eller ta punchlinen @Gard*? Hvorfor skal det være slik at kunst bare skal være for en liten gruppe mennesker som mener god kunst er bare for dem bruker lang tid på å tolke kunsten? Hvorfor skal ikke kunsten slå deg i trynet? Det er jo nettopp her den etablerte kunstsfæren feiler, om ikke totalt, så kraftig. Den stenger ute et stort publikum som føler at de innvidde setter opp en stor barrière for utenforstående. Det er her street art kommer inn og gjør mye rett. Det appellerer til et nytt publikum som aldri ellers ville brydd seg om kunst. Street art tilgjengeliggjør og appellerer.

Jeg ser heller på street art som tar opp politikk og tidsaktuelle saker enn abstrakt akvarellmaling i blått, hvit og gult.

1 Like

Er for øvrig irriterende at man ikke kan korrigere innleggene etter 5 min. Skulle gjerne ha omformulert noen setninger

1 Like

Dette fikk jeg ikke til å henge sammen… kunst kan ikke læres fordi det skal føles, men hvis du ønsker å komme videre så kan streetart være stagnerende?? ( for følelseslivet da antar jeg) :slight_smile: synes det er veldig underlig at dette dukker opp under en tråd på c215. Er det en streetart kunstner som har beina og nesa godt plassert i kunsthistorien så er det nettopp han. Temmelig mange av hans verk du ikke skjønner noe av hvis du ikke har kjennskap til kunsthistorie…

At street art er populært er det ingen tvil om. Denne lille dropsen av Banksy på 30x40 cm solgte nettopp på auksjon for 2,4 mill:

Tror ikke noen behøver forsvare streetarten som kunstform, den klarer seg bra.

På den annen side må det vel være lov å stille spørsmålstegn ved kvaliteten på den evinnelige mengden med sentimentale naive trykk som spys ut. Hvis vi ikke kan diskutere det her på et kunstforum, hvor da?

3 Likes

Man skal absolutt kunne diskutere slikt her og jeg er enig at det slippes mye dårlige print. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at noen argumenterer som de sitter med fasit.

Når det er sagt så ser jeg ikke problemet at noen lager et print og selger det for en drøy tusenlapp, bra eller dårlig. Folk får kjøpe det de vil ha. Problemet oppstår først når folk begynner å snakke om det er verdt det, da alltid fra et investeringsperspektiv.

3 Likes

Blir ikke akkurat revet bort i dag…

2 Likes

Nå er alle solgt, så det gikk gansk fort…noen som her som kjøpte seg et eks?

http://www.stolenspace.com/shop/edition/c215-le-chat-bleu/

Det er litt overdrevent å forvente at alle releaser skal forsvinne på under 4 sekunder. Utsolgt på en dag = hurtig. De første dolkene brukte dager, i hvertfall noen av dem :slightly_smiling:

De første dolkene brukte langt mer en dager…noen lå over et år på hmp:). Mange av klassikerene gjorde det! Jeg var student og spart for å kjøpe “police line”, det lå lenge ute!!det er kun de siste åra at det har tatt av…

Er sant det :grinning: Skulle hatt en C215 på veggen selv så jeg var litt spent på hvordan denne ble tatt imot. Var absolutt ikke i min smak :grinning:

Det er liten sammenheng mellom hva som er bra kunst hastigheten det selges ut i. Man kan trekke konklusjoner i ønsket retning. Grisebilldene til Dolk er akkurat like dårlige idag som de var da de ble liggende på nettstedet i en evighet.

1 Like

Jeg har to C215-trykk på veggen. Er kjempefornøyd. Begge er handfinish.