** Innlegget er flyttet fra tråden "Nye kunstkjøp ** - Azidops
Bare nysgjerrig - med forbehold om at dette faktisk er fra Dolk - er det slik at det har blitt beholdt trykk uten nummer&signatur fra da disse opprinnelig ble trykket? Og er dette vanlig, at det ikke påskrives nummer/AP/PP/HC etc ifm opplaget? Altså kan det i prinsippet finnes hauger av ekstra trykk (ikke bare av Toy) klare for å bli spesialvarianter eller HCs etc. og de fleste kan egentlig ikke vite hvor mange trykk som finnes? Eller, er denne nye Toy’en - ikke bare de store røde bokstavene - rett og slett helt nytrykket eller -sprayet?
Dette er ikke uvanlig, og det skjer stadig vekk dessverre. Veldig enkelt å holde av noen og feks. Lage ett nytt opplag i ettertid med PP/HF/AP osv osv. kun fantasien som setter grenser for hvilken «finish» eller «proof» trykk kan være for tiden…
Hva «bestilte» du da du tok kontakt ? Lurte du på om han hadde noen gamle usolgte print som han kunne male navnet Dolk rett over , for det var du på jakt etter ,eller ?? Synes dette igrunnen er ganske merkelige greier.
Slik jeg forstår det er dette AP eller trykk som skulle vært AP som har fått seg HF-behandling. Det er ikke trykket opp nye, men da HF ble utført i år så valgte Dolk å datere dem til '21. Er ikke unormalt å ha AP liggende i årevis. Synes i grunnen det er mest fornuftig.
En tjommi har besøkt Landmark/HMP i ett lite lokale ikke så langt fra bergen sentrum. Han fortalte om relativt store mengder trykk i ulike variasjoner som var lagret der. - for det meste variasjoner med lavt opplag. Dette reagerte han på…
Forklaringen på dette var at man skulle ha muligheten til å erstatte trykk som ble skadet i postgang etc… Det forklarer dog ikke hvorfor man hadde så mange kopier av enkelte trykk at man kunne erstattet mer enn 100% av det angivelige opplaget.
Da er ikke kunstner tom hvis h*n ønsker å stille ut senere, har mulighet til å sende verk til andre markeder etterhvert som renomet øker, erstatte ødelagte trykk, gi til veldedighet, gi til samarbeidspartnere, ta del i prisvekst på et senere tidspunkt eller andre situasjoner der du skulle ønske at du ikke hadde solgt deg ut på. Bedre det enn at man blir fristet til å trykke opp nytt.
Ikke mye har tydet på at dolk ønsker å stille ut senere, han har vel vært ganske tydelig at han er ferdig med gatekunst…
Personlig syntes jeg det er forkastelig at det skal holdes av masse trykk for at kunstneren eller trykkeri skal kunne ta del i prisvekst på ett senere tidspunkt.
Er det forkastelig at kunstner tar del i prisvekst på et senere tidspunkt? Det er kotyme at det lages ca 10% AP av hovedopplaget. Det er vel greit at kunstner selger disse på et senere tidspunkt og om det har vært prisvekst imellomtiden er det helt greit at kunstner får ta del i dette. Det er ikke gitt at kunst stiger i verdi over tid.
Kan skjønne AP som har vært i veldig mange år. Men nå den siste tiden (10-20 årene) har det kommet veldig mye annet frem - som PP, HF, ET osv. det er ikke fornuftig annet enn at HP er ok, ellers ganske vagt. Synes heller ikke strategien med at de skal ta del i prisstigningen er riktig, forutenom AP’ene ELLER HF.
Begynner å bli tynt, spesielt innen «street-art» disse begrepene. Er stort sett kun for å tjene ekstra penger. Se på GP, de «selger ut» trykkene, mange deppa sjeler, men jøss «vi hadde visst holdt av en haug til senere så vi kan tjene mer penger senere.» Da er det ofte HF, AP, PP eller ET som er igjen (ofte flere samtidig også). Bevisst strategi fra deres side. Smart? Mulig, men burde gjennomskues.
Det syntes jeg egentlig ikke er forkastelig.
Det som derimot er forkastelig er dersom man velger å trykke opp "AP, PP, E.P WHATEVER " (Derfor jeg skrev “holder av masse trykk…” som tilsammen utgjør 50-100% av opplaget. Ref mitt første innlegg.
Syntes også fint lite om at det plutselig dukker opp nye versjoner av trykk.
Jeg er enig at det syndes en del her, men nå var kommentaren min et svar til @Toris64 om hvorfor det var en god strategi, så svaret må tolkes generelt.
Interessant tråd. Slik jeg ser det kan kunstneren velge å bruke sine avholdte trykk - om det er en liten eller stor andel av det nummererte opplaget (main, APs etc.) - til alle disse formålene, også til HF oppå disse i senere tid dersom HF ikke var del av opplaget. Det eneste som hindrer dette er om kunstneren allerede har valgt å kvitte seg med alt - antagelig mot betaling. Å benytte unummererte trykk til “nyproduksjon” etter opprinnelig release oppfatter jeg som tilsvarende å trykke nytt. Å beskrive denne praksisen som bedre enn å bli fristet til å trykke nytt synes jeg er veldig beskrivende.
Det betales jo til tider ganske mye for “limited edition” trykk, en liten eller stor del av grunnen til det er for mange at opplaget er begrenset til et oppgitt antall og varianter, og ens oppfatning av hva som finnes av tilsvarende trykk må antas å påvirke hva man er villig til å betale. Dette er nok lite kontroversielle påstander. For å kunne gjøre “informerte” kjøp hadde det vært fint og ryddig om det fantes en oversikt over hva som finnes av tilsvarende trykk; fargevarianter, signert og usignert etc. Dette er en oversikt som man noen ganger kan tror at man har, uten at man har det. Tenker da f.eks på de veldig mange fargevariantene av Dolk Chief, Graffiti Remover etc. som dukket opp etterhvert. Kanskje kommer det flere? Finnes det en slik oversikt for Dolk f.eks?
Jeg lurer på hva slags regler (og er de uskrevne eller skrevne og ev. hvor) som finnes om 1) hvor mange prosent i tillegg til hovedopplaget som kan være AP, PP, HC, ET etc. og 2) hvordan disse skal merkes/nummeres/signeres ifm. opplaget. Og finnes det noen retningslinjer for informasjon om totalopplag etc? At det beholdes trykk for å erstatte skadde trykk er vel ok, men hvorfor destrueres ikke disse når det nummererte opplaget er distribuert uten skader - da er grunnen til at de eksisterer borte.
Norske grafikere har tydelige retningslinjer på sine sider. Anbefaler å lese disse. Jeg vet at mange gallerier har medlemskap i Norske Grafikere eller andre fagorganisasjoner som et kriterium for representasjon og samarbeid med kunstnere.