Den store El-bil tråden 🚘

Takk for gode råd og tips @Norpimp.
Det blir spennende å se når ladenettverket åpner for andre og hvordan det vil fungere for de som ikke kjører Tesla. Vet du om det kommer noen oppgraderinger på 2022 modellen?

Jeg har vært å sett på ID4. Ga ikke helt godfølelsen på interiør. Mindre bagasjerom enn både Enyaq og TMY som gjør at den utgår føler jeg.

Har vurdert Q4 men har tenkt den blir for liten. Får prøve å dra og se litt på den i Januar :slight_smile:

Liker utseende på Polestar 2 men blir nok for liten for vår del.

1 Like

Svært happy med E-tron, langt fra den bilen som gir mest rekkevidde for pengene - men komfort og kvalitet er i særklasse (hvis man ser bort fra mobilappen).

Var i begynnelsen litt nervøs for å reise på langtur, men det har vist seg å være helt uproblematisk med den raske ladingen og Ionity nettverket. Batteriet lades til 80% på 20 min. Får knapt gått på toalettet på den tiden :stuck_out_tongue:

3 Likes

ingen oppdatering på 2022 som er annonsert.

Huyndai Ionic5 er mye bil, men ikke SUV. mye kule gadgets.

1 Like

Stemmer det at Model Y kun har nyttelast på 315 kg ? Så hvis familien er med, kan man ikke ha bagasje med, eller handle dagligvarer osv ?

2 Likes

Den har vel nyttelast på 390 kg. Om du og kona veier 75 kg hver, og ett barn på 45 og et på 20 så har du igjen 175 kg. Skal handle bra mye i Sverige da før det blir problemer :blush:

3 Likes

Kjørte min Model Y over fjellet denne uken med kone, barn og tilhørende “drit” til julen, gikk kjempe fint:)

2 Likes

Ser det står 315 kg på Vegvesen.no på et tilfeldig valgt Model Y regskilt. Statistisk skal man vel regne 75 kg pr pers,slik som fører blir beregnet. Så har man da 4 med seg i bilen, så har man ikke vekt-kapasitet til mye utenom,ikke 2 stk 6 pakninger 1,5 l brus engang ( 18 kg ) så da har du 3 kg overlast faktisk.

2 Likes

Fisker Ocean kommer vel til året - den ser veldig spennende ut med 630km rekkevidde.

5 Likes

390 er riktig. Heldigvis stopper jeg å fore ungene før de treffer 75kg. 4 stk i bilen på 80 kg i snitt - 70kg spekemat fra grensen :man_shrugging:

1 Like

Enyaq, ID4 og Q4 er bygget på samme bunnramme, så her er der minimale forskjeller.
Jeg har 2 kids og har plass til det jeg trenger, god plass i baksetet til og fint med bagasje. På lengre turer over vestfjellet setter jeg på takboks

4 Likes

Ser ut til å bli et seigt år for konkurrentene til Tesla nå.
Model Y LR ferdig registrert med vinterdekk: 530.000
ID4 GTX med tilsvarende utstyr: ca 730.000
BMW iX1 med tilsvarende utstyr: ca 700.000
IONIQ 5 med tilsvarende utstyr: ca 660.000
Enyaq med tilsvarende utstyr: ca 700.000

Hentet ut fra en ivrig bruker på Tesla Facebook sine sider.

Nå ble valget veldig lett etter min mening + levering på tesla er Januar-Mars

4 Likes

Ja, her får du veldig mye for pengene!
Er ingen Teslafan, men dette var billig.

Sykt kjipt for dem som nettopp har kjøpt / bruktbilforhandlere som har biler på lager.

3 Likes

Ålreit plaster på såret for de som ikke fikk bil utlevert før jul… Men ekstra kjipt for de som fikk bilen i romjula og følte seg veldig heldige. 90.000 kroner ned på Model Y LR er betydelig.

Njæ, her inne er ikke :dolphin: så populære så de som har har kjøpt for å flippe er det vel ikke så synd på :thinking::blush:

Håper på et prisras nå for de som har lyst på en liten short range el-bil.

Hva er den kuleste short-range elbilen? Honda E?

@paagra :joy::joy:

2 Likes

Lada :see_no_evil:. Den største justeringen nå er vell på standard model Y? -120.0000

Nobrainer dette. Kommer til å bli «krakk» i bruktbilprisene og konkurrentene er jo nødt til å sette ned prisene tilsvarende dersom de skal ha sjangs til å få solgt noen biler :sweat_smile:

1 Like

Mulig at det blir en Model Y nå på nyåret. Den var aktuell før, men nå ble den jo veldig aktuell.

1 Like