En venn av meg la inn en forespørsel om å få kjøpe ett Damien Hirst bilde her om dagen. Da dette var mest en spontan handling ble han meget overrasket når han faktisk fikk kjøpe dette (se bilde nedenfor). Jeg prøver å overtale han til å beholde det selv, men han ville gjerne at jeg skulle undersøke om det er noen interesse for dette bildet i 2. håndsmarkedet.
Om han velger å selge vil det nok ikke komme for salg før om 4-6 måneder, så her er det mer en undersøkelse om det er ett marked for denne type bilder i Norge. Hva synes dere om motivet, er det ett investeringsobjekt?
Det meste er jo investeringsobjekter i dag virker det som…
Damien sitt forrige slipp ga jo en ganske heftig avkastning for de som flippet, men mener å huske det var en langt lavere kjøpssum.
Disse nye kommer vel på ca 60’ og i Norge tror jeg ikke det er markedet for en fortjeneste på disse. Jeg kan selvsagt ta feil, men ganske sikker på at man må se seg til USA for å klare å flippe.
Personlig syntes jeg disse motivene er noe av det styggeste jeg har sett på lenge.
Men slik er det dessverre å hete Hirst, Koons eller Kaws. Da kjøpes det for å putte penger i et navn, fremfor kvaliteten/utseende på verkene.
Brian Sewell, kjent britisk kunstkritikker, sitat:
« “I don’t think of it as art … It is no more interesting than a stuffed pike over a pub door. Indeed there may well be more art in a stuffed pike than a dead sheep.”
Damien er et forretningsgeni og en av de aller rikeste kunstnerne i UK, har en masse unge kunstnere som jobber i produksjonsavdelingen som produserer Hirst kunst og han selv stikker innom en gang i blant for å skrive en signatur eller to.
For meg er han et stort pyramidespill med mange søkkrike kunstvenner som klør hverandre på ryggen og driver prisene i været til felles glede…
Kunstnerisk verdi: ikke særlig interessant og enig med Brian.