Designklassikere

@Superbell spurte om en lampe i “Din kunstvegg” tråden. Så tenkte jeg skulle starte en tråd med design møbler og lamper. Kan ikke noe særlig om dette selv, men har noen favoritter. Hva syntes dere man burde kunne av designklassikere?

Barcelona stolen
Barcelona stolen er et kjent ikon for mange og designet av Ludwig Mies van der Rohe. Stolen ble laget til den Tyske paviljongen under Bacelona messen i 1929.
http://moebelgalleriet.no/sites/default/files/media/images/image_140/assembly.knbarset.real_.1.jpg

Egget
Arne Jacobsen Egget ble designet og lansert i forbindelse med hans arbeid som arkitekten bak Royal SAS Hotell i København. Her ble stolen benyttet i hotellets lobby og gjesterom.

PH Kongle (PH Artichoke)
PH Kongle er en designerlampe produsert av Louis Poulsen. Lampen ble designet av Poul Henningsen i 1958 og fikk da navnet PH Kogle.
Tips: For de som bor i Oslo burde de dra på Gimle kino og se opp i taket.
http://www.designfurniture.asia/wp-content/uploads/2013/05/El013B_60.jpg

En må ikke glemme Eames Lounge & Ottoman - Var på en egen utstilling om stolen i Singapore i august i fjor

Klar favoritt hos meg

5 Likes

Er også fan av Georg Mulhauser sin Mr. Chair

Plukket opp et eksemplar fra e-bay for to år siden. Frakt var sinnsykt dyrt, men til slutt synes jeg det var verdt det.

Har ikke et bilde av stolen min her, men fant et bilde på nettet.

3 Likes

Etterhvert som ledig veggplass har minket har interessen for design vokst. Har funnet ut at det er mye bra norsk som kan skaffes forholdsvis billig… Tenkte jeg skulle komme med noen eksempler.


Sven Ivar Dysthe, Mod. 1001, 1959. Møbler av Dysthe kan sees i Mad Men.


Torbjørn Afdal, Broadway, 1958.


Hans Brattrud, Scandia Senior, 1959.


BAHUS, ca 1960.

Har kjøpt ett par ting selv også:


Brødrene Sørheim, Nesttun, ca 1950. Produsert i heltre teak.
Anbefaler å kjøpe en norskprodusert skjenk. Disse er av høy kvalitet og fås enn så lenge svært billig. Passer godt til moderne kunst og interiør.


Willy Johansson, spiralvasen, 1955. Signert.
Disse er vanskeligere og dyrere å få tak i…

Fuglen.com

Norwegianicons.com

3 Likes

Kan ikke snakke om designklassikere uten å ta med Hans Wegner.

Her er The Chair, min Wegner-favoritt:

http://designstoler.net/ har grei oversikt over de mest kjente klassikerne.

På topp av min innkjøpsliste er en stol som ikke står her: SE 68 av Egon Eiermann. En “glemt” klassiker.

1 Like

@torulv digget Mr. Chair - hvor mye må man ut med for den ca? :smile:

Hvis man er på studentbudsjett kan man få billigere kopier her: http://www.voga.com/no/

Denne tråden kan jeg like :slight_smile: Har dere tips til nettsider hvor en kan plukke opp design til en bra pris?

1 Like

www.lauritz.com er en dansk nettauksjon som har bra utvalg og hvor du noen ganger kan gjøre et kupp.
Har selv kjøpt der og kjørt ned å hentet for å slippe frakt :wink:

1 Like

Dette er en favoritt også hos meg. Om man kan ta til takke med en replica kan man få både stol og krakk på voga.com for 7.555,- som er en meget god pris.

Husker ikke helt hva jeg betalte men tror det var rundt 500 dollar, men så kom frakt fra San Fransisco på rundt 1000 dollar + toll. Måtte restaurere stolen også… Men veldig fornøyd med resultatet :smiley:

Lauritz.com er bra, ja. Følger også med på bukowskismarket.com. Svenskene selger også mye bra til fornuftige priser.

Begge disse sidene har bra apper som gjør det enkelt å by på objekter.

Laurtiz sin hjemmeside var så dårlig og lite oversiktlig at jeg hoppet over til Bukowski. Skal følge med litt der fremover - takk for tips @superbell

Bra tråd! Har en del forskjellige klassikere i leiligheten min, selv liker jeg om madammen vitra veldig godt spesielt lounge table men dette passer ikke inn i stilen vår akkurat nå.

Åpenbart at disse bildene er “stjålet” fra et showroom, trenger en sjenk selv så hvor har du lånt bildene fra?

edit: så link lenger nede…er jo nesten som om jeg sikler når jeg går igjennom alle møblene…

Nå er ikke jeg helt sikker på priser, men det høres da ut som et kupp

Begge sjenkene er solgt på bukowskismarket. Den som er produsert av Brødrene Sørheim er min😄

Tenkte bare jeg skulle komme med et lite tips jeg fikk ifra en kar på fuglen.com, føler de vet hva de snakker om.

Bruk vaselinolje på møbler av teak og tilsvarende. Dette bevarer/beskytter treverket samtidig som det gir det en fantastisk glød. Bare å sause godt på, la det virke ca 15 min og deretter tørk godt av.

Jeg bruker dette og er veldig fornøyd😃

Hvertfall ikke begynn med lakk.

2 Likes

Tenker du da lakkolje eller tenker du på å lakkere møbelet?

Hvor får man grei olje, som ikke koster skjorta?

Har hatt en stående en stund som jeg har brukt, men husker ikke hvor jeg kjøpte den…

Den heter bare vaselinolje og man får tak i den på de fleste byggevareforretninger og fargehandler.

Dette er en meget rimelig olje og den er veldig drøy i bruk. Bruk den ublandet.

Hvis møbelet er lakkert i utgangspunktet så fungerer dette selvfølgelig ikke.

Ett kjapt søk:

http://www.marineshop.no/Båtpleie/Behandling-av-Gummi-/-Plast/Kemetyl-Vaselinolje-1L-105179-p0000056801

Kunststolen.no :sweat_smile:

1 Like