Dolk - før og etter at han avslørte identiteten

Hei!
Jeg er journalist i Bergensavisen, og skriver en sak på hvordan prisutviklingen har vært på Dolks kunstverk før og etter at han avslørte identiteten sin.

Jeg er veldig interessert i å høre hva dere som er kunstinteresserte mener om dette? Har det noe å si at vi alle nå vet hvem som står bak Dolk? Eller er alt som før?

Det var jo i 2018 at han «kom ut av skapet». I og med at det nå har gått litt tid, så vil jeg tro at noen av dere som følger godt med, har sett hvordan utviklingen har vært - og jeg håper å høre fra dere.

Jeg er også interessert i å snakke med noen som har mange Dolk-verk, og hva de tenker. Eller kanskje er du en av dem som valgte å selge/kjøpe da han røpte hemmeligheten?

Har du noe på hjertet du vil dele med meg direkte? Send meg gjerne en melding her eller på mail til marie@ba.no.

Beste hilsen
Marie Skarpaas Karlsen, BA
Denne posten blir skrevet med tillatelse fra Kunstveggen.no.

5 Likes

Først. For å plassere “samlingen” min på kartet. Jeg eier kun 1 trykk av Dolk.

Personlig opplever jeg det slik at Dolk har holdt seg stabil når det gjelder popularitet og pris. Dolk er fortsatt respektert for det han har gjort mtp gatekunst i Norge. Kanskje også utover våre egne grenser. Personlig synes jeg det han jobber med nå virker spennende, dog utenfor min prisklasse. Jeg har i hvert fall ikke mistet interessen for hans gamle verk bare fordi mannen nå er kjent.

Ja, noen korte tanker fra denne kanten. Garantert noen som kan dele flere tanker rundt dette tema :slight_smile:

2 Likes

Hei,
Gøy at du ønsker å lage en sak om dette. Blir nok spennende lesning for mange her inne.
Selv tenker jeg at det er faktorer rundt Dolk som gjør spørsmålet ditt vanskelig, jeg tror ikke det at Andreas avslørte identiteten sin som Dolk som er det avgjørende for “verdien” av tidligere Dolk kunstverk…
Det at Dolk døde og sluttet å lage stensil kunst er nok mer relevant og prisdrivende i den ene eller andre retningen.

Når “Dolk” gjenoppstod var det ikke som Dolk… men som Andreas Dolk (Andreas Hamran Færø)… i ett nytt segment og i en ny kunstform… Slik jeg ser det er det ikke forbindelse mellom disse to kunstnerne bortsett fra at det er samme person :slight_smile:

3 Likes

Av interesse. Hva ligger prisene på for det nye han lager?

Etter å ha fulgt litt med på finn.no, så virker det som prisene på Dolk sine trykk har holdt seg noenlunde stabile, men kanskje gått marginalt ned på de minst populære motivene. Virker som prisene på lerreter (på finn.no) har gått noe ned, når det er sagt, så gjorde to Dolk lerreter det bra på Blomquist sin siste auksjon.

Sammenliknet med andre gatekunstnere som er aktive innen sjangeren, f.eks. Whatson og AFK, så har Dolk sine gatekunstverk prestert relativt dårlig mtp pris (prisene på Whatson og AFK sine verk har gått en god del opp).

Ellers er jeg enig med Tommy over her, jeg tror den relativt flate / dårlige prisutviklingen til Dolk er mer et resultat av at han har forlatt gatekunstsjangeren enn at han har stått fram med fullt navn.

Virker samtidig som Dolk sine nye verk gjør det bra (?).

1 Like

Hei,

For å starte - jeg eier en del verk av Dolk og jeg svarer kun etter egne observasjoner.

Mye av hans verk har vært priset likt eller med litt nedgang siste 18 mnd. Siste 2-3 mnd har dog verkene hans vært hyppigere omsatt og prisene er begynt å stige igjen. akkurat som at det ulmer litt blant folk. Om dette er fordi det er en inngang til verk av han, hvor de nye verkene er for dyre - det kan jeg ikke svare på. Om det er fordi overnevnte AFK, MW osv begynner å gå forbi på pris - kanskje.

uansett, populariteten hans virker som er fremadgående og jeg håper og tror at folk ser at hans gamle verk har en utrolig bra kvalitet samt betyr mye for “dagens” street art.

3 Likes

@azidops Her kan du mye!

2 Likes

Tipper @johnj har bra innspill også.

2 Likes

Det er viktig å skille mellom de tre hovedmarkedene som eksisterer:

Dolk i Bærgen. Bergensere elsker sine helter!

Dolk i resten av Norge

Dolk i resten av verden.

Jeg tror ikke at «avsløringen» av identitet har spilt noen rolle for prisutviklingen.

Markedet i Bergen holder seg bra og stabilt.

Norge ellers er blitt mer selektivt på motiv og kvalitet. Her har priser gått både opp og ned.

Ellers i verden har både interesse og priser gått ned og mange trykk har gjennom årenes løp blitt kjøpt tilbake til Norge.

2 Likes

Mannen er en legende innen gatekunst og mytene lever fortsatt. Selv Nom de plume har blitt offentlig, så er det vell mer spennende å få lese om noen røverhistorier om når han var med Banksy på The Can Festival, ryktene rundt konflikt med POW/Banksy, høydepunkter og skuffelser ila hans tid som anonym gatekunstner… Virker som en relativt døll sak å skrive om prisutvikling til eldre verker, men lykke til. :crazy_face:

1 Like

De fleste dolk print koster det samme nå som før han «kom ut av skapet».
Det er derimot noen få som har steget litt, men det har nok mer sammenheng med antall verk tilgjengelig for salg. Vi så akkurat det samme skje før 2018 også; var det ingen til salgs av et motiv lå det høyt i pris om det dukket opp. Så dukket det opp flere eksemplarer til salgs og prisene falt.
Det har skjedd med Idea Painter, Toy og Crown, som er de jeg har kjøpt/solgt/fulgt spesielt med på.

3 Likes

Han sa til meg at han ikke selger noe under 75k nå. Så fra 75k for de minste og oppover. Noe av det større er priset til 160k i hvert fall.

Det var Dolk sine malerier på gatene i Bergen som vekket min kunstinteresse. Jeg har to Dolk trykk på veggen som jeg elsker.

Men det nye han gjør gir meg desverre ingenting, dørgende kjedelig. Jeg har sluttet å følge med på hva han gjør, og det tror jeg mange her på Kunstveggen også har, han blir iallfall aldri diskutert lengre. Trist at tidenes beste norske street artist skulle ende opp slik.

1 Like

Det er sagt mye greit allerede. Er enig med Toris at det at han stod fram ikke har gjort noe spesielt med prisene. Litt mindre enig i tredelingen av markedet, spesielt på nasjonalt plan.

Det som har endret seg her er at markedet har dreied seg mer bort fra kunstveggen og blant samlere som bare skal ha en eller 2 verk. Aldersgruppen virker også å ha økt noe.

Når det gjelder internasjonalt har britene falt noe av mens amerikanere og japanere er fortsatt der.

Når det gjelder motiv merker jeg at det skilles mer mellom klinten og hveten. Prisnivået vil jeg si har holdt seg generelt i ro (orker ikke gå inn på vært enkelt trykk), men mange av de mindre poppis trykkene har vært mye ute på finn og gitt ett inntrykk av at priser faller. Noen trykk har steget. Idea Painter og Crown er eksempler på jevn prisstigning etter at han sluttet å gi ut trykk. Chief og Sleepwalker, som hadde vært mer pop om de hadde kommet på et tidligere tidspunkt, ble ofre for massiv flipping og dermed lærte markedet seg at de ikke var attraktive.

Jeg vil påstå at betalingsviljen for gatekunst er generelt høyere nå enn for 5 år siden. Markedet har akseptert at det nå er helt ok å betale 20-30k for trykk. Dette er i dag ca nest høyeste pristrinn. For 5 år siden var 15-20k der man kunne forvente at de nest mest populære trykkene lå. Derfor har de som fortsatt er aktive med å slippe trykk “dradd nytte” av dette ved at markedet raskt er villig til å betale 15-20k for et nytt print hvor man tidligere var skeptisk. Jeg er ganske sikker på at hvis Dolk hadde vært aktiv på slippfronten hadde hans verk fulgt med denne prisstigningen og antageligvis lagt i front.

Man må huske på at det er 15 år siden Puppy Love kom ut og det er fortsatt stor interesse for hans verk sammenlignet med norske kunstnere generelt. Prisnivået for hans trykk ligger på all time high selv om nivået har lagt relativt stabilt de siste 5 årene.

Lerretsmarkedet har vært litt annerledes, men man har fått inntrykk av det er dårligere stilt enn det er. For 3-4 år siden begynte lerretene å dukke relativt ofte opp på finn. Før det var lerret neste aldri på finn. Problemet med Finn er at det er et utålmodig marked. Er det ikke solgt innen en uke så er “ingen” interessert. Markedet lærte seg at folk var ikke interessert, men salg av lerret har alltid gått tregt. Og markedet har ikke vært på Finn. Interessen er der og jeg vet om 4 lerret som har solgt for over 100k i år og over 200k. I de siste ukene vet jeg om 5 solgte lerret eks. de 2 på Blomqvist.

Understreker at dette er skrevet i generelle vendinger.

12 Likes

Enig i alt Azidops sier her, samt vil legge til en kommentar til Canvas biten.
Her må man ha i tankene at DOLK produserte de fleste canvassene i serie på 6 fra 2013-2014
Det vil si at disse da ikke hadde fått modnet seg like så godt som trykk etc som hadde kommet ut fra 2007-2013.

De dukket derfor opp igjen i tide og utide i tiden etter dette. Det at de er dyrere enn print gjør at de ligger lengre finn.no og her på KV (

Nå har det i det siste blitt omsatt en del Canvas, samt flere av dem til utlandet. På bakgrunn av dette tror jeg på en ny vind i seilene angåene Dolk’s print/cvanvas

Når det gjelder hans nye satsning, så vet jeg at den går på skinner om dagen

alt i alt tror jeg at alt av Dolk (ny/gammel rettning) vil oppnå en høyere pris om noen år enn idag

kort mine tanker:-)

7 Likes

Det er jo litt interessant å se i denne tråden;

Basert på denne kan en vel si Dolk fortsatt er aktuell for samlere? :slight_smile: Synes det er hyggelig å se.

1 Like

Hei igjen, alle sammen!

Tusen takk for mange nyttige svar og innspill. Jeg har snakket med flere på mail, telefon og her på Kunstveggen.

Skulle dere ha tips til andre bergensrelaterte kunstsaker, er innboksen min alltid åpen: marie@ba.no :slight_smile:

Takk igjen - og god jul!
Marie Skarpaas Karlsen, BA

6 Likes

Det er mange Dolk-tråder her på veggen, men klarer ikke finne ett bedre sted enn denne:

Kan det være at Dolk skal slippe ett opplag på papir den kommende tiden?

Min nyskjerrighet er pirret😊

13 Likes

Spennende om han klarer å overføre det til papir. Må bli noe HF i tillegg tenker jeg.

Blir lavt opplag og ingen salgskanaler i Norge, så kan bli vanskelig å få tak i.
Men skal være svært høy kvalitet på printet

Digger at han kommer med print av den nye stilen.