Diskusjon rundt bruk av trykk som ikke selges ved release

Er gammelt trykk. Er veldig vanlig å holde av litt av opplag til å erstatte skader, HF, kunstnerisk frihet og/eller nostalgi.

Og jo, er Dolk.

Hva «bestilte» du da du tok kontakt ? Lurte du på om han hadde noen gamle usolgte print som han kunne male navnet Dolk rett over , for det var du på jakt etter ,eller ?? Synes dette igrunnen er ganske merkelige greier.

Slik jeg forstår det er dette AP eller trykk som skulle vært AP som har fått seg HF-behandling. Det er ikke trykket opp nye, men da HF ble utført i år så valgte Dolk å datere dem til '21. Er ikke unormalt å ha AP liggende i årevis. Synes i grunnen det er mest fornuftig.

Hva konkret er det som er fornuftig med en slik strategi?

1 Like

En tjommi har besøkt Landmark/HMP i ett lite lokale ikke så langt fra bergen sentrum. Han fortalte om relativt store mengder trykk i ulike variasjoner som var lagret der. - for det meste variasjoner med lavt opplag. Dette reagerte han på…

Forklaringen på dette var at man skulle ha muligheten til å erstatte trykk som ble skadet i postgang etc… Det forklarer dog ikke hvorfor man hadde så mange kopier av enkelte trykk at man kunne erstattet mer enn 100% av det angivelige opplaget.

2 Likes

Da er ikke kunstner tom hvis h*n ønsker å stille ut senere, har mulighet til å sende verk til andre markeder etterhvert som renomet øker, erstatte ødelagte trykk, gi til veldedighet, gi til samarbeidspartnere, ta del i prisvekst på et senere tidspunkt eller andre situasjoner der du skulle ønske at du ikke hadde solgt deg ut på. Bedre det enn at man blir fristet til å trykke opp nytt.

5 Likes

Ikke mye har tydet på at dolk ønsker å stille ut senere, han har vel vært ganske tydelig at han er ferdig med gatekunst…

Personlig syntes jeg det er forkastelig at det skal holdes av masse trykk for at kunstneren eller trykkeri skal kunne ta del i prisvekst på ett senere tidspunkt.

3 Likes

Er det forkastelig at kunstner tar del i prisvekst på et senere tidspunkt? Det er kotyme at det lages ca 10% AP av hovedopplaget. Det er vel greit at kunstner selger disse på et senere tidspunkt og om det har vært prisvekst imellomtiden er det helt greit at kunstner får ta del i dette. Det er ikke gitt at kunst stiger i verdi over tid.

2 Likes

Kan skjønne AP som har vært i veldig mange år. Men nå den siste tiden (10-20 årene) har det kommet veldig mye annet frem - som PP, HF, ET osv. det er ikke fornuftig annet enn at HP er ok, ellers ganske vagt. Synes heller ikke strategien med at de skal ta del i prisstigningen er riktig, forutenom AP’ene ELLER HF.

Begynner å bli tynt, spesielt innen «street-art» disse begrepene. Er stort sett kun for å tjene ekstra penger. Se på GP, de «selger ut» trykkene, mange deppa sjeler, men jøss «vi hadde visst holdt av en haug til senere så vi kan tjene mer penger senere.» Da er det ofte HF, AP, PP eller ET som er igjen (ofte flere samtidig også). Bevisst strategi fra deres side. Smart? Mulig, men burde gjennomskues.

1 Like

Det syntes jeg egentlig ikke er forkastelig.
Det som derimot er forkastelig er dersom man velger å trykke opp "AP, PP, E.P WHATEVER " (Derfor jeg skrev “holder av masse trykk…” som tilsammen utgjør 50-100% av opplaget. Ref mitt første innlegg.

Syntes også fint lite om at det plutselig dukker opp nye versjoner av trykk.

1 Like

Utfordring med GP sine PP/AP er at de ikke er nummerert, så det er umulig og vite om det er 10 eller 25% (eller mer) av hoved opplag.

Har sansen for PichiAvo som f.eks ved siste release skrev 50 stykk HF + 5AP. Da er det veldig ryddig.

6 Likes

Jeg er enig at det syndes en del her, men nå var kommentaren min et svar til @Toris64 om hvorfor det var en god strategi, så svaret må tolkes generelt.

Interessant tråd. Slik jeg ser det kan kunstneren velge å bruke sine avholdte trykk - om det er en liten eller stor andel av det nummererte opplaget (main, APs etc.) - til alle disse formålene, også til HF oppå disse i senere tid dersom HF ikke var del av opplaget. Det eneste som hindrer dette er om kunstneren allerede har valgt å kvitte seg med alt - antagelig mot betaling. Å benytte unummererte trykk til “nyproduksjon” etter opprinnelig release oppfatter jeg som tilsvarende å trykke nytt. Å beskrive denne praksisen som bedre enn å bli fristet til å trykke nytt synes jeg er veldig beskrivende.

Det betales jo til tider ganske mye for “limited edition” trykk, en liten eller stor del av grunnen til det er for mange at opplaget er begrenset til et oppgitt antall og varianter, og ens oppfatning av hva som finnes av tilsvarende trykk må antas å påvirke hva man er villig til å betale. Dette er nok lite kontroversielle påstander. For å kunne gjøre “informerte” kjøp hadde det vært fint og ryddig om det fantes en oversikt over hva som finnes av tilsvarende trykk; fargevarianter, signert og usignert etc. Dette er en oversikt som man noen ganger kan tror at man har, uten at man har det. Tenker da f.eks på de veldig mange fargevariantene av Dolk Chief, Graffiti Remover etc. som dukket opp etterhvert. Kanskje kommer det flere? Finnes det en slik oversikt for Dolk f.eks?

Jeg lurer på hva slags regler (og er de uskrevne eller skrevne og ev. hvor) som finnes om 1) hvor mange prosent i tillegg til hovedopplaget som kan være AP, PP, HC, ET etc. og 2) hvordan disse skal merkes/nummeres/signeres ifm. opplaget. Og finnes det noen retningslinjer for informasjon om totalopplag etc? At det beholdes trykk for å erstatte skadde trykk er vel ok, men hvorfor destrueres ikke disse når det nummererte opplaget er distribuert uten skader - da er grunnen til at de eksisterer borte.

Norske grafikere har tydelige retningslinjer på sine sider. Anbefaler å lese disse. Jeg vet at mange gallerier har medlemskap i Norske Grafikere eller andre fagorganisasjoner som et kriterium for representasjon og samarbeid med kunstnere.

https://www.norske-grafikere.no/norske-grafikere/om-originalgrafikk/

3 Likes

Har du noen tall på det? Altså at det skal finnes flere spesialversjoner enn hovedopplaget?

Så denne på Snik FB gruppe, der GP har merket med både PP og nummerering. Var jo veldig bra.

Noen som vet om de har begynner å nummerere alle PP trykk slik?

1 Like

Jeg har flere PP fra GP som er merket med opplag. :slight_smile:

1 Like

Er vanlig at PP og slikt også nummereres :slight_smile:

1 Like

Leste denne tråden på UAA, og hadde inntrykk av at GP ikke har for vane og nummerere AP og PP.

Kan nok stemme det ja. GP klarer som regel å spa opp noen ekstra trykk år etter år selvom de fleste trykkene skal være «solgt ut».

1 Like