Dolk lerretene "Prison Painter" og Praying Boy" på auksjon hos Blomqvist

1 desember? Lagt ut flere ganger da, kansje?

Spiller for meg liten rolle! Litt mer intressert i om det går for mer en 300k, må isåfall være et meget godt resultat for Dolk!

I mine øyne er dette latterlig overpriset.

5 Likes

Det vet jeg ikke. Men var ute tidligere på dagen.

Johan H. Andresen jr. som har kjøpt? Fra hans instagram som for øvrig inneholder mye bra kunst :wink:

9 Likes

Tror dette har sammenheng med at minst to Teddy Riot trykk ble solgt på få dager til rett under 50k.

Begynner fiffen å åpne øynene litt for gatekunst også i Norge?

2 Likes

Hei, jeg er uenig med tanke på begrepet dekorativ/pris. Bortsett fra en liten hard kjerne av kunstkjennere/hardcore samlere, vil nesten alle som gir bud på auksjoner bli påvirket av det som de fleste vil kalle “vakkert”, dvs. dekorativt. Gjennomgående vil det derfor være vanskeligere å selge dystre, mørke bilder sammenliknet med lysere, fargerike bilder. Innen stilleben-sjangeren er det faktisk slik at bilder av frukt og blomster i snitt oppnår høyere priser enn bilder av døde dyr (jaktbytte som harer, fasaner, fisk), fordi de fleste synes det er ekkelt med døde dyr på veggen, uansett hvem som har malt bildet. Men som jeg har vært inne på tidligere på Kunstveggen, er kjøpergruppen for streetart begrenset i Norge, særlig på de etablerte auksjonene, som Blomqvist og GWPA. Derfor kan nok budgivere som har sett etter det “råeste” Dolk-verket ha slått gjennom i dette tilfellet - og valgt det minst “pene” bildet. Fint for den som fikk det “peneste” billigst…

2 Likes

@notpc
Kan du dokumentere disse synspunktene dine med f.eks. forskningsrapporter eller statistikk innen dette området eller er dette kun subjektiv synsing fra din side?

6 Likes

PP - Dolks beste motiv i mine øyne

3 Likes

Dette må sies å være ganske godt kjent blant kunstsamlere, gallerister og ledere av kunst-auksjoner. Dette mener f. eks. Grev Wedels plass auksjoner (kjent for Munch-auksjonene): “Hans Richard Elgheim mener at det som hovedregel er sammenheng mellom pris og kunstnerisk nivå. Men det er unntak. Bilder med tunge farger, eller av sære eller dystre motiver uten dekorativ verdi blir lett underpriset selv om de skulle være av høy kunstnerisk kvalitet. Edvard Munch lider av en variant av dette. Han er så krevende at man kan bli sliten av å se ham på veggen hjemme hver dag. Arne Kavlis sørlandsbilder er eksempel på det motsatte” (Kilde avisen Dagens perspektiv).

Jeg tror de fleste oss (uansett om vi er kunst-eksperter eller ikke) gjerne vi slappe av og ha det hyggelig hjemme. Personlig synes jeg dette Pøbel-bildet er flott, men jeg er usikker på om orker å bli møtt av det hver dag når jeg kommer hjem fra jobb? Litt i sterkeste laget…

4 Likes

Praying girl lerret av Dolk gikk for i underkant av 20 tusen USD hos japanske SBI art auction i slutten av januar.

8 Likes

han er ganske poppis der borte om dagen

Dødskult lerret da!

3 Likes

første skritt på å se at Dolk er på vei oppover igjen, kult!