Designklassikere

Syntes vi må ha med noen norske også, selv om de gjerne ikke faller under klassikere.

Olav Eldøy (Stord) sin Peel-stol må vi jo ha med:
http://www.varierfurniture.com/var/ezwebin_site/storage/images/movement-chairs/peel/variations-peel/peel_black_fa0999-matt_chrome/peel_black_fa0999-matt_chrome-pack_a1/170136-1-eng-GB/Peel_Black_FA0999-Matt_chrome-Pack_a1_varier_product__full.png

I tillegg har vi jo Circus Design fra Bergen (Dave VIkøren og Steinar Hindenes) som laget noen flotte stoler i sin tid.

Coltrane er jo flott:

I tillegg husker jeg en prototype som het Birdy fra den samme gjengen som dessverre aldri ble satt i produksjon. Uforståelig hvorfor ikke.

For min del synes jeg at kopier/replika er en uting, og er ikke hakket bedre enn ebay kopier av street art.

Danskene har jo mye pent og hvis dere har anleding til å ta en tur på bruktmarkeder i København (eller andre steder i Danmark for den saks skyld) er det mye pent å finne til meget gode priser. Det er verre med frakten :smile:

Jeg kjøpte meg en scandia stol (ny versjon) i fjor som er en av mine favoritter fra norske designere.

4 Likes

Har nettopp begynt å samle til full spisestue med CH24/Y-stolen. Koster såpass at må nok kjøpe en eller to om gangen, men fantastisk håndtverk. Når en tar de nærmere i øyesyn forståer man hvorfor prisen er så høy for en orginal, for det ligger mye jobb bak hver og en.

Har selv god erfaring med lauritz, selv om siden er litt uoversiktlig. Har til nå bare kjøpt småting, så frakten har ikke vært så dyr at jeg har trengt å dra ned for å hente, men kjenner flere som har gjort dette :slight_smile:

PS, bildet er ikke av min stol,

men hentet fra nettet.

1 Like

Flotte stoler :slight_smile: Jeg klarte bare ikke la være å se for meg en av de fine lyse i ask? etter en pasta bolognese massakre som bare små barn sette ut i livet.

1 Like

Mitt egg, Fremstillet hos Fritz Hansen i april 1967. Holder seg veldig bra til å være 50 år.

Får ganske mye “juling” av unger, men mener at møbler må tåle å brukes;)

7 Likes

En klassiker, første formpressede Norske stol? (malplassert i min 1700-talls stue). Selges nå kopier, men mine er originale.

Designer: Øivind Iversen (1928-2012)
Produsent: Møre lenestolfabrikk
Land: Norge
Periode: 1954-55
Material: Finerlaminat i teak/ stålrør
Mål: ca. H: 86 Setehøyde: 43,5 B: 43 D: 47cm
Stil: Mid-Century vintage/Retro modern/Scandinavian design/Nordic design
Tilstand: 99 %. Noe bruksslitasje

2 Likes

Til nå har det gått bedre enn forventet. Junior sitter på et slags skinnsete en kan kjøpe slik at han ikke ødelegger flettverket, og stolene er behandlet så de er ganske lette å tørke av. Nå skal det sies at vi har hvitoljet eik, så det er ikke det som trekker til seg mest :slight_smile:

Lette lenge etter en Dysthe 1001 til å ha i musikkroken, men de jeg fant var enten helt herpa eller priset som et årsgammelt Pøbeltrykk. Endte opp med å kjøpe en Odd Knutsen “Sonic”, ikke fullt så MadMen-cool men sikkert like komfortabel (og kosta meg 500,- inkl. frakt…).

Kommer som regel en og annen til en billig penge på Finn. Utlendingene setter dog mer pris på norsk 70-tallsdesign:

4 Likes

Siden det er tiden for gjenoppstandelse er vel denne tråden verdig et nytt liv.

FK 87 Grasshopper

30 Likes

Ingo Maurer annees 70

8 Likes

Eames Lounge Chair :sunglasses:

12 Likes

@torulv Den var fantastisk. :grinning:

1 Like

Fin Mehdi! :heart_eyes:

3 Likes