Damien Hirst - The Currency

Ville bare informere alle som fikk kjøpt Damien Hirst sin “The Currency” for 2000 usd i juli at de nå selges for over 280 000 kr. (32000 USD) :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

https://currency.nft.heni.com/stats


De “billigste” ser en her, på Heni sin side (og ikke på OpenSea).

https://nft.heni.com/marketplace?sort=price&order=asc


ellers har den høyeste solgt for 50 000 USD :rofl:

4 Likes

Vilt! Men det må vel skattlegges på lik linke med all annen kryptovaluta?

1 Like

Spørs vel om Skatteetaten definerer det som kunst eller krypto?

Hvem blir den første å teste i retten? :sweat_smile:

2 Likes

Det blir vel definert som krypto :grin: for når du selger NFTen får du tilbake krypto (enten DAI eller ETH) som du igjen eventuelt må selge for å cashe ut og alle transaksjoner med kryptovaluta skal vel i prinsippet skattes (men gjerne korriger meg hvis jeg tar feil, har lite erfaring med dette).

1 Like

Kunstavgiften definerer det som kunst og mener det skal betales kunstavgift så lenge kunstner befinner seg i Norge.

Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i saken, men BKH har vel ikke anledning til å definere noe som helst lovmessig? Vis gjerne med link.

Slik jeg leser merverdiavgiftsloven har jeg ikke funnet støtte for at NFT er innenfor definisjonen

1 Like

3 Likes

Rett før pøbel sin lovers NFT går to the moon også nå.

3 Likes

Kunstavgiftsloven §1 definerer ikke hva som er kunst. Det som står der er at det skal betales kunstavgift på kunst etter de og de forutsetninger, men ikke hva som er kunst.

Det er Forskrift til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften) §1-3-2 som definerer hva som er kunst og der ser jeg ikke at NFT passer i noen kategorier. Jeg tar derfor ikke konsulentens påstand for god fisk

3 Likes

OK, spør Marius.

Står svart-på-hvitt her: inntekter av NFT skal skattlegges som all annet kryptovaluta.Og da skal det ikke være nødvendig å måtte betale kunstavgift i tillegg

3 Likes

Interessant å følge med. Fortsetter det slik blir det nok mange av papiroriginalene som destrueres neste år :roll_eyes:

Hvor mye koster det å printe ut en NFT i tilsvarende kvalitet som feks GP leverer? Noen som vet, vil anta det er ganske mye dyrere å printe ut 1eks

1 Like

Haha. Problematisk at de ikke “forholder seg til” merverdiavgiftsloven, nettopp hvor definisjonen av kunst foreligger/er spesifisert. I kunstavgiftloven bruker de begrepet “kunst”. Videre “kunstverk som…” og en oppramsing av eksemplarer, men ikke alt de lister opp er nødvendigvis definert som kunst. Uansett snedig forsøk på å hente inn penger ved å definerer samme gjenstand på en annen måte for å hente inn penger.

4 Likes

Tipper 2-3000 kr for 50x70cm hos et profesjonelt trykkeri. Muligens billigere?

Prøv Steinar (https://fineartprint.no/) i Sandnes.
Mail til: steinar.figved@fineartprint.no

Utrolig hyggelig og profesjonell kar.
Tenker å bruke han selv for å printe ut NFTn min :slightly_smiling_face:

2 Likes

Når dere sier at all krypto skal beskattes, så er vel det ved overskudd ved spekulering? Når du selger en vare som ikke er skattepliktig så er det vel ikke spekulering i valuta.

Takk for at du deler.

Jeg vil tro at det er noen her inne med juss-kompetanse som kan tolke lovverket bedre enn oss lekfolk.

Jeg tror Marius her, som mange andre, ikke helt forstår at det er to måter å definere kunst på; den ene i juridisk forstand i forhold til skatteetaten og den andre i kulturell forstand. Når man snakker om mva, skatt og avgifter er det eneste rimelige å forholde seg til den juridiske definisjonen. Det sier seg selv at det er helt meningsløst å måtte betale både mva OG kunstavgift. Hvorfor i all verden skal et objekt pålegges ekstraavgift når man allerede betaler full mva?

Det er av samme grunn at man ikke skal betale kunstavgift for dette bildet av Sandra Chevrier da det ikke kvalifiserer som kunst (juridisk sett). Kommer BKH og krever avgift av dette kan man med loven i hånd be dem ryke og reise.
(ikke min annonse)

4 Likes

Godt poeng! Man har jo ikke tjent penger på kryptovaluta, men digitalt kunstverk

1 Like

Her er priseksempler på print:
https://www.mester-rammer.no/vare-tjenester/print/

1 Like