Dolk lerretene "Prison Painter" og Praying Boy" på auksjon hos Blomqvist

Jubileumsårets siste auksjon avholdes tirsdag 1. desember og inneholder bland annet to lerret av Dolk.

Dolk “Prison Painter” - Vurdert til 80.000 - 100.000
https://www.blomqvist.no/Kunsthandel/150-aar-med-samtidskunst/Dolk-Prison-Painter-2010/(sort)//(desc)

Dolk “Praying Boy” - Vurdert til NOK 70.000 - 80.000
https://www.blomqvist.no/Kunsthandel/150-aar-med-samtidskunst/Dolk-Praying-boy-2010/(sort)//(desc)

10 Likes

Begge disse er vel Galleri Kollekt sine? Blir uansett spennende å se prisen… Tilsvarende har ligget usolgte på finn til lavere pris. Blomqvist har en tendens til få mer ut av verkene.

1 Like

Blir spennende! Begge disse vil jeg si er meget sterke dolk lerreter

1 Like

Elsker Prison Painter lerretene av 3!

Enig! Noe av det absolutt feteste Dolk har laget på lerret. Alt stemmer!

2 Likes

Morsomt at kilene til blindramma fortsatt står feil. Ser dette på alle lerretene til dolk. Må være ganske slapp den duken der!

kan følges live her nå

5 Likes

Dolk Prison Painter - 175.000,- ink buyers premium :heart_eyes:
Praying boy 87.500,- ink buyers premium

Gode priser - personlig liker jeg praying boy best, men sånn er det.

10 Likes

Gjette på Bergman? 500?

Meget gode priser!

2 Likes

Hva er forklaringen på at Prison Painter gikk for det dobbelte av Praying Boy? For en som ikke er ekspert på verkene til Dolk, fremstår jo Praying Boy som klart mest dekorativ og spennende.

2 Likes

Helt enig - kan ikke skjønne det. Må være at mediedekningen av Prison Painter har vært mye høyere - men Praying boy er jo unik 1/1. I am lost…

1 Like

Det er ikke nødvendigvis så mye logikk i prisingen på Dolk sine lerret, men Prison Painter er nå et av Dolks mest populære motiver. Lerret av populære trykk er gjerne de mest ettertraktede. Jeg har sett ganske så mange av Dolks lerret i levende live og akkurat Prison Painter er etter min mening blant det beste Dolk har laget.

3 Likes

Ordet dekorativt blir litt feil å bruke. Ihvertfall i forhold til prising. Det kan man gjerne bruke om mye annet. Whatson etc…Det er bare veggdekor. Prison Painter er et av Dolk sine råeste verk.

Er dere sikre på at prisen som vises ikke er inkludert BP? Vanligvis er den inkludert BP når auksjonen oppsummeres. Uansett sterke priser for Dolk.

Spesielt sammenliknet med de andre verkene i auksjonen - bare halvparten som ble solgt, og Munch og Kittelsen gikk dårlig. Er ikke det litt merkelig? Bommet Blomquist med estimatene?

1 Like

Hammerslag 140K og 70K

3 Likes

Nå må det sies at mye av den klassiske kunsten ikke representerte det beste av de enkelte kunstnere. Mye middelmådige verker. Men sånn er det å drive auksjonshus. Vanskelig å alltid ha det beste fra hvert navn.

Dessuten ville jeg ikke solgt akkurat nå. Har man en godbit venter man til kriser har blåst over.

Synes det var artig med Dolk. Første gikk over estimat. Over estimat er aldri galt. Det andre derimot var slappe greier. Dog er det bedre at den går for minstebudet enn at det går usolgt og må ligge dødt i markedet et par år før auksjonshusene vil ta det inn igjen.

2 Likes

Håper Praying Boy kommer til salgs en gang igjen, drømmen er å eie det :wink:

2 Likes

Noen som prøver smi mens auksjonsresultatene er varme, “Teddy Riot” canvas til 350k på Finn.

1 Like

Ble nok lagt ut før auksjonen du.