Det store Gateoppgjøret

Dette gateoppgjøret skal ikke handle om at CMYK farger spys ut fra kassetter i en ink jetprinter klint utover DGA glossy giclee papir i høy hastighet for å lage 200x signerte plakater som skal fordeles over 3-4 nettgallerier for å rapportere om instant sellout på en release etter 5 minutter hvor realiteten at en brøkdel ble lagt ut for salg etter fratrekk av presale, vault, vip osv… Heller ikke om at selekteringen av kunstneriske ferdigheter baserer seg på kapitalistiske formål med ingen intensjon om å differensiere mellom hva som er kvalitet og ikke så lenge det selger hos de ferske galleristene skal få retten til å leve av sirkus og brød. De som tier, samtykker til at dette er OK, men egentlig står alle forsterkere i kroppen i spenn at dette ødelegger engasjementet og gleden som var starten på noe godt før gatekunst ble erklært død for en del noen år siden.

Så som selvutnevnt leder av lavterskel oppgjøret, så ønsker jeg en mer bærekraftig politikk for kunstpolitiet av norsk gatekunst hvor det er mulig å svanemerke kunstnere under en felles interesse organisasjon. Jeg ser for meg at det opprettes et styre av +4-5 frivillige verv fra medlemmer av kunstveggen hvor vi kan selektere og delegere pro&cons med nåværende holdninger til en National og ikke regional attityde til norsk tradisjonell gatekunst. Fint om det er gallerister som har mulighet å disponere galleriene sine til noe nytt og kreativ.

Om ingen melder seg, så blir Ulrik, Desporado og gnageren selvutvalgt.

2 Likes

Jeg sliter faktisk litt med å få med meg formålet med innlegget ditt

14 Likes

Kan du gi noen eksempler på kunstnere du ville svanemerket og tatt under vingene i denne organisasjonen?

2 Likes

Jeg har kun fulgt gatekunst i rundt fem år og har ikke fått med meg at gatekunsten er erklært død. Men jeg forstår problemstillingen din i forhold til kommersialisering og bruken av gaten som salgsplakat for kunsttrykk. Jeg prøver å finne ut av denne balansen selv her i Bergen hvor vi ser en del utfordringer rundt definisjonen av gatekunst. Men å “svanemerke” kunst tror jeg er nær sagt umulig, fordi en ikke vil klare å enes om en objektiv definisjon på gatekunst som er rettferdig for alle genre. Hva er tradisjonell gatekunst, og hvordan har gatekunst utviklet seg de siste fem årene? Hva med nye gatekunstuttrykk, genre-utvikling og hvor passer graffiti inn i bildet? Hvilken rolle har galleriene? Det er en godt styrt debatt verdig.

2 Likes

Forstår jeg det rett ved at du vil starte en slags konsulentvirksomhet som up and coming kunstnere kan henvende seg til for råd og veiledning for å bygge egen karriere?

1 Like

Det er sånn jeg ser det og, og @Bambi vil selvsagt jobbe gratis. Her åpnet det seg en dør for kunstnere som vil opp og frem👍 så fint gjort🥰

1 Like

Konturene til gateoppgjøret er satt og holder en poll om jeg kaster bort tid. :innocent:

  • God idè – fortsett…
  • Bortkastet tid

0 stemmegivere

1 Like

Kjør vist dere gidder👍 Med kunst som med alt annet så skal jo folk ha til mat på bordet og. De som strekker strikken for langt faller som regel igjennom til slutt uansett. Hva folk vil sette navnet sitt på, og hva folk vil selge i butikken sin, får no være opp til dem selv tenker nå jeg.

Oi. Hva skjedde nå!? Dette kan jo høres spennende ut.

1 Like

Gleder meg til å se den nye omtalte plattformen, og det er klart det kan ha en nytteverdi både for kunstnere og samlere. Det mest interessante blir å se hvilket perspektiv dere blir å se gatekunst i etter hvert. Det snakkes mye om trykkvalitet, opplag og gallerier, men utgangspunktet for kvaliteten på gatekunst er kunstnerens jobb på gaten. Der ser jeg en flora av forskjellige kunstnere med ulike perspektiver og mål. Noen har ingen målsetning om salg, andre står klare med massive trykkopplag før malingen er tørket på gaten. Så langt har jeg tenkt at spekulantene vil bli avslørt på sikt, og de galleriene som utnytter dette vil skade varemerket sitt som gatekunstgalleri. Men det er mulig jeg undervurderer trenden blant den nye generasjonen gatekunstnere, og det er flytende grenser mellom idealisme og kommersialisme for å si det mildt…

4 Likes

Er det slik at denne gruppen skal kunne si «dette er ikke skikkelig kunst» dersom en IT-konsulent finner ut at han skal lage et kult kunstverk, trykke det med printer og deretter selge det til blodpris på et nettgalleri?

I så fall synes jeg det virker noe arrogant og ikke minst meningsløst. Folk kjøper det de vil uavhengig av om kunsten er god, kjent eller «riktig».

Om jeg har misforstått er det bare å se vekk fra det jeg skrev.

5 Likes

Jeg tror fortsatt dette kun er en wind-up på godt norsk. Om ikke så…vel… :sweat_smile:

3 Likes

Så hva skal til for å overbevise deg til at dette kan bli en UnWind-up? Det virkes som du har tung erfaring hos UAA og kan ha gode perspektiv til å bidra til at utviklingen til norsk gk og samtidskunst kan bli mer givende enn hvordan det har vært de siste årene. Hvor mye norsk kunst har du kjøpt de siste årene? Hva funker og hva funker ikke i Norge som burde læres av erfaring av utlandet?

Hvis dette er en demonstrasjon mot kapitalisme, så kan du melde meg ut. Hvis dette er en mulighet for å hjelpe gatekunst til å få et større fotfeste, så er jeg med.

2 Likes

Hvis du skulle ha laget en kjapp liste nå, hvilke av Norges gatekunstnerne ville fått «svanemerket»? Du kan jo lage en poll også for å se om flertallet er enig✌️

1 Like

Engasjementet her er bra for all del, misforstå meg rett. Når det er sagt så blir det vel noe pompøst over at en gjeng fra Kunstveggen skal svanemerke gatekunstnere? For ikke å si at det høres ut som sentralisering av kunsten, all den tid gatekunst er for desentralisering og opprør. Jeg er helt enig i at mye av den nye norske gatekunsten, samt nye trykk fra nye kunstnere, holder labert nivå. Likevel er jeg der at slikt bare må få prøve seg ut - de som leverer kvalitet (et fåtall) vil få suksess og det må egentlig bare skje ‘organisk’.

Når det gjelder samtidskunst er det en litt annen diskusjon og der er nivået i Norge ganske så bra mener jeg. Veldig mange spennende norske samtidskunstnere, med flere gallerier (spesielt i Oslo) som tar godt vare på dem og løfter dem frem. Ett av disse er jo her inne med Gard i spissen. Og ingen av disse kunstnerne gir ut DGA trykk i opplag på flere hundre kan du si. Gode råd til unge og fremmadstormende samtidskunstnere tror jeg også at nettopp disse galleriene er best på - det er jo tross alt jobben deres :slight_smile:

20 Likes

Må unnskylde meg om jeg misforstår.
Jeg synes det virker som om du i bruken av store pompøse ord og setninger sier deg selv midt i mot allerede i åpningsinnlegget. Du sier at de ferske galleriene nærmest bestemmer hva som er fett og ikke, og derav profitterer på det du mener er lavkvalitet gatekunst. Mens du bare et par adekvate setninger senere ber om at kanskje noen gallerier kan stille seg disponible - for det du, og 4-5 andre styremedlemmer har svanemerket som god gatekunst? Som forøvrig er dau som du skriver? Du må utdype dette med lettere ord og kortere setninger, for sånn jeg leser det du skriver (mellom linjene) så fremstår du mest av alt for meg i alle fall bare som en bitter uoppdaget gatekunstner, no offence. Og jeg tier men samtykker ikke - lenge leve kapitalismen! Den ga gatekunsten til folket! Liten brannfakkel der… Klarte ikke styre meg… Føkk it

6 Likes

Jeg synes jo det er ganske smart av grafiske designere og kunstnere uten noe utdanning å melke interessen for trykk. Og for kjøper, Om man kjøper fra Wall stories, IKEA, HM eller annet til vanlig, hvorfor da ikke bla opp litt ekstra for noe som i det minste er bitte litt originalt? For mange er det også starten på en interesse for kunst.

For seriøse kunstnere med planer om en lang karriere tenker jeg derimot at saken er annerledes, og litt god veiledning kan være smart.

Så oppsummert, jeg ser ikke det store problemet hverken med dem som lager kunsten, selger kunsten eller kjøper kunsten, men tror noen kunne hatt godt av litt veiledning :wink:

3 Likes

Takk for “dummy versjonen”, jeg trengte den, og denne gangen tror jeg at jeg fanget opp hvor du vil, men dit du vil tror jeg blir vanskelig å komme uten en tidsmaskin. Samfunnet og verden har forandret seg radikalt og i et vanvittig tempo de siste 15 åra. Det gjelder alt og alle i alle markeder.

Ja ok - kunstnere kan være “sære”, nekte sosiale medier for eksempel. La oss si talentet og motivene er hysterisk gode, trust me - skrytebilder vil havne på nett allikevel. “Har jeg blåst 100løk på et bilde så skal FAENIMEG alle få det med seg!!!” Så får kunstneren velge selv - tidsmaskin og havregrøt? Eller iPhone - instasnap og gåselever?

Man får ikke stoppet et talent om talentet er stort nok.

Den retningen “gatekunst” har tatt er jo helt fantastisk, miljøet vokser hver dag, prisene stiger, og motivene og kreativiteten syder! Tenk alle de kunstnertalentene som blir oppdaget takket være vår nye verden. Å sile ut hva som er bra eller dårlig regulerer markedet og prisene helt av seg selv, også får man sette sin lit til samlerne at de handler det man liker og ikke bare tenker profitt på flipp. Selv har jeg en veldig dyr pejac på kremplassen, kjøpt for talentet og det geniale, men bare en liten armlengde bortenfor henger en billig bliss fordi den er litt rosa og girlfriendfriendly. Begge kunstnerne har definitivt livets rett, fordi markedet har sagt at det har de, dog av totalt forskjellige årsaker og pris.

4 Likes

Talent er 10.000 arbeidstimer og er uenig utviklingen er fantastisk. Enig med Ingrid og takker for fantastisk og konstruktive tanker, absolutt et steg i riktig retning!

1 Like