Det er sagt mye greit allerede. Er enig med Toris at det at han stod fram ikke har gjort noe spesielt med prisene. Litt mindre enig i tredelingen av markedet, spesielt på nasjonalt plan.
Det som har endret seg her er at markedet har dreied seg mer bort fra kunstveggen og blant samlere som bare skal ha en eller 2 verk. Aldersgruppen virker også å ha økt noe.
Når det gjelder internasjonalt har britene falt noe av mens amerikanere og japanere er fortsatt der.
Når det gjelder motiv merker jeg at det skilles mer mellom klinten og hveten. Prisnivået vil jeg si har holdt seg generelt i ro (orker ikke gå inn på vært enkelt trykk), men mange av de mindre poppis trykkene har vært mye ute på finn og gitt ett inntrykk av at priser faller. Noen trykk har steget. Idea Painter og Crown er eksempler på jevn prisstigning etter at han sluttet å gi ut trykk. Chief og Sleepwalker, som hadde vært mer pop om de hadde kommet på et tidligere tidspunkt, ble ofre for massiv flipping og dermed lærte markedet seg at de ikke var attraktive.
Jeg vil påstå at betalingsviljen for gatekunst er generelt høyere nå enn for 5 år siden. Markedet har akseptert at det nå er helt ok å betale 20-30k for trykk. Dette er i dag ca nest høyeste pristrinn. For 5 år siden var 15-20k der man kunne forvente at de nest mest populære trykkene lå. Derfor har de som fortsatt er aktive med å slippe trykk “dradd nytte” av dette ved at markedet raskt er villig til å betale 15-20k for et nytt print hvor man tidligere var skeptisk. Jeg er ganske sikker på at hvis Dolk hadde vært aktiv på slippfronten hadde hans verk fulgt med denne prisstigningen og antageligvis lagt i front.
Man må huske på at det er 15 år siden Puppy Love kom ut og det er fortsatt stor interesse for hans verk sammenlignet med norske kunstnere generelt. Prisnivået for hans trykk ligger på all time high selv om nivået har lagt relativt stabilt de siste 5 årene.
Lerretsmarkedet har vært litt annerledes, men man har fått inntrykk av det er dårligere stilt enn det er. For 3-4 år siden begynte lerretene å dukke relativt ofte opp på finn. Før det var lerret neste aldri på finn. Problemet med Finn er at det er et utålmodig marked. Er det ikke solgt innen en uke så er “ingen” interessert. Markedet lærte seg at folk var ikke interessert, men salg av lerret har alltid gått tregt. Og markedet har ikke vært på Finn. Interessen er der og jeg vet om 4 lerret som har solgt for over 100k i år og over 200k. I de siste ukene vet jeg om 5 solgte lerret eks. de 2 på Blomqvist.
Understreker at dette er skrevet i generelle vendinger.