Dårlige kjøp-tråden :)

Tja. Banksy på tilbud hos Skeidar. Aulie sine bilder går for øvrig til 299 på samme side.

1 Like

forstår ikke hvorfor denne posten er i “dårlige kjøp”-tråden. Man sparer jo flere hundre tusen her… :smiley:

4 Likes

Er det nå det viser seg at Banksy har brutt seg inn på varelageret til Skeidar og satt inn x antall eksemplarer av Balloon Girl ?

9 Likes

Er dette et nytt stunt fra Banksy? Noen som tør å stå over? :smiley: Original Banksy Canvasses Sell for $60 Each

1 Like

Jeg tør å stå over :slight_smile:

1 Like

Jeg er overbevist om at denne videoen fra 2013 er et nytt stunt, ja.

Kanskje vanskelig å forstå spøken som i at salget på Skeidar er et nytt stunt tilsvarende som det i 2013 :wink:

Jeg prøvde bare å være med på morotoget! :frowning:

2 Likes

Er det Skeidar gjør her i det hele tatt lovlig? Å ta et motiv slik som dette for så å selge det kommersielt?

Det er jo veldig vanskelig å vite hva Skeidar har gjort behind the scenes her, da. De kaller jo verkene “Banksy”, så det er ikke så mye tvil om at det er hans motiver. Enten har de avklart opphavsrett på ett eller annet vis og betalt noen penger. Eller så har de tenkt som så at Banksy ikke forfølger opphavsrettsbrudd og bare kjørt.

3 Likes

Banksy har tidligere uttalt at han blåser i om folk kopierer bildene hans og/eller selger kopier.

Dessuten - hvor skal opphavsretten gå, det er ingen som vet hvem han er og står han frem for å kreve denne retten vil han bli arrestert for vandalisme.

3 Likes

Jepp, og det er jo helt streit for de folka som selger banksykopier i Camden market, liksom. Men det er likevel litt rart om en større bedrifter velger å begå opphavsrettsbrudd fordi opphavsmannen ikke forfølger dem.

3 Likes

Public Art. Noen tar bilde av offentlig gatekunst og selger bildet. Fotografen har opphavsrett til sitt bilde mens gatekunstner ofte har produsert sin kunst på en ulovlig vegg. Tviler på at eier av vegg har noe eierskap over avfotografering og salg av bildene av veggen. Det har neppe kunstner heller. Det kan han oppnå ved å gi ut originaler og trykk.

Hæh? Det må da være motivet man får opphavsrettslig vern for?

1 Like

Tja, hvis man som gatemusikant fremfører en egenkomponert låt på Torgallmenningen kan andre da ta opp musikken på teip og selge det kommersielt?

Toris har rett. Paradokset med å være gatekunstner. Det som er tvilsomt er å selge det som et Banksy. Problemet til Banksy er at han ikke kan gå etter noen uten å avsløre sin identitet.

2 Likes

Er nok en gråsonesak, men Banksy kan sikkert saksøke gjennom firma, stråmenn og et hav av advokater. Det kan jo også hende at forhenværende Brann-spiller Martin Andresen og Banksy skulle kunne vise seg å være en og samme person. I så måte burde denne ligget i tråden for gode kunstkjøp.

3 Likes

Vent,
Sikker på at du ikke mener at Banksy er Martin Andresen

3 Likes

Jeg lurte litt på hvordan dette kunne henge sammen, så jeg sendte en mail til Skeidar. I dag fikk jeg både en hyggelig telefon og en e-post fra leverandøren som sier at de faktisk har lisensiert bildene. De viser i alle fall at de har tatt problemet knyttet til opphavsrett på alvor!

Ettersom flere sikkert er nysgjerrig på dette avtalte vi at jeg legger ut tilbakemeldingen fra leverandøren:

Vi i Interart design AS som produserer Banksy bildene til Skeidar jobber i dag med flere Norske og utenlandske kunstnere. De Norske har vi direkte kontakt med og betaler for rettigheter til og trykke deres kunst på forskjellige medier. Banksy er en street artist vi virkelig ønsket å kunne tilby våre kunder, men det viste seg og være en vanskelig oppgave. Vi fant mange bilder vi kunne kjøpe billig, fotoer tatt av kunstverkene uten Banksys tillatelse for reproduksjon. Vi kontaktet derfor et Nederlandsk firma som jobber med Internationale kunst lisenser for oss. De hadde igjennom en av sine samarbeidspartnere, lisens til kjøp av reproduksjoner/kunsttrykk fra Banksy. Skeidar har satset på Banksy og er pr i dag eneste Norske møbelvarehus som har et lisensiert produkt å tilby sine kunder.

Interart design AS er opptatt av opphavsrett, i tilfellet street art er oppfatningene mange. Vi mener at det ikke bør tas foto av street art for så å reprodusere. Kunsteren har ingen kontroll på om gjengivelsen er riktig, og får heller ingen kompensasjon for produktet som i all hovedsak omhandler kunstverket deres.

Ha en riktig fin dag, send gjerne en mail om du ønsker kontakt med firma som har lisensen.

3 Likes

Artig svar, jeg vil bli meget overrasket om dette stemmer. Har aldri hørt om noe slike tillatelser fra Banksy (eller Pest Control som de burde skrevet).
Jeg tror faktisk at Skeidar enten har betalt svindlere eller lyver med vitende og vilje.
Det er bare en ting å gjøre, nemlig poste dette på BF og la ulvene dissekere saken.

4 Likes