Definisjon på "flipping"?

Hva er det folk mener med “flipping”?

Jeg antar at de fleste har sin egen definisjon, men her er min: Å kjøpe et verk hvor bakgrunnen er kun å selge verket videre til en fortjeneste innen en relativ kort tidsperiode.

Hvis tanken er å sitte på verket en stund, selv uten å ha interesse for det, så er det vel en blanding av flipping/investering tenker nå jeg.

3 Likes

Her kan man lese litt om tema, for å sette dagens high-pace samfunn i perspektiv.

4 Likes

fin den der!

2 Likes

Blitt et «stuerent» begrep dette nå :joy:

1 Like

Vi vet at det er flere som har det som hobby å selge videre kupp man finner på Torget, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for den digitale markedsplassen Torget på Finn.

Å kjøpe og selge ting raskt videre med fortjeneste kalles «flipping», et uttrykk først kjent fra finansverdenen.

Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for den digitale markedsplassen Torget på Finn.

mer
– Det er to måter å gjøre det på. Du kan kjøpe ting brukt som du selger videre, eller du kan få tak i nye varer som kommer i begrenset opplag. Da spekulerer du i at det kommer til å gå tomt, slik at du kan selge det for en høyere pris på bruktmarkedet, sier Opshaug Bakke.

Markedssjef Victoria Hauk i Tise ser at det selges mye av plagg som det ikke lenger er mulig å få tak i.

– Dette kan være plagg fra en «limited»-kolleksjon eller tidligere sesonger. Det gjelder også for eksempel sneakers som kun gis ut i et begrenset opplag og som fort blir utsolgt, sier Hauk.

LES OGSÅ
Sneakers-samlerne
Pluss content
Schibsted-eide Finn.no (Schibsted eier også VG) og Tise er to av de største aktørene på kjøp og salg av brukte varer i Norge. FINN torget har i 2020 hatt mellom 30 og 39 millioner besøk i måneden. Tise har 800 000 brukere i Norge. I tillegg er Facebook en stor aktør, der det også er flere ulike salgsgrupper.

Bli «ekspert» på noen varer
Skal du tjene litt penger, handler det om å tilegne seg skikkelig god kunnskap om produktene du har lyst til å flippe.

– Du må kjenne til markedet, slik at du klarer å spotte om noe ligger ute for under markedspris. Det gjelder å være raskt ute, og se når det er mismatch mellom tilbud og etterspørsel, sier Opshaug Bakke.

Hun får støtte av Lise Vermelid Kristoffersen, som driver bloggen og podkasten
«Pengesnakk».

– Det gjelder å finne seg en nisje, sier Kristoffersen.

Hun har også skrevet en bok med tips om hvordan spare penger.

FLIPPING: Lise Vermelid Kristoffersen har selv tjent penger på å selge brukte varer videre. Foto: Frode Hansen

mer
I fjor tilbrakte Kristoffersen mye tid på Finn.no, etter at hun ga seg selv og bloggleserne en utfordring om å selge 100 ting i 2019.

– Jeg tenker at jeg egentlig ikke er en flipper, men noen ganger klarer jeg ikke la være når jeg ser noe som er underpriset, forteller Kristoffersen.

Kristoffersen endte opp med å selge 97 varer i fjor, inkludert sin første vellykkede «flipping». Hun var på utkikk etter et hev- og senkebord til hjemmekontoret, og kom over en annonse fra et firma på Aker Brygge som skulle selge masse kontorutstyr.

POPULÆRE: Eames DSR-stoler fra Vitra. Foto: Privat/finn.no
– Blant dette var det 20 designerstoler. Det var akkurat samme type stoler som vi har hjemme, og jeg vet at de koster 2–3000 kroner stykket. Men firmaet skulle ha 2000 for 20 stoler, forteller Kristoffersen om Eames-stolene.

Hun fikk deretter solgt hver stol videre for 1500 kroner.

– Det var tilfeldig at jeg så det. Han visste ikke hva han hadde lagt ut, og skrev ikke merkenavnet på stolene i annonsen, sier Kristoffersen.

Sett opp autosøk – også med stavefeil
Når du har bestemt deg for hva slags varer du ønsker å flippe, kan du sette opp et automatisk søk på Finn, slik at du får beskjed når noen legger ut relevante annonser.

– Bruk et bredt spekter av nøkkelord. Det er ikke gitt at den som selger for eksempel et møbel vet at det er fra et attraktivt designmerke, og da vil det ikke dukke opp om du kun søker på designernavn, sier Opshaug Bakke.

En fiffig måte å oppdage skatter på er å søke etter feilstavelser.

– For hvis selgeren har skrevet feil, så kan du være en av de få som oppdager varen. Du kan gjøre gode kupp når noen ikke har vært flinke til å utforme annonser. Når du flipper, kan du tjene på at andre er dårlige på å skrive annonser, men at dine igjen er ekstra bra, sier Opshaug Bakke.

Topp søkeord på Torget på Finn i 2020:
Sofa
Sykkel
Hagemøbler
Spisebord
Rolex
Kommode
TV
Skrivebord
Seng
Kjøkken
Ifølge Finn er typiske eksempler på varer som flippes elektronikk, som Playstation 5 og grafikkort. Det kan også være eksklusive sneakers, klær i små opplag som enkelte plagg fra Hennes & Mauritz’ designerkolleksjoner eller danske designmøbler fra Hans Wegner.

I sommer skrev også VG om et svært populært rottingskap fra Ikea som gikk ut av produksjon – for deretter å gå for dobbel pris brukt.

DYRT BRUKT: Stockholm 2017-skap fra Ikea.
Følg med på «gis bort»-annonser
Som småbarnsmor har Lise Vermelid Kristoffersen god oversikt over hva det koster med klær og utstyr til arvingene. Nylig var hun på utkikk etter et søskenbrett og en sommerkalesje til barnevognen.

– Da jeg søkte på Finn, så var prisen brukt nesten 1000 kroner stykket i de fleste annonsene. Men plutselig oppdaget jeg en annonse for en komplett barnevogn, inkludert alt dette ekstrautstyret og mer til, hvor totalprisen var 2000 kroner, sier Kristoffersen

Da slo hun til, vasket vognen og solgte den videre for 2500 kroner.

Lise Vermelid Kristoffersen foran dataen hjemme, med sønnen på fanget. Foto: Siv Dolmen / Siv Dolmen

mer
– I tillegg til de tingene jeg ønsket meg, så fulgte det også med en vognpose og en transportbag til barnevognen. Den siste har jeg solgt for 250 kroner og vognposen får jeg nok minst det samme for, sier Kristoffersen.

Hun nevner «gi bort»-annonser på Finn som en fin måte å teste ut «flipping». Da legger du inn autosøk på varer du ser etter, og kaste deg over telefonen med en gang noe aktuelt blir lagt ut.

– Her må du være rask, konkurransen er hard om de fineste tingene. Men du taper ikke penger på dette, risikoen for deg er kun tiden du bruker for å hente varen, sier Kristoffersen.

Foto: Privat
Finn pakke-annonser og selg stykkevis videre
Du får oftest bedre pris på varene dine om du kun selger én ting per annonse. Et triks er derfor å se etter annonser hvor flere ting selges samlet, og deretter legge det ut igjen en etter en.

– Jeg oppdaget en annonse for ullklær fra Nøstebarn, som er et veldig dyrt merke fra barn. Selgeren hadde veldig masse som bare lå i en haug, og skrev at hun tok cirka 50 kroner per plagg, sier Kristoffersen.

Sammen med en venninne kjøpte hun hele haugen, de plukket ut det de selv ville ha og solgte resten videre hver for seg.

– Da gjorde vi oss flid med annonsene og tok ordentlige bilder. Noen av plaggene fikk vi solgt for 500 kroner, sier Kristoffersen.

Tenk målgruppe og sesong
Hvis du har plass og tid, så kan du kjøpe varer utenfor sesong og selge dem igjen dyrere når det er stor etterspørsel.

– For eksempel kjøpe barnebunad rett etter 17. mai, og selge dem igjen helgen før 17. mai året etter. Da er jo alle helt stresset, og betaler nesten hva det skal være for å få antrekket på plass før den store dagen, tipser Kristoffersen.

– Det er veldig få som kjøper snowboard om sommeren, men kan hende mange vil selge det når man tar den typiske ryddeøkten i boden.

Ski og sykler er andre typiske sesongvarer som du kan selge videre med fortjeneste til rett tid.

SELGES DYRT: Siden Sætre har sluttet å produsere Per-kjeks, en klassisk ingrediens i Delfia-kake, er det flere som forsøker å selge denne kjeksen dyrt på Finn. Foto: Faksimile finn.no

mer
Lag en fristende annonse
Det viktigste du gjør er å ta gode bilder av varene du skal selge. Alt ser bedre ut i dagslys, og plasser gjerne tingen i «sitt miljø». Altså en godstol i stua, en kaffetrakter på kjøkkenbenken, en barnevogn utendørs i pent vær.

– Vis hvordan tingen kan se ut på sitt beste. Alle vet hvor fort en bil blir skitten, men ingen vil kjøpe en skitten bil likevel. Bildene har masse å si, sier Kristoffersen.

Ha med alle mulige detaljer om produktet, slik at potensielle kjøpere får svar på det de lurer på når de leser annonsen. Ellers risikerer du at folk mister interessen. Vær ærlig om feil og mangler for å unngå sure miner etter handelen.

– Hva er tilstanden, hva størrelsen, hva er de nøyaktige målene på varen. Bruke gode nøkkelord slik at annonsen fanges opp av folk som søker etter denne varen, sier Kathrine Opshaug Bakke i Finn.

Også her kan det være lurt å inkludere feilstavelser, for å sikre at flest mulig får sett varen din.

– Ta barnevognen Bugaboo som eksempel. Denne er det mange som skriver feil, med o i stedet for u, sier Kristoffersen.

Finns algoritmer kan også bidra til mer eksponering.

– Hvis folk ser på lignende produkter, så kan din annonse dukke opp i anbefalingene deres om du har gode bilder og annonsen er plassert under riktig kategori, sier Opshaug Bakke.

Velg pristaktikk
Først må du altså se hva lignende varer går for. Det finnes også mange salgsgrupper på Facebook, sørg for å melde deg inn i de som er aktuelle for deg.

Da får du enda bedre oversikt over hva ting blir solgt for – og kanskje det dukker opp et og annet kupp. Ønsker du å selge kjapt, så lønner det seg å legge seg rett under markedspris. Men om du har gjort deg flid med annonsen og vil oppnå best mulig pris, så kan du velge å sette prisen til samme nivå eller litt høyere enn tilsvarende varer.

– Da bør annonsen og varen være ganske attraktiv, slik at folk gidder å lagre annonsen, sier Opshaug Bakke.

Alle som har lagret annonsen vil nemlig få varsel om du velger å sette ned prisen. Da er håpet at prisreduksjonen skal friste potensielle kjøpere til å slå til – og føle at de også gjør et kupp.

– Hvis jeg personlig hadde flippet, så ville jeg ventet i rundt fem dager før jeg satte ned prisen. Vi ser at annonsene har mest effekt de første dagene etter at de er lagt ut, sier Opshaug Bakke.

Lise Vermelid Kristoffersen pleier å vente til annonsen går ut, og senker prisen når hun legger den ut på nytt.

– Hvis noe blir solgt med en gang, så vet jeg at jeg har priset for lavt, sier Kristoffersen.

SESONG: Lise Vermelid Kristoffersen tipser om å kjøpe varer utenfor sesong og selge dem igjen dyrere når det er stor etterspørsel. Foto: Siv Dolmen / Siv Dolmen

mer
Usikker på omfang
Hverken Finn eller Tise har tall på hvor mange av deres brukere som driver aktivt med «flipping». Men begge brukthandelsplattformene har merket større pågang i coronaåret 2020.

– Bruken av Torget på Finn har økt veldig i år, både i annonsevolum og trafikk, sammenlignet med de 11 første månedene i fjor. Tall til og med november i år viser 26 prosent økning i annonser og 23 prosent økning i trafikk sammenlignet med samme periode i fjor, sier Opshaug Bakke.

VG har også vært i kontakt med noen som ikke ønsker å uttale seg i denne saken, av frykt for økt konkurranse. For brukthandlere kan flippere ta av deres marked, uten at de har utgifter til skatt og drift av butikk, mens for flipperne er kampen hard om å få fatt på de beste godbitene for videresalg.

Ole Vincent Jebsen, seksjonssjef i Skatteetaten Foto: Skatteetaten

mer
Er det skattepliktig?
Inntektene dine er skattepliktige om virksomheten har gått fra å være skattefri hobby til å bli næringsvirksomhet. Dessuten må du skatte av gevinst ved salg av ubrukte varer.

– Selger plikter derfor å gi opplysninger om slike salg i sin skattemelding. Dette gjelder både for enkeltstående salg og salg som inngår i selgers virksomhet (næring). Kjøp og salg av varer vil være virksomhet (næring) dersom selger utøver aktivitet av noe varighet og omfang, sier Ole Vincent Jebsen, seksjonssjef i Skatteetaten:

For å fastslå om du driver næringsvirksomhet må du vurdere om flippingen din:

Drives for egen regning og risiko.
Har et visst omfang.
Er egnet til å gå med overskudd over tid.
Tar sikte på en viss varighet.
Regelverket kan være litt vanskelig å navigere seg i. Om du begynner å flippe varer i stadig større omfang, så kan det være på tide å ta en prat med Skatteetaten for en individuell vurdering.

2 Likes

Ok jeg må si at 20 stk DSR for 2000 kr er imponerende. Men å vaske og ordne en barnevogn for 500 kr profitt…

1 Like

Tar opp denne tråden igjen da jeg fersket en her inne som jeg hjalp med å kjøpe et trykk flippe det videre på finn.no et par timer etter overlevering. Litt lettere småirritert akkurat nå.

Er enig i @ags definisjon. Å kjøpe verket kun for å selge det videre til fortjeneste innen kort tidsperiode er flipping.

Når det kommer nye slipp så legges det gjerne ut meldinger om hvis noen ikke skal kjøpe så tar jeg gjerne i mot hjelp eller etter slippet hvis noen angrer eller har ombestemt seg så kjøper jeg det gjerne.

Tenker dere da til kostpris?

Mange av verkene som det er rift om har ofte økt i pris i det man får kjøpt. Er det rettferdig å betale kostpris da når man kan kan få mer for det? Er det noen som gir bort penger her så rekk opp en hånd :slight_smile:

Jeg har hjulpet flere her inne med å kjøpe på vanlig slipp men også sendt mail og spurt om Presale. Har da videresolgt til kostpris. Da har jeg forventet at neste gang jeg vil ha noe og trenger hjelp så skal jeg få det til kostpris hvis det er dager etter slipp hvis vedkommende ikke skal ha det selv. Det er selvfølgelig noen som har hjulpet til og vært enige om kostpris men må si at jeg har brent meg på det også et par ganger ved at vedkommende skal plutselig ha noen tusenlapper mer for det siden det har jo økt i pris eller sendt melding om jeg fikk kjøpt et og hvor mye kan du gi for det når jeg har lagt ut melding om hvis noen angrer så er jeg interessert.

Nå snakker jeg bare for meg selv. Men ved slipp og kjøp rett etter slipp så har jeg videresolgt til kostpris eller solgt ved å kjøre auksjoner hvor jeg har gitt overskuddet til veldedig formål. Har verket blitt beholdt/hengt på veggen og jeg har solgt i senere tid så har jeg solgt det til markedspris.

Hva tenker dere? Hva er fair å gjøre?
Forstår det økonomiske aspektet ved å handle kunst, spekulering i prisøkninger og annet men skal man hjelpe hverandre så må det kunne forventes at dette går begge veier. Det er min mening om det.

Spent hva dere mener om dette temaet

16 Likes

På generell basis mener jeg at kunst og andre objekter, være seg klokker ell sneakers skal handles til “markedspris”, om noen får kjøpt noe under markedspris og så selger det videre relativt raskt for markedspris så føler jeg personlig at det er fair.

Noe annet er kanskje fremtoning/fremgangsmåte, om kjøper bedyrer at grunnen for at han kjøper det er xyz, som viser seg å ikke stemme/være direkte løgn så er ting litt annerledes.

1 Like

Flipping er innafor, men ikke innafor å be om hjelp fra hyggelige folk her på KV og deretter flippe. Det er ekstremt dårlig stil.

Også bør man jo selvsagt være hyggelig tilbake mot folk som er snille og hjelper. Er vel liten tvil om at du, Gooner (selv med nickname jeg absolutt ikke liker;)), er en som absolutt fortjener at noen andre også hjelper deg litt uten at de skal ha noen lapper ekstra for det!

41 Likes

Takk for svar og din mening @Johnny! :slight_smile:
Er enig med deg at folk må gjerne gjøre en god deal ved å handle noe under markedspris og selge det raskt for markedspris. Er ikke noe feil i være kremmer.
Folk må gjerne flippe for min del også. Det er noe jeg har slått meg til ro med.

Det er vel fremgangsmåten og sluheten som irriterte meg i går.

Takk for hyggelige ord @Oisteinh! Det setter jeg pris på. Er enig med deg at folk som er snille og hjelper bør få samme behandling tilbake.

Når det kommer nye slipp så legges det gjerne ut meldinger om hvis noen ikke skal kjøpe så tar jeg gjerne i mot hjelp eller etter slippet hvis noen angrer eller har ombestemt seg så kjøper jeg det gjerne.

Tenker dere da til kostpris? Jeg har solgt til kostpris på verk jeg ikke har ønsket selv.

Er det innenfor å kjøpe det av et KV-medlem til kostpris for å legge det ut på finn.no til høyere pris?

4 Likes

Spør noen om hjelp må jo det være for at de skal ha det på veggen. Da syntes jeg som du sier kostpris er greit når man ikke har planer om å kjøpe det selv.

Å hjelpe noe andre for at de skal ligge det ut på finn sekunder senere utgår. Da kan man heller tjene kronene selv.

Vil si flipping med noe man har kjøpt selv er mye mer innafor enn å «lure» noen her til å hjelpe seg med å få kjøpt det, for så å selge det.

7 Likes

Er helt enig med deg her, har man en avtale om å hjelpe noen på et slipp, så bør det være avklart på forhånd at det skal videreselges til slipp-pris. Om vedkommende som ønsker å hjelp, velger å betale hjelperen en påskjønnelse er det selvfølgelig greit, men bør ikke nødvendigvis forventes

2 Likes

Enig, da gir man jo bort penger til andre da, forstår ikke hvorfor noen skulle ønske det?

1 Like

Nei, det synes jeg ikke. Det vil jeg si at er å utnytte andres godhet, og fører til at folk blir mer kyniske her inne og. Utrolig kjedelig sak synes jeg.

22 Likes

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg tror de fleste er enige om hva som er rett og gal måte å gjøre ting på. Virker som det er noen som bare ser sitt snitt for profitten og legger igjen det moralske kompasset sitt i skapet.

Jeg kommer til å forsette å hjelpe de jeg kan og velge med omhu hvem jeg skal hjelpe. Men hvis jeg fersker noen igjen i dette så kommer jeg til å henge ut vedkommende offentlig.

37 Likes

:joy::joy:

Da kommer GDPR og tar deg! :upside_down_face:

1 Like

Det er lov å henge ut brukerkontoer her inne. Men hold nå for guds skyld koner, barn, bestefedre eller kollegaer utenfor!

9 Likes