Definisjon på en "original"?

Ser ut som du hadde en annen oppfatning i fjord?

Det er faktisk veldig enkelt å se forskjell på sprayet sjablongverk nr 1 og nr 15. Sjablongene legger på seg maling og spesielt en sjablong med mye detaljer vil ikke en gang kunne brukes 15 ganger siden små hull og detaljer tettes til med maling. Det er ikke lett å se forskjell mellom nr 1 og 2, men de fleste sjablongkunstnere vil spraye skygger o.l. for hånd etterpå slik at sjablonger sjelden vil ha samme serieeffekt som en trykket serie.

Jeg skulle likt å se den kunstneren som klarer å håndmale 100 identiske verk. Ikke en gang Stik klarer det… :wink:

1 Like

Hehe. Touché.

Av en eller annen grunn føler jeg det er forskjell på en 3/3 som var tilfelle der, selv om prinsippet er akkuratt det samme. ‘Morro’ å møte seg selv i døra, huh? :expressionless:

Uansett - jeg har problemer med å akseptere masseproduserte arbeider som rene orginaler, enten de er produsert maskinelt eller for hånd…

Toris - De forskjellene ser man på trykk også, noe jeg forøvrig syntes er sjarmerende og gjør hvert trykk unikt. MEN - i en orginal ønsker jeg å se litt større forskjeller fra arbeid til arbeid. Skrik er jo derfor et godt eksempel :slight_smile:

Hehe, var ikke meningen å være stygg :wink: Ser hvor du kommer fra. Men for min del ligger definisjonen i hvordan det har blitt laget uavhengig av antall eksemplarer :blush:

Veldig bra oversikt og skrevet. Egentlig sier det seg selv mange tilfeller. Det jeg tror skaper forvirring er ordet original som i dagligtalen i andre temaer brukes ganske vidt.

Som vanlig et meget presist og kunnskapsrikt innlegg fra @ingridsorensen!
Utmerket redegjørelse. :thumbsup: