Den store El-bil tråden 🚘

Lager en tråd for å diskutere alt som har med elbil å gjøre :oncoming_automobile: :electric_plug:

Råd, tips, anbefalinger etc.

3 Likes

Kommunen lar deg inntil videre lade bilen for 50kr :slight_smile:

1 Like

Er det på offentlige ladestasjoner @Johnny?
Hva anbefaler dere andre å bruke i Oslo?

2 Likes

Enkelt og greit, kjøp KIA EV6 :wink:

Skal prøvekjøre en på nyåret :slight_smile:

Har prøvekjørt Tesla Model Y og Skoda Enyaq denne uken :slight_smile:

5 Likes

Vil definitivt anbefale en hjemmelader. Tror det blir mye pes og planlegging uten den muligheten

4 Likes

Med egen lader hjemme (vi har installert 2 for å slippe enhver diskusjon om hvem som MÅ lade) slipper du veldig mye pes. Ja, om du har mulighet for egen lader.

Vi har to elbiler i denne husstanden.

  • Mercedes EQC
  • Peugeot e-2008

Når det gjelder hvilke ladestasjon du skal sjekke ut så er zaptec og easee de som mange prater varmt om. Begge er norske selskap. Begge er smarte ladere. Easee har vel muligens noen bedre priser. Easee tror jeg også har en bedre integrasjon mot Tibber. Selv har jeg to stk Zaptec.

Jeg har på 1 1/2 år kun ladet to ganger på ladestasjon utenfor hjemmet. Nå kjører jeg ikke på langtur pga covid. Men sånn mtp rekkevidde er det jo null stress å ta f.eks turen over fjellet til verdens vakreste by. Da er det ca 1 ladestopp på veien for å komme frem (med min EQC). Null stress der altså. På slik lang tur bør en ha minst ett stopp uansett. En må også være forberedt på at elbiler mister en del rekkevidde når minusgradene melder seg. Sånn type 10 mil +

Var det noe mer du lurte på? :slight_smile:

2 Likes

Enig med deg, men ser for meg at ikke alle har muligheten til det i Oslo.

Hvis man skal anbefale en elbil i løpet av 2022/2023. Hva bør man gå for hvis man ønsker en bil med god rekkevidde og gjerne sitte litt høyt og godt. Skal brukes som hovedbil siden vi kun har behov for en bil.

Har ikke fast lademulighet hjemme dessverre @anoq. Bor i et borettslag med mulighet for rotasjon ved at man kan lade i 4 timer på doble ladestasjoner eller stå over natten hvis man lader på kvelden. 32A kun hvis det ene uttaket er i bruk og stiller seg automatisk ned til 16/16A hvis begge uttakene er i bruk. Håper på flere ladestasjoner og et mer dynamisk laststyringssystem etterhvert. Har lademulighet på kontoret men er der kun 1-2 ganger i uken og nå er det hjemmekontor på alle.

Bruker bil i jobbsammenheng. Både til og fra kontoret og til kundemøter. Blir noen turer til Vestlandet også i løpet av året. Nå kjører vi stort sett i et strekk og stopper kun ved dobesøk og lunsjpause. Målet er å komme raskest frem.

Har noen kriterier til bilen:
SUV(SUV-ish)
Sitte høyt
Gode seter (Kjører gjerne 25-30 000km i året)
God plass i bagasjerom
Firehjulsdrift
God å kjøre
Driftssikker
Budsjett på ca.600k

1 Like

Du er vel godt inne på noe med Model Y, Enyaq. Hvis komfort er viktig har jeg lest Ioniq 5 har høy komfort for prisen - selv foretrekker jeg den over EV6.
Legger du vekk behovet for Suv er vel i4 en sterk contender i litt høyere prisklasse.

1 Like

ID4 er faktisk nesten på SUV størrelse. Så mulig den kan vurderes.

Ellers får du en EQC på kampanjepris på 600+ tallet. Og utstyrslisten der er ganske grei. Da får du garantert komfor.

Skoda gir mye for pengene, men leveringstiden her er vel galskap?

Tesla Y høster mye skryt. Svoger, kompis og faderen har akkurat kjøpt denne. Mener det er kort leveringstid her.

2 Likes

Takk for alle bidrag og råd hittil!

Skriver opp EQC, Ioniq 5 og ID4 på listen.

Hvor energieffektiv er EQC kontra de andre?

Behovet for SUV tror jeg ikke vi kan stryke. :baby: :dog:

Da jeg pratet med forhandler:
Levering på Enyaq er sent i Q1 2023
Levering på Tesla Model Y Februar/Mars 2022

Husk EQC’en har en ekstrem lav bakkeklaring, under 10 cm på laveste punkt. Kan få betydning enkelte steder.

1 Like

Disclaimer: jobber i Tesla.

Enyaq, id4 gtx, Q4 etron og honggi er de jeg mener, utenom Model Y så klart, passer dine ønsker

Leveringstid på Q4 er sagt av forhandler til p være juni, men vanlig etron 50 og 55 er nå bikket august.

Model Y treffer alle punktene dine. For noen blir den for sportslig og man må like det minimalistiske designet. Setene er gode, men for folk over 1.80 kan sitteputen bli litt kort. Klassens beste rekkevidde i praksis.

Id4 gtx er fysisk stor utvendig men en del mindre inni.

Eqc er en utgående modell i følge rykter. Er ikke en stor bil ift pris, men nydelig design.

Enyaq er en helt konge bil, stor plass inni og mye fine detaljer på interiør og tekniske. Er vel elbil bransjens nye S-Max.

Honqqi er latterlig myr bil for pengene, design er kult. Stor bil og kan leveres i første halvår 2022. Men aberet er om den holder seg i kvalitet og hvordan service/aftermarket blir.

7 Likes

Kjøpte meg en Hyundai kona i høst og er storfornøyd. God rekkevidde og gøy å kjøre. Hjemmelader med ekstra Brannvarsler installert i garasjen.

3 Likes

Ut av interesse, når du skriver klassens beste rekkevidde. Hva er forventet rekkevidde i praksis sommer/vinter, ikke hva produsent oppgir :slight_smile: Men hvor langt du faktisk kan kjøre.

470km sommer er mulig, 430 på vinter. da snakker vi i reelle forhold med fartsgrensekjøring. Varmepumpen til Tesla gjør at rekkevidden på vinter ikke synker så drastisk som andre produsenter gjør. til gjengjeld bruker man først kreftene i bilen så går rekkevidden fort ned. heldigvis har Tesla det beste ladenettet i verden - som også andre merker vil dra nytte av snart:)

4 Likes

Denne testen fra Motor gir en ganske bra oversikt over faktisk rekkevidde både sommer og vinter: 88 elbiler fra A til Å i rekkeviddetest

Fra i sommer, så nevnte Model Y er jo ikke med feks. Skal vel også sies at faktorer som hastighet har mye å si. Ganske stor forskjell på landevei med 80 kontra motorvei med 110 over tid.

Vi kjøpte en Model 3 før sommeren i år og er strålende fornøyd med den.

4 Likes

Jeg falt for Audi Q4.
Bra rekkevidde, veldig god å kjøre. Du får en OK spec for rundt 600k

Enyaq er en bra bil, men vanskelig å få tak i Spes 4x4 (lang leveringstid)
IQ4 likte jeg ikke i det hele tatt
Mustang har hatt mye problemer

3 Likes

Kjører Polestar 2.
Gøy bil med et kult utseende(etter min mening).
Grei rekkevidde også.
Litt lite plass i setene for de bak, funker greit når vi bare er to i bilen :slight_smile:

2 Likes