"Commission Art"

Hei,
Har undret meg litt på såkalte commission pieces, eller bestillingsverk om det er rett navn på norsk. Mulig det er litt noob, men jeg lurer litt på om noen med erfaring kan forklare meg litt hvordan fremgangsmåten(e) er? Er det vanlig å kontakte en kunster man liker og bare spørre? Må man ha en ide, eller kan man bare gi frie tøyler?

Jeg ser for meg at kanskje ikke alle kunstnere gjør commission til privatpersoner (vet dog ikke hvorfor jeg ser for meg dette). Er det noen uskrevne regler for hvem man kan spørre? Eller er det lommebok som avgjør?

Hadde satt vedlig pris på om noen kunne dele en opplevelse eller to.

Thanks :slight_smile:

Mange galleri kan sette deg i kontakt med ulike artister. Vet reed tidligere kunne ordne commission med sandra chevrier men mulig dette har endret seg når hun har blitt så stor. Norske kunstnere kan du kanskje bare kontakte direkte?

1 Like

Du har ingenting å tape på å bare spørre selv store utenlandske kunstnere, enten direkte eller gjennom galleriet som representerer dem. Jeg tror de fleste kunstnere setter pris på frie tøyler, men størrelsen på verket er ofte opp til deg som kunde og veldig avgjørende ift. pris. Du skal like en kunstner veldig godt for å stole på at du liker hva som helst han/hun produserer.

Det er selvfølgelig lommebok som avgjør. Mitt råd er å kjøpe fra galleri etter at du har sett bildet, liten forskjell i pris og du vet hva du ender opp med på veggen.

1 Like

Takk for svar.

Da er det i alle fall ingen skam å spørre. Er forsåvidt enig i at det beste er å se bildet først, for så å eventuelt kjøpe. Samtidig hvis man virkelig liker en kunstner, så kunne det vært spennende å prøve en gang. Sikkert en interessant prosess fra start til slutt. Om man blir involvert da…

Jeg har kjøpt commision fra den amerikanske kunstneren Jerkface. Tok kontakt med Joe i Under The Bridge/Bottleneck galleri i NYC. Han formidlet kontakt med kunsteren. Han spurte hva slags motiv jeg ville, hvorpå jeg svarte at jeg ville ha noe med Homer (Jerkface er kjent for å male mye Simpsons-ting)… Det kostet 3-4000 dollar for én commission og tok cirka 3-4 uker. Til slutt fikk jeg canvasen sendt hjem til Norge :slight_smile:

Resultatet ble veldig kult:

7 Likes

Sinnsykt kult!

1 Like